Volledig scherm
© ANP

Failliet Hudson’s Bay betaalt alsnog huur

De Canadese winkelketen Hudson’s Bay, die zijn winkels in Nederland eind vorig jaar sloot, heeft alsnog de huur voor de maand februari betaald voor zijn leegstaande winkelpanden. De curatoren van de failliete Nederlandse tak van het bedrijf twijfelden eerder of Hudson’s Bay voldoende geld in kas had. 

Februari was de laatste maand waarover de tien verhuurders van de veertien winkelpanden de huur kregen volgens de huurcontracten. Vanaf maart heeft het moederbedrijf van Hudson’s Bay in Canada geen contractuele verplichtingen meer. De verhuurders kunnen zich daarna wel beroepen op meerjarige huurgaranties, die optellen tot honderden miljoenen euro’s, maar die afspraken zijn minder hard dan een huurcontract. 

Hudson’s Bay maakte bij zijn komst naar Nederland langlopende huurafspraken vanuit de ambitie om de plek van het failliete V&D in het Nederlandse winkellandschap in te nemen. De afgelopen drie jaar openden tal van warenhuizen in ons land, maar al vrij snel werd duidelijk dat consumenten de winkels links lieten liggen. 

Stekker

Afgelopen september trok het moederbedrijf de stekker uit de Nederlandse tak. Eind november werd officieel uitstel van betaling aangevraagd door Hudson’s Bay en op 31 december verklaarde de rechtbank in Amsterdam Hudson’s Bay Nederland bankroet. Het is onbekend of de verhuurders contact hebben met de Canadezen over de huur in maart of de maanden daarna, zegt de curator. Hij weet ook niet of de verhuurders inmiddels kopers of onderhuurders hebben gevonden voor de leegstaande filialen.

Onlangs bleek uit het eerste faillissementsverslag dat de Nederlandse warenhuizen van Hudson’s Bay in drie jaar tijd een verlies hebben geleden van bijna 184 miljoen euro geleden. Uit het verslag bleek ook dat het Canadese bedrijf elke maand meer dan 4,7 miljoen euro aan huur betaalde.