Volledig scherm
De Oasis of the Seas, het grootste cruiseschip ter wereld, kwam in 2014 naar Rotterdam voor onderhoud. © RV Rotterdam Marketing

'Cruiseschepen mijden Nederlands dok'

Door onduidelijke regelgeving over buitenlands personeel laten cruiseschepen herstelwerk buiten Nederland uitvoeren. Het bedrijfsleven verwacht tot 2019 een schadepost van een miljard euro, staat in een brandbrief aan minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Er is onenigheid over het al dan niet nodig zijn van een werkvergunning voor onderhoudsmedewerkers op zeeschepen, schrijft dagblad Trouw dat inzage had in de brandbrief. 

Boete van bijna 1 miljoen

Vanwege het ontbreken van zo'n werkvergunning kreeg het Amerikaanse Royal Caribbean in 2014 een boete van bijna een miljoen euro. Dit omdat het vergunningloze onderhoudsmedewerkers uit de Filipijnen aan boord had. Die boete werd vorig jaar officieel. ,,Door zulke zaken zo ontzettend lang te laten liggen, houden ze de sector jarenlang in gijzeling", zegt arbeidsrechtadvocaat Bart Maes in de krant. Dit heeft grote financiële gevolgen voor het bedrijfsleven.

Volgens Kommer Damen van Damen Shipyards Group mijden schepen Nederland sinds de boete. Deze maand week een schip op het laatste moment uit naar Hamburg voor onderhoud.