Een gezamenlijk onderzoek van de Landelijke Eenheid en de FIOD.
Volledig scherm
Een gezamenlijk onderzoek van de Landelijke Eenheid en de FIOD. © Politie

FIOD: Nieuwe aanpak moet coronafraude in de kiem smoren

De fiscale opsporingsdienst FIOD probeert met een nieuwe aanpak ‘coronafraude’ aan te pakken. Waar de dienst normaal probeert tot aanhoudingen te komen in complexe en langdurige onderzoeken, gaan FIOD-rechercheurs bij coronafraude in veel gevallen gewoon bij mensen langs. 

,,We bellen aan en zeggen: ‘Luister, we hebben je in de smiezen. En we waarschuwen je, als je hiermee doorgaat, zitten daar gevolgen aan’”. Dat zegt FIOD-teamleider Martine Suijkerbuijk in De Telegraaf.

De afgelopen twee maanden kwamen bij de dienst tweehonderd signalen van ‘coronafraude’ binnen, meldt de krant. Suijkerbuijks collega Peter Beening stelt dat ruim de helft van alle zaken te maken heeft met oplichting via handel in beschermingsmiddelen, zoals het voor veel geld aanbieden van niet-bestaande medische mondkapjes.

Beening is de afgelopen weken onder meer bezig geweest met meldingen van banken die op hun rekeningen ongebruikelijke transacties voorbij zagen komen, waar in de omschrijving coronamedicijnen of beschermingsmiddelen werden genoemd. ,,Die rekeninghouders kregen onze aandacht.”

De laatste weken komen er volgens Beening daarnaast meer meldingen binnen over misbruik van steunmaatregelen. Het gaat dan vooral om de maatregel waarbij zzp’ers aanspraak kunnen maken op inkomenssteun van 4000 euro. Beening zegt dat slapende ondernemingen nieuw leven worden ingeblazen om steun aan te vragen. Andere worden speciaal daarvoor ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. ,,Ook zulke mensen gaan we een bezoekje brengen.”

  1. Flinke domper voor verpleegkundigen: 'gratis vliegticket-actie' loopt niet volgens plan

    Flinke domper voor verpleeg­kun­di­gen: 'gratis vliegtic­ket-ac­tie' loopt niet volgens plan

    Een gezamenlijke actie van KLM en beroepsvereniging V&VN om verpleegkundigen en verzorgenden te bedanken voor hun harde werk tijdens de coronacrisis is niet helemaal volgens plan verlopen. Hulpverleners die behoefte hebben aan vakantie konden zich verspreid over drie dagen opgeven om kans te maken op een gratis vliegticket. Maar door de overweldigende belangstelling moesten twee inschrijfmomenten op het laatste moment worden geschrapt. Verpleegkundigen reageren teleurgesteld.
  2. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.