Eindelijk: ook zeevaart moet uitstoot verminderen (en daardoor wordt uw koelkast 27 cent duurder)
Voor het eerst in de geschiedenis komen er regels voor het verduurzamen van de internationale scheepvaart. Consumenten zullen het merken in de prijs van veel producten, maar heel veel zal het niet schelen.
,,Hoe oneerlijk: iedereen moet z’n steentje bijdragen in de strijd tegen klimaatverandering, alleen de zeevaart niet. Terwijl al die containerschepen en olietankers op de oceanen elk jaar net zo veel schadelijke broeikasgassen uitstoten als een land als België!” Vera Tax, Europarlementariër namens de PvdA was verontwaardigd, maar is nu opgelucht. Want na twee jaar onderhandelen hebben de 27 EU-landen en het Europees Parlement donderdagochtend een akkoord bereikt over een Wet Schone Scheepvaart.
Die wet stelt een plafond aan de maximale hoeveelheid CO2 die de zeevaart mag uitstoten. Over de jaren wordt dat steeds lager: in 2025 moet de uitstoot met 2 procent verlaagd zijn, in 2030 met 6 procent, en uiteindelijk in 2050 met 80 procent.
De nieuwe regels gelden voor alle schepen van 5000 ton en meer die havens in de EU aandoen. Dat zijn er veel: 90 procent van alles wat wij als consumenten dagelijks gebruiken, komt per containerschip, zegt Tax. We gaan het ook - een klein beetje - merken in de prijs. Als gevolg van de kosten die reders moeten maken om hun schepen aan te passen, zal een paar sportschoenen 3 cent duurder worden, zo heeft een Europese denktank al berekend. Een koelkast wordt 27 cent duurder.
Tax was nauw betrokken bij de onderhandelingen die - zoals vaker in Brussel - technisch complex waren. ,,Het was de eerste keer dat ik een wetsvoorstel zag met wiskundige formules in de bijlagen.” Maar je kunt haar weinig nieuws vertellen over mobiliteit: ze is opgegroeid op het tankstation van haar ouders, langs de A67 bij Venlo. ,,Ik zag Europa langskomen. Vrachtwagens van en naar de haven van Rotterdam tankten bij ons.”
Komen er nu laadpalen op zee? ,,Haha, nee, de schepen waarover deze wet gaat, zijn echt veel te groot om elektrisch aan te drijven.” Synthetische brandstoffen, die worden opgewekt met - veel - elektriciteit, dat is de toekomst hier, zegt Tax.
Zijn dat dezelfde synthetische brandstoffen waarvan Duitsland wil dat ze toegestaan worden voor nieuwe personenauto’s, als die na 2035 uitstootvrij moeten rijden? Ja, zegt Tax. Maar voor personenauto’s is er een goed alternatief: elektrisch rijden; voor de zeevaart en de industrie niet. Daarom moet de groene waterstof die nodig is om die brandstoffen te maken, worden gereserveerd voor die sectoren, vindt zij.
Ook voor schepen die stilliggen gaat er iets veranderen. Meer dan twee uur aan de kade, dan de motor uit; dat wordt vanaf 2030 de regel. Alle stroom moet dan van de wal komen. De stopcontacten die hiervoor op de kade komen te staan, zijn iets duurder dan die thuis: ze kosten een miljoen euro per stuk. Ook het elektriciteitsnet moet ervoor worden aangepast. ,,Neem een cruiseschip, dat is alsof er ineens een heel dorp op je netwerk wordt aangesloten.”
Dat vraagt veel van havensteden. Maar die gaan het meteen merken aan de luchtkwaliteit. Tax: ,,Rotterdam staat hoog op het lijstje van vervuilde steden in de wereld, en dat komt juist door de uitstoot van aangemeerde zeeschepen. Met de wet maken we geld vrij om de benodigde investeringen te doen.”
Ook een andere bron dicht bij de onderhandelingen bevestigt dat Nederland blij is met dit akkoord. Nederland heeft relatief weinig zeeschepen, maar wel een grote haven én een industrie die al die nieuwe brandstoffen kan gaan leveren.
Voor wie denkt: moeten alle supertankers en containerreuzen nu meteen op de helling? Nee, de reductie-eisen gelden per vloot. Dus als een rederij een nieuw modern schip aanschaft dat heel schoon is, kunnen zijn andere schepen nog even door.
Het donderdagmorgen gesloten akkoord moet formeel nog worden goedgekeurd, maar er wordt niet verwacht dat er een land nog overstag zal gaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoeveel zoet eet jij? Een week geen toegevoegde suiker kan wel 99 suikerklontjes schelen
-
Dit betaal je aan tol voor een autovakantie naar Kroatië
Als je op vakantie gaat naar het zuiden, moet je rekening houden met tolwegen en -tunnels. De prijzen zijn de laatste jaren gestegen, maar hoe duur is het eigenlijk om bijvoorbeeld naar Kroatië te rijden? -
PREMIUMColumn
Na 54 jaar begreep Ilse waarom ze altijd tweede werd in sollicitatieprocedures
De generatie 50-plussers is opgevoed onder het motto ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’, wat een bescheiden generatie heeft opgeleverd die liever geen fouten maakt. Ilse (54) heeft van die opvoeding nog steeds last en zoekt hulp bij Anne-Marije Buckens (34), zij heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Niet zelden ga ik op zoek naar gevonden voorwerpen in de vagina
Een patiënt komt in paniek de spreekkamer van huisarts Rutger Verhoeff binnen. Het condoom is kwijt en zou nog in haar vagina moeten zitten. Hij schrijft erover in de rubriek Huisarts Vertelt. -
Met video's
Klanten krijgen honderden euro’s terug na claim over onterechte energieverhoging
Zeker drie klanten van Essent, Eneco en Vattenfall hebben schikkingsvoorstellen van tussen de 400 en 1400 euro ontvangen van hun energieleverancier. Dat gebeurde nadat zij een claim indienden over een onterechte tariefsverhoging.
-
De Philips Dynastie
Waarom werd de kunstcollectie van de familie Philips zo snel geveild? ‘De centjes waren hard nodig’
-
-
-
Stijgende inflatie volgens experts niet verontrustend: 'Herstel is in Nederland veel krachtiger’
In de hele eurozone daalde de inflatie, behalve in Nederland. Daar steeg de inflatie juist. Hoe kan dat nou? -
PREMIUM5 vragen
Wat moet je doen als Transavia je vlucht annuleert? ‘Je hoeft het alternatief niet te accepteren’
Duizenden Transavia-reizigers blijven de komende maanden letterlijk aan de grond, doordat de vliegtuigmaatschappij honderden vluchten schrapt. Vakantiegangers zitten in een lastig parket. Wat moet je doen en hoe kon dit gebeuren? Vijf vragen en antwoorden.