Vormgever Eric Schreurs zorgt ervoor dat de krant er aantrekkelijk en toegankelijk uitziet
Over onsEr is geen lezer die de krant kiest voor de vormgeving. Maar al zijn de verhalen nog zo interessant, ze worden niet gelezen als ze niet goed gepresenteerd worden. ,,De vormgeving moet aansluiten bij de visie van de krant”, zegt senior vormgever Eric Schreurs. ,,Aan de hand van de voorpagina moet een krant direct herkenbaar zijn. Het Brabants Dagblad is een betrokken, betrouwbare en serieuze krant. En dat wil je uitstralen, ook in de vormgeving.”
Delen per e-mail
Eric Schreurs uit Den Bosch zorgt er samen met zijn vijf collega’s voor dat het Brabants Dagblad er elke dag weer toegankelijk en aantrekkelijk uitziet. ,,Het doel van de vormgever is om de lezer zo goed mogelijk door de krant te leiden. Je neemt ze als het ware aan de hand en zorgt ervoor dat ze onderweg niet blokkeren. Een goede krant bestaat uit een mix van lange en korte verhalen, met duidelijke koppen en intro’s. Geïllustreerd met foto’s, graphics of illustraties.
De vormgeving is goed als deze nauwelijks opvalt. Het heeft voornamelijk een ondersteunende functie. Bij een verhaal over de aanleg van windmolens, maak ik bijvoorbeeld een kaartje. Waar komen ze precies te staan en hoeveel zijn het er? Met een duidelijk kaartje of infographic maak je dat in een oogopslag duidelijk.”
De vormgevers werken in verschillende diensten. Overdag worden de regiopagina’s en de weekendbijlagen opgezet. Een groot deel van de krant is gesjabloneerd. Dat betekent dat er standaard pagina’s zijn waaruit de coördinator van de regiopagina’s kan kiezen. Deze sjabloonpagina’s zorgen voor eenheid in de krant én zorgen ervoor dat de vormgevers meer tijd hebben voor het maken van speciale pagina’s.
Race tegen de klok
De voorpagina wordt pas ‘s avonds gemaakt. Dan is duidelijk wat het nieuws van die dag is. Samen met de chef eindredactie en vormgeving kijkt Eric naar het aanbod van foto’s en verhalen. Soms is het een race tegen de klok als de deadline nadert. Dat kan stress opleveren. Toch kun je dat grotendeels voorkomen, aldus Eric. ,,Je weet van tevoren dat het laat kan worden bij een belangrijke voetbalwedstrijd. Je zorgt er dan voor dat alles klaarstaat, zodat je op het laatste moment dé foto van de wedstrijd kunt kiezen.”
Waar voldoet een goede voorpagina aan? Dat hangt af van verschillende factoren. ,,Allereerst kijken we naar de sfeer van de pagina. Is er groot nieuws zoals een aanslag? Of hebben onze journalisten zelf een groot verhaal geschreven? Dan moet de voorpagina urgentie uitstralen. Dat kun je bereiken door een goede combinatie van typografie en beeld. Toen in Brabant deze zomer de warmste temperatuur ooit werd gemeten, kleurde onze voorpagina felrood. De kop luidde: ‘Brabant de heetste’. Dan weet je direct waar het over gaat. Bij een sportvoorpagina zorgen we er juist voor dat de uitstraling actief is. Met levendige kleuren en een goede, actieve foto.”
Kleurenpalet zorgt voor eenheid
Ook het kleurgebruik en de typografie zijn erg belangrijk voor de uitstraling van de voorpagina. ,,Over kleurgebruik wordt goed nagedacht. Het kleurenpalet zorgt ervoor dat de voorpagina eenheid uitstraalt. Een kleur is nooit mooi of lelijk, pas als een kleur naast een andere staat, gaan ze samen werken. Daarom is het belangrijk dat de kleuren bij elkaar passen. Je moet voorkomen dat je willekeurige of krachteloze kleuren bij elkaar kiest. Hetzelfde geldt voor typografie. Zorg voor rust en eenheid. Alleen chocoladeletters als het gerechtvaardigd is.”
Een recent voorbeeld van een bijzondere voorpagina is de column van Linda Akkermans over seksueel geweld. In overleg met de hoofdredactie en chef eindredactie koos Eric ervoor om de woorden te laten spreken. ,,We begonnen met het verhaal en de kop kwam in het midden. ‘Zó wordt de drempel nóóit lager’.
Helemaal onderaan kwam een foto van de zege van Boris Johnson. Eigenlijk draaiden we de hele voorpagina om. Je geeft met deze opmaak meer gewicht aan het verhaal van Linda. Je staat als krant ergens voor. Dit doen we niet dagelijks, want dan verliest het zeggingskracht. Maar in dit geval wil je met behulp van de vormgeving het belang van het onderwerp laten zien.”
Onderscheid maken met kerstbijlage
Op dit moment is Eric druk bezig met de kerstbijlage, die de dag voor kerst verschijnt. ,,Met deze bijlage kun je echt onderscheidend zijn. Het is dan ook elke keer weer erg leuk om deze te mogen maken. Je krijgt alle tijd om na te denken over het concept en de fotografie. In september is de eerste brainstormsessie over mogelijke onderwerpen. In oktober en november worden de interviews afgenomen en de foto’s gemaakt. Ik overleg met de fotografen wat ik precies wil hebben, de bijlage krijgt al vorm in mijn hoofd. In de week voor kerst zet ik ‘m, samen met de schrijvers en eindredacteur, in elkaar.”
Ik wilde graag levensgrote portretten van de betrokkenen. Ze moesten recht in de camera kijken
Wat er dit jaar in de bijlage staat, houdt Eric nog even voor zich. Maar aan de hand van eerdere bijlagen vertelt hij graag over welke keuzes hij heeft gemaakt. ,,Deze kerstbijlage ging over mensen die dat jaar iets groots hadden meegemaakt. Ik wilde graag levensgrote portretten van de betrokkenen. Ze moesten recht in de camera kijken.
Door deze mensen zo groot af te beelden, krijg je echt contact met ze. Ze kijken je aan en willen je iets vertellen. Gelukkig werken we met waanzinnig goede fotografen en illustratoren die deze portretten ook kunnen maken. In de kerstbijlage van vorig jaar besloot ik foto en illustratie in elkaar te laten opgaan. Dat geeft een fantastisch mooi resultaat. Ook de nieuwe kerstbijlage wordt weer mooi. Niet alleen qua vormgeving maar ook de verhalen die erin staan zijn het lezen zeker waard.”
Eric Schreurs
Bosschenaar Eric Schreurs is in 2000 als vormgever begonnen bij het Brabants Dagblad. Hij heeft de kunstacademie gedaan en werkte jarenlang voor muziektijdschrift OOR. Bij het Brabants Dagblad heeft hij een paar grote metamorfoses meegemaakt zoals de overgang van broadsheet naar tabloid. Enkele krantenbijlagen van Erics hand hebben internationale prijzen gewonnen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Over ons Zo zorgen wij ervoor dat je de hele dag door op de hoogte blijft van het laatste nieuws
In ‘Over ons’ geven wij de lezer een kijkje achter de schermen bij het Brabants Dagblad. Welke keuzes maken wij als redactie, en welk verhaal schuilt er achter een verhaal van onze verslaggevers? Deze keer een interview met Tom van der Meer. Hij werkt op de onlineredactie en zorgt ervoor dat bd.nl up-to-date is. -
Achter de Schermen Zes goals die je voor geen goud wilt missen: het lijstje van Sjoerd Mossou
Als voetbalverslaggever van Brabants Dagblad en het AD bekijkt Sjoerd Mossou (41) wekelijks tientallen doelpunten. Een gesprek over zijn werk in zes goals ‘Ik raak nog steeds betoverd door een goede goal’. -
Tips en Trucs 5 tips om elke Sudoku op te lossen
Die ultieme tip is nog niet gevonden maar, gesprekken met fanatieke spelers geven gelukkig genoeg handvatten om het spel met verve te spelen. Maar voordat we de liefhebbers aan het woord laten en we jou gaan voorzien van hun inzichten, eerst nog even dit. -
Achter de Schermen Lezers steunen krantenbezorgers: “Stroopwafels aan de deur als blijk van waardering”
In Nederland staan elke dag 6000 bezorgers bij het krieken van de dag op om de kranten van DPG Media te bezorgen bij de abonnees. Dat klepperen van de brievenbus is in het dagelijks leven voor veel mensen een vaste waarde en een belangrijk onderdeel van hun ochtendritueel. Opstaan, douchen, ontbijten, mét een verse krant. Zo zijn we dat gewend. Nu het coronavirus Nederland heeft lamgelegd, is de rol van de krantenbezorger nóg belangrijker geworden. De krant is voor veel abonnees een anker, een houvast. En alle zeilen worden bijgezet om die ‘huisvriend’ te blijven bezorgen. -
Over ons Dit speelt zich allemaal af voordat de krant bij jou in de bus ligt
Het zijn de onzichtbare werkers, de eindredacteuren van het Brabants Dagblad. Hun naam prijkt nooit boven een artikel, terwijl ze er wel voor zorgen dat dat verhaal goed in de krant staat. Ze halen (spel)fouten eruit, bedenken een flitsende kop, goed intro en zoeken er een pakkende foto bij. Want al is een verhaal nog zo interessant, als het niet goed gepresenteerd wordt, leest bijna niemand het. Eindredacteuren zijn erg nuttige maar soms niet de meest geliefde collega’s bij een krant.
-
Achter het verhaal De intocht van Sinterklaas in Den Bosch “Zo houd je als verslaggever het hoofd koel”
Demonstranten, dranghekken, politie, de intocht van Sinterklaas in Den Bosch was dit jaar niet alleen een groot kinderfeest. De stad is deze zondagmiddag juist het epicentrum van harde tegenstellingen tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Verslaggever Marc Brink deed, samen met collega’s Johan van Grinsven en Arno Heesakkers, verslag van de gebeurtenissen. Hoe houd je het hoofd koel als om je heen zoveel gebeurt? -
In deze tijd zien lezers het voordeel van de BD app: Snel op de hoogte zijn wat er speelt
De krant wordt al jaren digitaal gemaakt, maar vaak nog op papier gelezen. Prima natuurlijk. Maar BD op je smartphone, tablet of computer heeft zo zijn voordelen, betoogt managing editor Rennie Rijpma. De Friezin werkt al ruim een kwart eeuw in de journalistiek, noemt zichzelf een ‘nieuwsjunk’ en groeide op met de papieren krant. ,,Snel op de hoogte zijn van alles wat speelt, waar je ook bent.” -
Over ons Karlijn van Houwelingen, correspondent in de VS: ‘Hectisch, soms zwaar, maar altijd boeiend’
Karlijn van Houwelingen (32) is correspondent van het AD en de zeven regionale kranten in de Verenigde Staten. Bijna dagelijks brengt ze nieuws en achtergronden vanuit een politiek verscheurd land in hectische tijden. ,,Ik heb altijd de lezer in mijn achterhoofd: wat zou die willen en moeten weten van wat zich hier afspeelt?”