ACM doorzoekt administratie Eneco, Essent en Vattenfall voor controle op prijsplafond
De Autoriteit Consument & Markt heeft dinsdag de drie grote energiemaatschappijen bezocht om meer informatie te verkrijgen over de opbouw van hun energietarieven. De bezoeken zijn onderdeel van de aangescherpte controle van de toezichthouder op Eneco, Essent en Vattenfall vanwege het prijsplafond.
ACM meldde vorige week dat het een onderzoek bij Eneco, Essent en Vattenfall was gestart om na de invoering van het prijsplafond te kunnen beoordelen of de tarieven van energieleveranciers niet onredelijk zijn. „We leggen zoals aangekondigd bedrijfsbezoeken af, gaan op locatie in gesprek en vragen informatie op. Dat onderzoek loopt, maar verder doen wij daar geen mededelingen over”, aldus Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de toezichthouder. ,,Van verdenkingen van strafbare feiten is geen sprake.’’
De toezichthouder liet eerder al weten de controle op energiebedrijven scherp op te voeren om te voorkomen dat zij zich verrijken met de subsidie voor het prijsplafond. Energiebedrijven moeten tot op de cent onderbouwen waarom ze een bepaalde prijs rekenen.
Deze site ging eerder undercover bij een energiemaatschappij, lees de reportage hier: Huilende, schreeuwende en smekende klanten: undercover bij klantenservice energiereus
Winst maken
Energiebedrijven mogen wel winst blijven maken, maar niet te veel. Grofweg mag een bedrijf de gemiddelde marge van de afgelopen vier jaar rekenen. Een bedrijf dat het heel goed deed en veel winst boekte, mag dat - gefinancierd door de staat - blijven doen. Een energiebedrijf dat niet zo best draaide mag niet op kosten van de overheid opeens wel torenhoge winsten boeken.
Volgens de ACM-woordvoerder vinden er jaarlijks 26.000 tariefswijzigingen plaats, waarvan er een aantal wordt gecontroleerd. ,,Al die tariefswijzigingen controleren is onmogelijk. Nu draaien we het om. We controleren alle tarieven van een leverancier, kijken hoe de tarieven worden bepaald en hoe de kosten worden verrekend. We verwachten in maart daar meer over te kunnen vertellen. We beginnen met de grootste drie energieleveranciers, omdat meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens daar klant is.’’
Nieuwe klanten
De tarieven die leveranciers rekenen voor nieuwe klanten dalen en er zijn flinke verschillen tussen leveranciers. Dat bleek vorige week uit de Monitor Consumentenmarkt Energie van de ACM. Consumenten die op zoek zijn naar een goedkoper contract voor elektriciteit en gas kunnen dit meestal niet goed vinden. De ACM stelde toen dat leveranciers transparanter moeten zijn over de tarieven die ze bij nieuwe klanten in rekening brengen. Bijvoorbeeld door alle tarieven op hun website te publiceren en bijvoorbeeld het meest aantrekkelijke tarief een prominente plaats te geven.
Maureen Veurman, woordvoerder Essent, bevestigt dat er een afspraak is voor een bezoek van de ACM: ,,Maar het woord inval dat eerder werd gebruikt is niet terecht. Dit betreft een aangekondigd bezoek waarin we bijpraten en informatie delen.’’
Ook Eneco en Vattenfall bevestigen het bezoek. Vattenfall reageert: ,,Wij heten de ACM van harte welkom en helpen hen graag de complexiteit van de huidige energiemarkt beter te begrijpen. Het is begrijpelijk dat consumenten zich zorgen maken. Uiteraard wordt hier al goed op toegezien. Maar omdat de markt in deze crisis complexer is geworden, vinden wij het prima dat ACM nu verdiepende vragen stelt.’’
Heb jij tips over dit onderwerp of wil je een misstand melden? Dan kun je ons een berichtje sturen via Signal of WhatsApp op: +31615377185. Je kunt ook mailen naar tips@ad.nl. Via al deze kanalen kun je ons tippen. Je gegevens nemen we in vertrouwen in behandeling volgens ons privacystatement.
Bekijk onze video’s over de energiecrisis in onderstaande playlist:
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Volksbank wil ‘bankieren met de menselijke maat’
Het is een drukte van belang in de Regiobank in het Zuid Hollandse Moordrecht. Klanten lopen binnen voor bankzaken, advies of een kort praatje. -
PREMIUMtips
De muren toe aan een likje verf? Zo kies je de juiste kleur
De gemiddelde Nederlander geeft de muren in huis elke drie tot vier jaar een nieuw kleurtje. Maar hoe kies je een goede tint? Heleen van Gent, kleurexpert bij AkzoNobel, geeft advies. -
Europese Centrale Bank
ECB schroeft rente verder op, laat zich niet van de wijs brengen door onrust in bankensector
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de rente in de eurozone met de eerder aangekondigde half procentpunt verhoogd. Dat betekent dat de beleidsmakers in Frankfurt zich niet van de wijs hebben laten brengen door de onrust in de bankensector van de afgelopen dagen. -
PREMIUM
Huis vol ongebruikte aankopen? Zo voorkom je nutteloze uitgaven
Weinig geld hebben en toch flink uitgeven. Sommige mensen hebben een gat in hun hand. Waarom is het voor hen zo moeilijk om financieel pas op de plaats te maken? -
Met deze tool zie jij op welke toeslag of welk potje geld je recht hebt
Zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand. Er zijn veel potjes met geld maar mensen weten ze vaak niet te vinden. Om die reden lanceren schuldhulporganisaties Geldfit en VoorzieningenWijzer nu een online Potjes-check. Zo kun je zelf raadplegen op welke voorzieningen je recht hebt.
-
PREMIUM
Komst nieuwe hyperstore bewijst: voor speelgoed gaan we weer naar de winkel
De klad in speelgoedland? Komende week opent de Ierse speelgoedgigant Smyths Toys in Amsterdam zijn eerste van twintig megawinkels in ons land. En ook onze eigen speelgoedzaken worden weer gevonden, door kinderen en ‘kidults’, spelende volwassenen. ,,Een cadeau samen uitzoeken is leuker in een echte winkel.”Rotterdam, Amsterdam -
-
-
update
Klanten ING kunnen na urenlange storing weer internetbankieren
ING kampte vrijdag urenlang met een landelijke storing met internetbankieren en de app voor bankieren. Pas begin van de avond kon de bank melden dat alle Nederlandse klanten weer betalingen zouden moeten kunnen doen. ,,Maar we blijven het wel monitoren”, benadrukte een woordvoerster daarbij. -
Europese Commissie wil consument recht op reparatie geven: ‘Behoed oude spullen voor schroothoop’
Consumenten moeten het recht krijgen een wasmachine of ander kapot of versleten product te laten repareren, stelt de Europese Commissie voor. Nu hebben ze vaak geen andere keuze dan een nieuwe te kopen, en dat is slecht voor de planeet en voor hun portemonnee. Klanten zouden ieder jaar 12 miljard euro kunnen besparen door hun oude spullen te behoeden voor de schroothoop.
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer