Volledig scherm
Het hoofdkantoor van MediaMonks in Hilversum © MediaMonks

Hilversums reclamebureau MediaMonks verkocht voor 300 miljoen euro

Het Hilversumse reclamebureau MediaMonks is voor zo'n 300 miljoen euro verkocht aan S4 Capital, de investeringsmaatschappij van de Britse reclamemagnaat Martin Sorrell. Dat melden de organisaties vandaag.

Met de overname heeft de 73-jarige Sorell, vooral in Engeland een bekend gezicht, onder meer zijn voormalige werkgever WPP verslagen. Dat bedrijf, dat Sorell zelf ooit oprichtte maar waar hij werd ontslagen vanwege vermeend wangedrag, had volgens The Guardian ook zijn zinnen gezet op de Hilversumse onderneming. Sorell tastte echter dieper in de buidel.

MediaMonks begon in 2001 in een garage in Hilversum, voor de lol. Nu heeft het bedrijf kantoren in wereldsteden als New York en Shanghai en wint het met zijn reclamecampagnes, websites, apps en games awards bij de vleet. Het succes en de prijzige overname zijn opvallend, als je bekijkt hoe het productiehuis in de beginjaren opereerde, met een paar man in een garage, achter in een steeg naast een autobedrijf.

,,Het grappige is dat we niet echt een financiële motivatie hadden", zei mede-oprichter Wesley ter Haar in 2012 in een interview. Met Victor Knaap, Gin Roberscheuten en Terrence Koeman stond hij aan de basis van het bureau. ,,We vonden het gewoon leuk dat we iets voor Nintendo konden maken, en dan werkten we met gemak veel meer uren dan we hadden begroot."

Inmiddels is het bedrijf, met het hoofdkantoor nog altijd in Hilversum, actief voor groten der aarde als Google, Nike, Lego, RedBull, Audi en Uber. ,,Ze maken de dingen waar bij grote bedrijven nu ontzettend veel vraag naar is: video, apps, augmented en virtual reality", zegt Bert Hagendoorn, kenner van de branche en oprichter van het platform Dutch Digital Design, dat Nederland op de kaart probeert te zetten als een land vol digitale creatievelingen.

Lees door onder de foto.

Volledig scherm
Wesley ter Haar, mede-oprichter van digitaal productiebedrijf MediaMonks. © -

Hagendoorn vindt het knap hoe MediaMonks er ondanks de snelle groei in is geslaagd om de creatieve kwaliteit van de producties 'op topniveau' te houden. ,,Ze zijn er in geslaagd hun bedrijfscultuur vast te houden." Wat die cultuur is? Work hard, play hard, stelt Hagendoorn, die in het verleden als adviseur bij MediaMonks was betrokken.

Werken bij het bedrijf, zo vinden de oprichters, dat moet een beetje de sfeer van een zolderkamer in de avond hebben, ook nu het personeelsbestand is gegroeid tot zo'n 750 monks en de omzet in de tientallen miljoenen euro's loopt (exacte bedragen zijn niet bekend).

Dat betekent geregeld een avond doorwerken met een biertje erbij, af en toe lekker gamen en niet te vergeten een feestje op zijn tijd - die schijnen nogal legendarisch te zijn en worden niet gevierd zonder de jägerbomb (Red Bull met Jägermeister).