Vliegtuigen van KLM staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan van Schiphol tot het reguliere vliegverkeer wordt hervat.
Volledig scherm
Vliegtuigen van KLM staan geparkeerd op de Aalsmeerbaan van Schiphol tot het reguliere vliegverkeer wordt hervat. © ANP

KLM maakt alle vouchers 15 procent meer waard

KLM geeft reizigers van wie de vlucht wordt geannuleerd 15 procent meer waarde aan vouchers dan dat de tickets kostten. De luchtvaartmaatschappij gaat ook alle al eerder uitgegeven vouchers meer waard maken. Met die stap wil KLM het voor reizigers aantrekkelijker maken om hun tickets om te zetten in een voucher.

Eerder deze week maakte KLM bekend dat het reizigers van wie de vlucht vanaf deze week wordt geschrapt ook weer de mogelijkheid biedt om geld terug te krijgen. 

De afgelopen tijd gaf de luchtvaartmaatschappij met goedkeuring van de overheid alleen vouchers uit, maar de Europese Commissie maakte duidelijk dat dit niet is toegestaan. Om reizigers toch voor vouchers te laten kiezen en te voorkomen dat het bedrijf veel geld terug moet betalen, biedt KLM nu dus extra waarde aan.

Als de vouchers na een jaar niet gebruikt zijn en worden uitbetaald, vervalt de 15 procent extra waarde overigens weer. Dan geeft KLM weer gewoon de originele ticketprijs terug.

In strijd met wet

Volgens het Europees passagiersrecht moet een reiziger kunnen kiezen of hij zijn geld terugkrijgt of omboekt bij een geschrapte vlucht. Verschillende Europese landen hebben de afgelopen tijd het gebruik van een voucher als enig alternatief toegestaan. Ook Nederland. Dat is in strijd met de wet, benadrukte de Europese Commissie.

KLM kon daarmee bijna niet anders dan zijn beleid aanpassen. De afgelopen tijd verstrekte de maatschappij op grote schaal vouchers aan klanten van wie de vlucht niet doorging. ,,We vragen begrip voor ons schipperen tussen vele factoren”, zei KLM gisteren.

3 miljard euro

Volgens het bedrijf is het financieel niet te doen om alle gedupeerde reizigers terug te betalen. Als iedereen zijn geld zou terugeisen, dan zou het het bedrijf meer dan 3 miljard euro kosten. 

De Consumentenbond begreep de problemen maar vond dat KLM de voucher dan maar aantrekkelijker moest maken voor klanten. 

Bekijk hieronder onze video's over de coronacrisis:

  1. Flinke domper voor verpleegkundigen: 'gratis vliegticket-actie' loopt niet volgens plan

    Flinke domper voor verpleeg­kun­di­gen: 'gratis vliegtic­ket-ac­tie' loopt niet volgens plan

    Een gezamenlijke actie van KLM en beroepsvereniging V&VN om verpleegkundigen en verzorgenden te bedanken voor hun harde werk tijdens de coronacrisis is niet helemaal volgens plan verlopen. Hulpverleners die behoefte hebben aan vakantie konden zich verspreid over drie dagen opgeven om kans te maken op een gratis vliegticket. Maar door de overweldigende belangstelling moesten twee inschrijfmomenten op het laatste moment worden geschrapt. Verpleegkundigen reageren teleurgesteld.
  2. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.