Bankafschriften Rabobank worden begrijpelijker
De Rabobank gaat helderheid scheppen in bankafschriften. Vanaf vandaag toont de bank op afschriften direct de winkelnaam waar een aankoop is gedaan, in plaats van de naam van een betaalservice als Payments by Adyen, Multisafe Pay of Buckaroo.
Delen per e-mail
De nieuwe service van de Rabobank werkt wel alleen als de winkel waar de aankoop gedaan is, gebruikmaakt van de online betaalservice van de bank. De Consumentenbond zette vorig jaar september een meldpunt op voor ‘onbegrijpelijke namen op je bankafschrift’. Zij zijn blij met de stap die Rabobank zet. ,,De Rabo betaalservice is niet zo groot, maar het is een mooie eerste stap. Consumenten vinden nog te vaak onbekende namen van betaalservices op hun bankafschrift, in plaats van de winkel waar iets is gekocht. Ze hebben dan vaak geen idee waarom het gaat. Rabobank maakt nu een deel van die afschrijvingen duidelijk”, aldus Olof King, directeur belangenbehartiging Consumentenbond.
Onbegrijpelijke namen
Volgens de Consumentenbond is de bank ook in gesprek met grote betaalservices om de toepassing over te nemen. Als een van die betaaldienstverleners de nieuwe service van de Rabobank overneemt, zal tien procent van de iDEAL-transacties duidelijker zijn ofwel ruim 3 miljoen transacties per jaar waarbij de winkelnaam direct zichtbaar is. Door onbegrijpelijke namen van betaalservices op bankafschriften hebben consumenten meer moeite om hun bankrekening te controleren en inzicht te krijgen in hun financiën, meldt de Consumentenbond.
Verder in het nieuws
-
‘KLM-topman Elbers mag aanblijven’
De strijd rond de positie van de topman van KLM is beslecht: Pieter Elbers blijft aan als topman van KLM. Dat heeft het bestuur van Air France-KLM besloten, zo bevestigen bronnen aan de NOS. -
‘Beloning voor Europese directeuren hangt vaker af van klimaat’
Bijna de helft van de grootste Europese bedrijven koppelt de beloning van de topbestuurders aan concrete stappen om klimaatverandering tegen te gaan. Een kwart van de bedrijven gaat nog verder en verbindt bonussen aan het behalen van klimaatdoelen. -
PREMIUM
kostenplaatje Banken moeten weer werken voor hun geld
De tijd dat de banken bijna slaapwandelend rijk werden is voorbij. De kosten lopen op, dus is het tijd om weer alle zeilen bij te zetten. -
Planbureau: Harde brexit raakt voedselsector het eerst
Een chaotisch vertrek van de Britten uit de Europese Unie zal in eerste instantie vooral door de voedingsmiddelensector worden gevoeld. Een nieuw onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) naar de gevolgen van een harde brexit op de korte termijn meldt onder meer een verzwakkend effect van de concurrentiepositie door hogere kosten. -
Industrie krimpt voor het eerst in twee jaar
De omzet van de Nederlandse industrie is in december op jaarbasis gedaald. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) lagen de opbrengsten in de sector 2,6 procent lager dan een jaar eerder. Het is de eerste keer dat de industrie krimp laat zien sinds oktober 2016.
-
‘Delta en easyJet overwegen kapitaalinjectie in noodlijdende Alitalia’
Het Amerikaanse Delta Air Lines en het Britse easyJet zouden een kapitaalinjectie van 400 miljoen in het noodlijdende Alitalia overwegen. Dat meldden bronnen rond de onderhandelingen, die mogelijk deze maand nog tot een akkoord leiden. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij ging in 2017 bijna failliet en wordt sindsdien door de overheid overeind gehouden. -
PREMIUM
Megawinkel vangt bot bij Meierijstad
SCHIJNDEL - Van Cranenbroek heeft nog altijd de wens om fors uit te breiden in Schijndel, maar de megawinkel vangt bot bij Meierijstad. Wel kan Van Cranenbroek nog doorgaan met de verkoop van branchevreemde artikelen op extra meters. -
Dankzij gezichtsscanners nooit meer in de rij op Schiphol
Nooit meer in de rij op Schiphol? Passagiers die met het Chinese Cathay Pacific vanaf de luchthaven vliegen, kunnen bij het instappen alleen hun gezicht te laten zien. De proef met gezichtsscanners is een eerste stap op weg naar een luchthaven zonder wachtrijen.