Buschauffeurs blijven staken tegen hoge werkdruk, conflict zit muurvast
De reizigers zijn de dupe van de stakingen in het streekvervoer. Bonden en werkgevers vechten keihard om loon en aanpak van de werkdruk.
Een week lang staken de chauffeurs in het streekvervoer. Dat betekent een week lang nauwelijks tot geen bussen of regionale treinen. Tenminste dat roepen de vakbonden FNV en CNV. Volgens werkgeversvereniging WVOV rijdt de helft van de bussen gewoon door.
De werkdruk is een belangrijk onderwerp voor de bonden. ,,Elke keer wordt er een minuutje van de dienstregeling afgehaald. Die rijtijden haal je niet in de praktijk, zeker niet bij druk verkeer. Aan het einde loop je dan achter en haal je de verloren tijd in door zelf minder pauze te nemen’’, zegt Erwin Kuiper, bestuurder bij vakbond FNV.
Sanitaire stop
Chauffeurs kaarten deze werkdruk, waarbij er bijvoorbeeld ook nauwelijks tijd is voor een sanitaire stop al jaren aan. Maar de werkgevers doen er helemaal niets aan, zeggen de bonden. ,,De chauffeurs kunnen er niets aan doen als de bus te laat is. Maar ze krijgen wel de boze passagiers over zich heen’’, zegt Evert Jan van de Mheen van CNV.
De opstelling van de werkgevers heeft de onderlinge verhoudingen behoorlijk verzuurd, ziet Van de Mheen. ,,Het vertrouwen in de werkgevers is heel laag. Werkgevers zeggen ‘we doen ons best’, maar wij zien dat niet.’’ Kuiper bevestigt dat. ,,Er zit veel chagrijn over de werkdruk bij de chauffeurs.’’
Wat is jouw verhaal? Wie redde jou uit de brand tijdens de staking van het streekvervoer?
De bus moet ook betaalbaar blijven
De werkgevers hebben op hun beurt hun eindbod ingetrokken nu de bonden staken. Ze boden acht procent loonsverhoging en drie procent loonruimte voor een ouderenregeling. ,,Vakbond FNV vraag in totaal 16,9 procent loonsverhoging. Dat kunnen we echt niet betalen. Die in totaal elf procent is echt het maximale’’, aldus een woordvoerder van de werkgevers. ,,De bus moet ook betaalbaar blijven.’’
Vooralsnog zit het conflict muurvast en zijn beide partijen niet van zins als eerste met de ogen te knipperen. En daar is de passagier de dupe van. ,,De reizigers begrijpen het niet’’, ziet Van de Mheen. ,,Dat begrijpen wij, maar wij zien geen andere mogelijkheid dan actievoeren.’’
Rollebollend
Misschien moeten bonden en werkgevers eens naar de metaalsector kijken. Daar werd jarenlang met verhitte koppen onderhandeld en veel gestaakt. Maar twee jaar geleden kwamen sociale partners tot de conclusie dat rollebollend over straat gaan niet gezond was. Daar is geïnvesteerd in onderlinge verhoudingen en vertrouwen. Dat leidde ertoe dat vorig jaar de cao in een week geregeld was.
Dat is voor nu geen oplossing voor het conflict in het streekvervoer, denkt hoogleraar sociaal recht Barend Barentsen. ,,Je kunt ook vooraf bepalen een mediator of een arbiter in te schakelen. Maar soms zijn de belangentegenstellingen zo groot dat het uitgevochten moet worden.’’
En daar lijkt het op, tot verdriet van de reizigers, die afhankelijk zijn van het streekvervoer. Maar reizigers kunnen wel degelijk wat doen aldus Barentsen. ,,Passagiers die in hun belangen worden geschaad, kunnen naar de rechter stappen. Het duperen van reizigers is juridisch relevant. Dat kan ook via reizigersorganisatie Rover of bijvoorbeeld de Consumentenbond. Werkgevers kunnen ook naar de rechter stappen om de staking te laten verbieden als de schade onevenredig groot is. Het is wel aan de rechter te bepalen wat onevenredig is.’’
Bekijk al onze nieuwsvideo's in onderstaande playlist:
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese Centrale Bank
ECB schroeft rente verder op, laat zich niet van de wijs brengen door onrust in bankensector
De Europese Centrale Bank (ECB) heeft de rente in de eurozone met de eerder aangekondigde half procentpunt verhoogd. Dat betekent dat de beleidsmakers in Frankfurt zich niet van de wijs hebben laten brengen door de onrust in de bankensector van de afgelopen dagen. -
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
Streekvervoer ligt vijf dagen plat: ‘Helft van alle bussen rijdt’
In het streekvervoer wordt vanaf maandag vijf dagen gestaakt. Duizenden werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk neergelegd, meldt vakbond CNV. Toch rijden veel bussen en treinen wel. De helft van de bussen van vervoerders waar medewerkers meedoen aan de staking rijdt wel. Dat schat een woordvoerder van de VWOV in, de vertegenwoordiging van vervoersbedrijven. ,,Het aantal stakers wisselt per regio.” -
PREMIUMEnergie1
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
PREMIUM
Week vol stakingen voor de boeg: dit is wat je ervan gaat merken
Buschauffeurs, treinmachinisten, afvalophalers, boa’s: vanaf vandaag regent het stakingen en protestacties van personeel. En dat zal direct voelbaar zijn.
-
Kledingmerk Scotch & Soda vraagt faillissement aan: ‘Bittere pil’
Kledingmerk Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd voor de activiteiten in Nederland. De keten telt op dit moment 253 vestigingen, waarvan 32 in Nederland. De winkels blijven vooralsnog open. -
-
-
CNV: ‘Prima dat vrouwen meer uren gaan werken, maar laat mannen dan minder uren werken’
De oproep van het kabinet aan vrouwen in deeltijdbanen om meer uren te werken, kan op steun rekenen van CNV. Maar de vakbond vindt dat de oproep aan mannen in fulltimebanen dan moet zijn om het een tandje minder te doen. ,,Zo creëren we een betere balans tussen mannen en vrouwen.’’ -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul Lamote