Een intercity getrokken door een Traxx passeert ter hoogte van de Pannenschuurlaan in Oisterwijk
Volledig scherm
Een intercity getrokken door een Traxx passeert ter hoogte van de Pannenschuurlaan in Oisterwijk © Tom Tacken/BD

NS trilt nog steeds in Oisterwijk, maar beukt niet meer zo hard

OISTERWIJK - De proef met langzamer rijdende intercity's wordt in Oisterwijk positief ontvangen, maar voor juichen lijkt het nog te vroeg. 

,,De trillingen blijven, maar voor mij als bewoner dichtbij een spoorwegovergang is het positief dat ik de beuken minder voel als de Traxx-locomotief passeert", zegt Annie Verhoeven die namens actiegroep Oisterwijk Trilt voorop gaat in de strijd tegen de trillingsoverlast.

,,Jammer is dat de snelheidsvermindering een advies is voor de machinisten. De snelheid is daardoor wisselend, afhankelijk van de punctualiteit en de machinist. De Traxx rijdt daardoor niet altijd met 115 door Oisterwijk maar toch ook regelmatig 130.”

Actiegroep Oisterwijk Trilt roept machinisten op vaart te minderen.
Volledig scherm
Actiegroep Oisterwijk Trilt roept machinisten op vaart te minderen. © Toby de Kort

Sinds een week minderen de intercity's tussen Breda en Boxtel vaart. De proef duurt drie maanden.  In Dorst, waar net als in Rijen ook trillingsoverlast wordt ervaren, is er ook positief gereageerd op het experiment.

Schuim tussen het grind

ProRail gaat als spoorbeheerder nog drie maatregelen uitproberen. Er wordt schuim tussen het grind gespoten. Onder de dwarsliggers komen ‘kussentjes’ te liggen. En bij wijze van proef wordt op een spoorwegovergang de betonnen vloer vervangen door massief rubberen platen.

Reactie
Volledig scherm
Reactie © Facebook BD Oisterwijk Moergestel Heukelom

Op een bewonersavond in oktober opperden aanwonenden van het spoor in Oisterwijk dat het vervangen van houten bielzen door betonnen dwarsliggers de oorzaak kan zijn van de toegenomen trillingshinder.

Klik hier voor het BD-dossier over de trillingen langs het spoor

In samenwerking met indebuurt Tilburg

Tilburg e.o.