Volledig scherm
Fietsers bij de Willem II-passage. © Jan van Eijndhoven

Wethouder vindt Tilburg nog wél een fietsstad: 'Vroeger het rode fietspad, nu een snelfietsnetwerk'

Di 30 jan: Tilburg was ooit dé fietsstad van Nederland. Daar is echter bitter weinig van over als je de recent gepubliceerde Top 100 van de Fietsersbond mag geloven. Na de kritiek nu een 'om de tafel' met verkeerswethouder Mario Jacobs. 

door Bas Vermeer

We staan niet in de top 100. Verbaasd? 

,,Als je het onderzoek ziet, ben je wel wat verbaasd. We hebben het gefileerd - want het kan altijd beter - en dan vallen er twee dingen op. We scoren boven het landelijk gemiddelde als je kijkt naar hoe Tilburgers het fietsen beleven, in Brabant staan we zelfs op de tweede plek."

,,We scoren slecht op het onderwerp rotondes. Er bestaat een soort scholenstrijd in Nederland rond de  vraag of de fietser wel of niet voorrang moet hebben op rotondes. Die speelde 15 jaar geleden voor het eerst. Het beeld in Tilburg was toen dat het veiliger was om de fietser niet 'in de voorrang te zetten'. De Fietsersbond vindt dat dát wel moet en vindt het zo belangrijk dat we een 1 kregen als rapportcijfer. Als dat niet zo was, hadden we op plek 29 in de top 100 gestaan." Hij lacht. ,,En dan hadden we dit gesprek niet gehad."

De gemeente is het 'rotonde-vraagstuk' opnieuw tegen het licht aan het houden. Om te kijken of fietsers op alle rotondes in de toekomst wél altijd voorrang moeten krijgen. In Tilburg gaat het om 40 rotondes, die dan snel na elkaar heringericht zouden moeten worden. Een miljoenenkwestie. 

Veel mensen hebben het gevoel dat er weinig gebeurt in de binnenstad. Het Vreedeplein is al jarenlang een onderbreking van het vroegere rode fietspad...

Quote

De week dat de aannemer de schop in de grond zou zetten, zei Wereldhave 'wij kopen de V&D'

Mario Jacobs

,,We hadden een oplossing voor het plein, de week dat de aannemer de schop in de grond zou zetten, zei Wereldhave 'wij kopen de V&D'. En nu gaat het hele Pieter Vreedeplein op de schop. Als we die oplossing toen hadden doorgezet, had je hier met een andere vraag gezeten: 'Waarom heb je 3,5 ton door het putje gespoeld?'"

Niet alleen het Vreedeplein, maar een groter deel van de binnenstad (Spoorlaan en het gebied rond het gemeentehuis bijvoorbeeld) wordt aangepakt. Bij de herinrichting wordt uitgegaan van voetgangers en fietsers, aldus Jacobs. ,,De aanpak ligt klaar." 

,,Daarnaast hadden tijd nodig hadden voor een omslag. In het beleid dat er lag stond de auto centraal, in de nieuwe mobiliteitsaanpak tot 2040 is dat de mens. We hebben anderhalf jaar nodig gehad om die aanpak samen met de stad te maken. De basis voor de toekomst ligt er nu." 

Dat is beleid, maar wat is er de afgelopen jaren concreet gebeurd? 

,,De eerste meters van het snelfietspad naar Waalwijk liggen er al. Hadden we het rode fietspad in de jaren '80, nu onderscheiden we ons met het snelfietsnetwerk. De elektrische fiets is in opkomst. Hoe gaan die snelfietspaden door de stad heen, hoe zien ze eruit, hoe maak je ze? In die ontwikkeling lopen we samen met Londen voorop."

Er wordt geëxperimenteerd met apps die de fietser sneller groen licht geven en nieuwe bewegwijzering. ,,Samen met de provincie hebben we een systeem gemaakt waarvan we uitgaan dat dat de standaard wordt van Nederland." 

Half maart is het de bedoeling dat er een intentieovereenkomst ligt met Breda om een snelfietspad die kant op te trekken. De gesprekken over snelfietspaden naar Dongen/Oosterhout en Eindhoven lopen.

(Verhaal loopt onder de afbeelding door)

Volledig scherm
Snelfietsroutes Noord-Brabant, toekomstbeeld 2030. © Gemeente Tilburg

,,Dat we met innovaties bezig zijn, nieuwe technologieën en gedragsverandering zie je niet zo snel. Daarnaast zijn er de afgelopen periode genoeg infrastructuur-projecten geweest."

Noem er eens een paar.

,,Zal ik één hele zichtbare noemen? De Willem II-passage. Maar we hebben ook de Professor Cobbenhagenlaan aangepakt, de Zeshoevenstraat, de St. Josephstraat is een fietsstraat, de Tivolistraat is helemaal anders ingericht, we hebben een gedeelte van het Bels Lijntje verbreed. De rest volgt nog. De fietstunnel aan de Rauwbrakenweg komt er.  Net als dat er besluiten zijn genomen over de fietstunnel Ringbaan-Zuid, de fietsbrug bij de Bredaseweg."

De lijst gaat nog wel even door. Jacobs praat over de nieuwe hopperpoint-fietsen en veel over Europees samenwerken. Kinderen kunnen straks met VR door hun schoolomgeving fietsen om zo pijnpunten bloot te leggen.

Quote

Al blijft het fietsparke­ren nog wat problema­tisch tot de fietsen­stal­lin­gen bij het station er zijn

Mario Jacobs

,,We experimenten steeds meer en als het niet werkt halen we het van straat. Kijk naar het kortparkeren in het centrum. Of het werkt? Ja. Je ziet dat 80 procent van de mensen zich aan de vakken houdt, dat heeft een enorm opschoningseffect opgeleverd. Al blijft het fietsparkeren nog wat problematisch tot de fietsenstallingen bij het station er zijn. In 2020 en 2021." 

Ondertussen wordt de cityring onder de loep genomen. ,,Die ring lag ooit rond het centrum van de stad, maar maakt er - bijvoorbeeld door de Spoorzone - nu deel van uit. 'Wat vinden jullie ervan?', vroegen we aan de stad. Onder meer in 1400 enquêtes. Uiteindelijk gaan we naar een proef, om de oversteekbaarheid vriendelijker te maken." 

Volgens Jacobs is Tilburg 'zéker' nog een fietsstad. ,,We zitten op de goede weg, al betekent dat niet dat we er al zijn."

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement