Eric Schreurs is druk bezig met de vormgeving van de kerstbijlage.
Volledig scherm
Eric Schreurs is druk bezig met de vormgeving van de kerstbijlage. © redactie BD

Vormgever Eric Schreurs zorgt ervoor dat de krant er aantrekkelijk en toegankelijk uitziet

Over onsEr is geen lezer die de krant kiest voor de vormgeving. Maar al zijn de verhalen nog zo interessant, ze worden niet gelezen als ze niet goed gepresenteerd worden. ,,De vormgeving moet aansluiten bij de visie van de krant”, zegt senior vormgever Eric Schreurs. ,,Aan de hand van de voorpagina moet een krant direct herkenbaar zijn. Het Brabants Dagblad is een betrokken, betrouwbare en serieuze krant. En dat wil je uitstralen, ook in de vormgeving.”

Een Poolse journalist ging voor het Brabants Dagblad undercover. Dat leverde deze voorpagina op.
Volledig scherm
Een Poolse journalist ging voor het Brabants Dagblad undercover. Dat leverde deze voorpagina op. © Eric Schreurs

Eric Schreurs uit Den Bosch zorgt er samen met zijn vijf collega’s voor dat het Brabants Dagblad er elke dag weer toegankelijk en aantrekkelijk uitziet. ,,Het doel van de vormgever is om de lezer zo goed mogelijk door de krant te leiden. Je neemt ze als het ware aan de hand en zorgt ervoor dat ze onderweg niet blokkeren. Een goede krant bestaat uit een mix van lange en korte verhalen, met duidelijke koppen en intro’s. Geïllustreerd met foto’s, graphics of illustraties.

De vormgeving is goed als deze nauwelijks opvalt. Het heeft voornamelijk een ondersteunende functie. Bij een verhaal over de aanleg van windmolens, maak ik bijvoorbeeld een kaartje. Waar komen ze precies te staan en hoeveel zijn het er? Met een duidelijk kaartje of infographic maak je dat in een oogopslag duidelijk.”

De vormgevers werken in verschillende diensten. Overdag worden de regiopagina’s en de weekendbijlagen opgezet. Een groot deel van de krant is gesjabloneerd. Dat betekent dat er standaard pagina’s zijn waaruit de coördinator van de regiopagina’s kan kiezen. Deze sjabloonpagina’s zorgen voor eenheid in de krant én zorgen ervoor dat de vormgevers meer tijd hebben voor het maken van speciale pagina’s.

Race tegen de klok

Deze voorpagina stond in het teken van de warmst gemeten temperatuur ooit in Brabant.
Volledig scherm
Deze voorpagina stond in het teken van de warmst gemeten temperatuur ooit in Brabant. © Eric Schreurs

De voorpagina wordt pas ‘s avonds gemaakt. Dan is duidelijk wat het nieuws van die dag is. Samen met de chef eindredactie en vormgeving kijkt Eric naar het aanbod van foto’s en verhalen. Soms is het een race tegen de klok als de deadline nadert. Dat kan stress opleveren. Toch kun je dat grotendeels voorkomen, aldus Eric. ,,Je weet van tevoren dat het laat kan worden bij een belangrijke voetbalwedstrijd. Je zorgt er dan voor dat alles klaarstaat, zodat je op het laatste moment dé foto van de wedstrijd kunt kiezen.”

Waar voldoet een goede voorpagina aan? Dat hangt af van verschillende factoren. ,,Allereerst kijken we naar de sfeer van de pagina. Is er groot nieuws zoals een aanslag? Of hebben onze journalisten zelf een groot verhaal geschreven? Dan moet de voorpagina urgentie uitstralen. Dat kun je bereiken door een goede combinatie van typografie en beeld. Toen in Brabant deze zomer de warmste temperatuur ooit werd gemeten, kleurde onze voorpagina felrood. De kop luidde: ‘Brabant de heetste’. Dan weet je direct waar het over gaat. Bij een sportvoorpagina zorgen we er juist voor dat de uitstraling actief is. Met levendige kleuren en een goede, actieve foto.”

Kleurenpalet zorgt voor eenheid

Ook het kleurgebruik en de typografie zijn erg belangrijk voor de uitstraling van de voorpagina. ,,Over kleurgebruik wordt goed nagedacht. Het kleurenpalet zorgt ervoor dat de voorpagina eenheid uitstraalt. Een kleur is nooit mooi of lelijk, pas als een kleur naast een andere staat, gaan ze samen werken. Daarom is het belangrijk dat de kleuren bij elkaar passen. Je moet voorkomen dat je willekeurige of krachteloze kleuren bij elkaar kiest. Hetzelfde geldt voor typografie. Zorg voor rust en eenheid. Alleen chocoladeletters als het gerechtvaardigd is.”

De colum van Linda over seksueel misbruik krijgt met behulp van deze vormgeving de aandacht die het verdient.
Volledig scherm
De colum van Linda over seksueel misbruik krijgt met behulp van deze vormgeving de aandacht die het verdient. © Eric Schreurs

Een recent voorbeeld van een bijzondere voorpagina is de column van Linda Akkermans over seksueel geweld. In overleg met de hoofdredactie en chef eindredactie koos Eric ervoor om de woorden te laten spreken. ,,We begonnen met het verhaal en de kop kwam in het midden. ‘Zó wordt de drempel nóóit lager’.

 Helemaal onderaan kwam een foto van de zege van Boris Johnson. Eigenlijk draaiden we de hele voorpagina om. Je geeft met deze opmaak meer gewicht aan het verhaal van Linda. Je staat als krant ergens voor. Dit doen we niet dagelijks, want dan verliest het zeggingskracht. Maar in dit geval wil je met behulp van de vormgeving het belang van het onderwerp laten zien.”

Onderscheid maken met kerstbijlage

Op dit moment is Eric druk bezig met de kerstbijlage, die de dag voor kerst verschijnt. ,,Met deze bijlage kun je echt onderscheidend zijn. Het is dan ook elke keer weer erg leuk om deze te mogen maken. Je krijgt alle tijd om na te denken over het concept en de fotografie. In september is de eerste brainstormsessie over mogelijke onderwerpen. In oktober en november worden de interviews afgenomen en de foto’s gemaakt. Ik overleg met de fotografen wat ik precies wil hebben, de bijlage krijgt al vorm in mijn hoofd. In de week voor kerst zet ik ‘m, samen met de schrijvers en eindredacteur, in elkaar.”

Quote

Ik wilde graag levensgro­te portretten van de betrokke­nen. Ze moesten recht in de camera kijken

Wat er dit jaar in de bijlage staat, houdt Eric nog even voor zich. Maar aan de hand van eerdere bijlagen vertelt hij graag over welke keuzes hij heeft gemaakt. ,,Deze kerstbijlage ging over mensen die dat jaar iets groots hadden meegemaakt. Ik wilde graag levensgrote portretten van de betrokkenen. Ze moesten recht in de camera kijken.

Door deze mensen zo groot af te beelden, krijg je echt contact met ze. Ze kijken je aan en willen je iets vertellen. Gelukkig werken we met waanzinnig goede fotografen en illustratoren die deze portretten ook kunnen maken. In de kerstbijlage van vorig jaar besloot ik foto en illustratie in elkaar te laten opgaan. Dat geeft een fantastisch mooi resultaat. Ook de nieuwe kerstbijlage wordt weer mooi. Niet alleen qua vormgeving maar ook de verhalen die erin staan zijn het lezen zeker waard.”

Eric Schreurs

Bosschenaar Eric Schreurs is in 2000 als vormgever begonnen bij het Brabants Dagblad. Hij heeft de kunstacademie gedaan en werkte jarenlang voor muziektijdschrift OOR. Bij het Brabants Dagblad heeft hij een paar grote metamorfoses meegemaakt zoals de overgang van broadsheet naar tabloid. Enkele krantenbijlagen van Erics hand hebben internationale prijzen gewonnen.

Deze voorpagina werd gemaakt toen de Z geheel in het teken stond van ondermijning en criminaliteit.
Volledig scherm
Deze voorpagina werd gemaakt toen de Z geheel in het teken stond van ondermijning en criminaliteit. © Eric Schreurs
  1. Opinieredacteur Fons Knegtel geeft lezers een podium in de krant
    Vijf vragen aan

    Opiniere­dac­teur Fons Knegtel geeft lezers een podium in de krant

    Lezers maken veelvuldig gebruik van de mogelijkheid om hun mening te ventileren. Ze steken hun visie over actuele kwesties of over de berichtgeving in de krant niet onder stoelen of banken. Ze voelen zich betrokken bij het nieuws en de krant. Tijdens de coronacrisis is het aantal brieven zelfs verdrievoudigd. Opinie- en eindredacteur Fons Knegtel geeft lezers meerdere keren in de week een podium en maakt een selectie uit al die meningen, van lezersbrieven tot gastopinies.
  2. Lezers steunen krantenbezorgers: “Stroopwafels aan de deur als blijk van waardering”
    Achter de Schermen

    Lezers steunen krantenbe­zor­gers: “Stroopwa­fels aan de deur als blijk van waardering”

    In Nederland staan elke dag 6000 bezorgers bij het krieken van de dag op om de kranten van DPG Media te bezorgen bij de abonnees. Dat klepperen van de brievenbus is in het dagelijks leven voor veel mensen een vaste waarde en een belangrijk onderdeel van hun ochtendritueel. Opstaan, douchen, ontbijten, mét een verse krant. Zo zijn we dat gewend. Nu het coronavirus Nederland heeft lamgelegd, is de rol van de krantenbezorger nóg belangrijker geworden. De krant is voor veel abonnees een anker, een houvast. En alle zeilen worden bijgezet om die ‘huisvriend’ te blijven bezorgen.