Het hoofdkantoor van ABN AMRO in Amsterdam
Volledig scherm
Het hoofdkantoor van ABN AMRO in Amsterdam © REUTERS

ABN AMRO verliest honderden miljoenen euro’s door coronacrisis

ABN AMRO heeft in het eerste kwartaal een nettoverlies van 395 miljoen euro geleden als gevolg van de coronacrisis, waar een jaar geleden nog bijna een half miljard euro winst werd gemaakt. Volgens het financiële concern moest er erg veel geld opzijgezet worden voor leningen die mogelijk nooit terugbetaald worden.

Toch vindt de onlangs aangetreden topman Robert Swaak niet dat het financiële concern er heel slecht voorstaat. ,,De kern van de bank is gezond”, benadrukt hij in een toelichting. Swaak voorziet vooralsnog ook nog geen banenreductie.

Net als bij andere banken moest ABN AMRO erg veel geld opzijzetten voor leningen die mogelijk nooit terugbetaald worden. De kredietvoorzieningen bedroegen in totaal 1,1 miljard euro. Volgens Swaak werd dit bedrag vooral gestuwd door twee uitzonderlijke klantdossiers. Vanwege een klant in de Verenigde Staten die in de problemen kwam en een mogelijk fraudegeval bij een klant moest zo’n half miljard euro opzijgezet worden. Daarnaast was sprake van omvangrijke collectieve voorzieningen voor sectoren die het eerst werden getroffen door de coronacrisis en door de val van de olieprijs.

'Behoorlijk resultaat’

De baten van de bank liepen daarnaast terug, met 8 procent tot 1,9 miljard euro. Maar de rente-inkomsten bleven ondanks het ongunstige renteklimaat wel redelijk op peil. Het operationeel resultaat zakte met 17 procent tot 624 miljoen euro. Swaak vindt dat ABN AMRO hiermee toch nog een behoorlijk resultaat heeft neergezet, rekening houdend met de moeilijke marktomstandigheden.

De bestuursvoorzitter nam in april het stokje over van Kees van Dijkhuizen, die ruim drie jaar de leiding had. Een van Swaaks eerste opdrachten is om ABN AMRO na een roerige periode, waarin de bank onder meer verzeild raakte in een witwasonderzoek, in rustiger vaarwater te brengen. Daarna zal ook een nieuwe strategie moeten worden uitgestippeld. Daar is ABN AMRO inmiddels aan begonnen en daarover wordt na de zomer een update verwacht. Ook werkt de bank nog aan een eerder aangekondigde review van de grootzakelijke activiteiten.

Bekijk hieronder onze video's over de coronacrisis.

  1. Flinke domper voor verpleegkundigen: 'gratis vliegticket-actie' loopt niet volgens plan

    Flinke domper voor verpleeg­kun­di­gen: 'gratis vliegtic­ket-ac­tie' loopt niet volgens plan

    Een gezamenlijke actie van KLM en beroepsvereniging V&VN om verpleegkundigen en verzorgenden te bedanken voor hun harde werk tijdens de coronacrisis is niet helemaal volgens plan verlopen. Hulpverleners die behoefte hebben aan vakantie konden zich verspreid over drie dagen opgeven om kans te maken op een gratis vliegticket. Maar door de overweldigende belangstelling moesten twee inschrijfmomenten op het laatste moment worden geschrapt. Verpleegkundigen reageren teleurgesteld.
  2. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.