Volledig scherm
Bezorging van pakketten post bij PostNL. ANP LEX VAN LIESHOUT © ANP

FNV dreigt met acties bij PostNL

FNV heeft PostNL een ultimatum gesteld. Gaat de postreus voor maandagmiddag niet akkoord met de eisen van de bond, dan volgen er acties.

Een van de eisen is dat de werkdruk minder wordt. Ook willen de FNV’ers dat het postbedrijf een loonstijging van 5 procent met een minimum van 100 bruto euro per maand geeft. Verder moeten uitzendkrachten een vast contract krijgen als ze een jaar werken bij PostNL. 

De vakbond is sinds vorige maand in onderhandeling met PostNL over een nieuwe cao. Volgens de FNV weigert het postbedrijf met concrete (tegen)voorstellen te komen. ,,PostNL schuift de echte onderhandelingen zo lang mogelijk voor zich uit, zodat eventuele acties niet in de drukke decembermaand plaatsvinden. Nu krijgen ze het deksel op de neus’’, dreigt bestuurder Ger Deleij van FNV Publiek Belang.

FNV kondigde vorige week al prikacties aan. PostNL besloot daarop de andere bonden te vragen of zij af willen zien van acties in december. De drie bonden overleggen dat met hun achterban en komen pas volgende week met een antwoord.

Stok

PostNL heeft het ook aan de stok met zelfstandige pakketbezorgers. Die dreigden onlangs met acties rond Sinterklaas. Het postbedrijf pikte dat niet en dreigde de branchekoepel BVPD (goed voor ongeveer 150 bezorgbedrijven met 2500 werknemers) vervolgens met juridische stappen, waarop die acties meteen van de baan waren. De bezorgbedrijven willen onder meer met terugwerkende kracht betaling van overuren, en een hoger uurtarief van minimaal 33 euro. 

PostNL ziet de laatste jaren de pakkettenbusiness extreem hard groeien. In het tweede kwartaal van dit jaar bedroeg de stijging nog 22 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Om die stijging voort te zetten, investeert het postconcern onder andere in nieuwe sorteercentra. 

Het postbedrijf heeft moeite om de groei bij te benen, bleek de afgelopen dagen. De afgelopen kreeg het een lawine van klachten en meldingen over de bezorging van de sintcadeaus over zich heen. Via sociale media bestookten consumenten PostNL met vragen of hun pakketjes op tijd zijn voor pakjesavond.