Bestellingen niet geleverd, klantenservice onbereikbaar: het regent klachten over Kijkshop.nl
Het is al een paar dagen niet mogelijk om artikelen te bestellen bij webshops Kijkshop.nl, Directsale.nl en Plazasale.nl. Daarnaast klagen honderden klanten over het niet bezorgen van bestelde en betaalde producten. De klantenservice van de retailbedrijven is onbereikbaar. Veel klanten vrezen dat ze naar hun geld kunnen fluiten. ,,Dit lijkt op een faillissement.”
Delen per e-mail
Eigenaar Konrad van den Bosch meldt dat er vandaag een buitengewone aandeelhoudersvergadering plaatsvindt en dat hij verder nog geen commentaar kan geven. Wie contact probeert op te nemen met de klantenservice krijgt de mededeling dat de bedrijven door omstandigheden niet bereikbaar zijn. Op trustpilot.com, een site voor consumentenrecensies, regent het inmiddels klachten over de webshops die onder meer elektronica, parfum, drank en bloemen verkopen.
Faillissement
Veel gedupeerde klanten vrezen dat ze kunnen fluiten naar hun geld. ‘Dit lijkt op een faillissement. Consumenten staan als laatste in de rij bij de curator’. En ‘Paar weken geleden bestelling gedaan. Betaald, maar niets ontvangen. Een paar keer mail gestuurd. Steeds reactie gekregen dat er logistieke problemen zijn, maar dat alles wordt opgelost. Maar helaas, niet dus’, aldus een paar van de reacties op Trustpilot.
Ook de Consumentenbond ontvangt de laatste weken veel berichten van ongeruste klanten. ,,Zeker deze maand loopt het snel op. Al die klachten zijn er niet voor niets, er is zeker iets aan de hand bij deze webshops. Gelukkig bieden Kijkshop, Directsale en Plazasale geen betaalmogelijkheden meer, zodat er niet nóg meer gedupeerden bij kunnen komen’’, aldus woordvoerster Joyce Donat namens de Consumentenbond.
Mochten de webshops in financiële problemen komen, dan is de kans volgens Donat inderdaad groot dat klanten hun geld kwijt zijn. ,,De Belastingdienst gaat voor. Maar het kan zijn dat een andere partij de bedrijven overneemt en de vorderingen terugbetaalt of de bestellingen alsnog levert. Maar goed, voorlopig is het afwachten wat er gaat gebeuren.’’
Tot de verbeelding
Met name de naam Kijkshop spreekt tot de verbeelding. Het eerste filiaal werd in 1973 in Den Bosch geopend en was destijds zeer vernieuwend. Er werden producten in glazen vitrines uitgestald, waardoor er geen winkelpersoneel nodig was. Klanten konden de productnummers inleveren bij de balie en naar huis gaan met de gewenste artikelen. Kijkshop groeide uit tot een keten met honderd winkels. In maart 2017, toen er nog 87 winkels over waren, sloten twintig filialen de deuren vanwege aanhoudende verliezen. De Zweedse eigenaar besloot de keten om te vormen, waarbij de nadruk meer lag op online verkoop. De ingreep kwam te laat, in januari 2018 werd faillissement aangevraagd.
Ondernemer Konrad van den Bosch kocht in 2019 de merknaam Kijkshop en sinds eind 2019 is het terug als online warenhuis. De afgelopen maanden breidde het assortiment steeds verder uit, onder meer met drank en recent nog met verse bloemen.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Doek valt opnieuw voor Kijkshop: webwinkel failliet
Webwinkel Kijkshop.nl is door de rechtbank in Den Haag failliet verklaard. Daarmee valt opnieuw het doek voor Kijkshop, dat vroeger een bekende winkelketen was. -
Koken & eten
Kijkshop duikt in het gat van Bol.com en gaat online drank verkopen
Kijkshop.nl is gisteren begonnen met de online verkoop van honderden merken alcohol. Daarmee duikt het platform in het gat dat vorige maand ontstond nadat Bol.com stopte met het aanbieden van drank. -
PREMIUM
Kijkshop en V&D terug van weggeweest, overleven ze nu wel?
Bijna 2 jaar na het faillissement van de winkels, is Kijkshop terug als onlineplatform. Na V&D is Kijkshop een nieuwe grote merknaam van een omgevallen Nederlandse keten die online een tweede leven begint. Gaan ze het deze keer wel redden? Vijf vragen aan de initiatiefnemers. -
Nieuw reddingsplan van 4 miljard voor Air France KLM
Air France KLM heeft een nieuw reddingsplan gepresenteerd om het bedrijf door de coronacrisis heen te helpen. Het water staat het bedrijf aan de lippen omdat het aantal reizigers is gekelderd. Nieuw kapitaal en minder lasten moeten Air France en KLM gaan helpen. -
Meer klachten over financiële diensten, vooral over ‘woekerrentes’ en schadeverzekeringen
Consumenten hebben vorig jaar meer geklaagd over financiële diensten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het instituut ontving 4785 nieuwe klachten, 5 procent meer dan een jaar eerder. Veel klachten gingen over het rentetarief op doorlopend krediet, de ‘woekerrentes’. Schadeverzekeringen leverden traditioneel het grootste aantal klachten op.
-
Hilfiger en Facebook voor de rechter: moet techgigant álle gegevens van nepadverteerders delen?
Op Facebook en Instagram staan duizenden nepadvertenties die Nederlanders proberen te verleiden die leuke trui of broek uit de nieuwe collectie van Tommy Hilfiger online te kopen. Om vervolgens creditcardgegevens buit te maken. -
PREMIUM
Topman Jumbo over reorganisatie: ‘Zeker niet bedoeld om familie Van Eerd rijker te maken’
De reorganisatie van Jumbo is géén bezuinigingsoperatie, maar hard nodig om de winkels rendabel te houden. Dat zegt Ton van Veen, financieel topman van de supermarktreus uit Veghel. ,,Dit is geen truc om te besparen op loonkosten. We geven onze medewerkers juist meer mogelijkheden zich te ontplooien.’’ -
PostNL mag Sandd tóch overnemen: ‘anders postbezorging in gevaar’
De overname van Sandd door PostNL is noodzakelijk om de postbezorging in Nederland niet in gevaar te laten komen. Dat meldt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken). De twee bedrijven zijn feitelijk al een jaar geleden gefuseerd, maar de vergunning hiervoor was door de rechter van tafel geveegd.
0 reacties