Volledig scherm
Een medewerker staat tussen de etalagepoppen. © anp

Kledingwinkels op B-locaties zien omzet achteruit hollen

Meer dan de helft van de kledingwinkels zag vorig jaar zijn winkelverkopen teruglopen. Bij ruim een kwart van de ondernemers was de omzetdaling 10 procent of meer. Vooral kledingzaken die niet op een aantrekkelijke locatie zitten en geen aansprekende website hebben, hebben het lastig. 

Zonnige tijden zijn het niet bepaald voor modewinkels. Kledingwinkels hebben nog weinig geprofiteerd van het sterke economische klimaat, stellen ABN Amro en Locatus in een vandaag uitgebracht onderzoek. De groei in de kledingsector - zowel uit fysieke als online verkopen - bedroeg vorig jaar 2 procent. Sommige modewinkeliers boeren dus wel degelijk goed. 

Bij één op de vijf kledingwinkeliers groeide de omzet zelfs met meer dan 10 procent. ,,Voor succes blijven de kwaliteit van het assortiment en de service doorslaggevend, maar door de hevige concurrentie is het niet eenvoudig om alleen daarmee het verschil te maken. Een zichtbare en drukke locatie biedt dan soelaas”, aldus ABN Amro in een toelichting. 

A-locatie

De cijfers onderstrepen duidelijk het belang van zichtbaarheid: 44 procent van alle ‘fysieke’ omzet is behaald door kledingwinkels op A-locaties, terwijl maar 21 procent van de winkels en 15 procent van de winkelmeters zich daar bevinden. Anders gezegd: een kledingwinkel op een A-locatie haalt gemiddeld een omzet die drie keer zo hoog is als daarbuiten, en de omzet per vierkante meter is zelfs meer dan vier keer zo hoog. 

Voor de modewinkels die hopen op gunstigere tijden, heeft ABN geen beste boodschap. ,,De groei van de kledingbranche valt dit jaar stil”, luidt de sombere voorspelling. Voor de modezaken die het ergste vrezen, heeft ABN een paar overlevingstips. Kledingwinkeliers die het zich niet kunnen veroorloven om zelf online te gaan verkopen, kunnen beter de samenwerking kiezen met andere partijen of zich aansluiten bij een bekende, grotere website.