Volledig scherm
Foto ter illustratie. © EPA

Inval bij Vattenfall in onderzoek naar foute verkooppraktijken

ACMToezichthouder ACM is bezig met een inval bij het kantoor van Vattenfall (voorheen Nuon) Sales Force in Weesp. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf. De waakhond verzamelt bewijs in het onderzoek naar foute verkooppraktijken door energieleveranciers.

,,De inval maakt onderdeel uit van ons onderzoek naar misleiding bij de verkoop van energiecontracten’’, meldt een woordvoerder van toezichthouder ACM. Vanochtend begon de inval bij het kantoor van Vattenfall in Weesp, waar de ‘commerciële buitendienst’ gevestigd is. Daar werken circa tweehonderd verkopers. ,,Ze willen verschillende mensen spreken, tijdens de lunch waren ze er ook nog’’, meldt een woordvoerder van Vattenfall. ,,We werken volledig mee aan het onderzoek.’’

De ACM geeft geen verdere details over de inval, wat ze precies verzamelen en wie ze ondervragen. Maar de toezichthouder doet al langer onderzoek naar malafide verkooppraktijken. Vooral bij deurverkoop gaat het vaak mis, zo onthulde deze nieuwssite eerder. Er worden babbeltrucs gebruikt om binnen te komen en verkopers sjoemelen met het verwachte maandverbruik. Eén van de verkopers stelde ‘een oplichter in dienst van Nuon’ te zijn. Deze site kreeg inzage in honderden recente klachten over Nuon, daaruit blijkt dat contracten aangesmeerd worden aan oudere, demente en soms zelfs blinde klanten. Vattenfall heeft echter ‘vertrouwen in de uitkomsten van het onderzoek’, meldt de woordvoerder. ,,We hebben nooit ontkend dat er dingen fout gaan, maar onze processen bij de deurverkoop zijn goed geregeld.’’

‘Schaamte’

Directeur Klanten Cindy Kroon schaamt zich voor deze misstanden, zei ze eerder: ,,Het zou wel heel onmenselijk zijn als ik dat niet zou doen.’’ Ze bestrijdt echter dat deze praktijken wijdverspreid zijn. De sector werkt inmiddels aan een eigen keurmerk om de markt te zuiveren, maar de consumentenbond en de politiek zijn sceptisch daarover. Ook het kabinet waarschuwt de bedrijven een einde te maken aan de foute colportage: ,,Ik waarschuw die dames en heren, jongens en meisjes: kap ermee, ga je gedragen’’, zei Mona Keijzer in een interview vorige maand. 

Volledig scherm
Cindy Kroon, directeur Klanten bij Vattenfall (voorheen Nuon). © Pim Ras Fotografie

ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op een goed functionerende en eerlijke markt, beschermt consumenten tegen wanpraktijken en probeert oneerlijke concurrentie tegen te gaan. De ACM kan bedrijven en personen die zich niet aan de regels houden bestraffen met boetes. De hoogte van de boete hangt af van de aard en de ernst van de overtreding. De toezichthouder had zich eerder dit jaar al voorgenomen om agressieve en misleidende werving in de energiesector aan te pakken.