Volledig scherm
© ANP

KLM stuurt reizigers betaalverzoekje voor compensatie CO2-uitstoot

KLM komt met een nieuw initiatief om consumenten aan te sporen hun aandeel in de C02-uitstoot van het vliegtuig te compenseren. De luchtvaartmaatschappij gaat reizigers een betaalverzoekje sturen.

De proef, ‘CO2-Tikkie’ geheten, gaat volgend jaar van start. Al voor de zomer hoopt KLM de eerste betaalverzoekjes te kunnen versturen. Vooralsnog krijgen alleen klanten met wie de luchtvaartmaatschappij via WhatsApp contact heeft gehad, zo'n linkje. Door daarop te klikken, komen ze in een betaalomgeving waar ze geld kunnen overmaken. Hun bijdrage investeert KLM rechtstreeks in een herbebossingsproject in Panama. 

Hoeveel de bijdrage is, hangt van onder andere de bestemming, het toesteltype en de bezetting. Wie bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zuid-Afrika vliegt en zijn aandeel in de CO2-uitstoot wil compenseren, betaalt daarvoor zo’n 12 euro. Een vlucht van Amsterdam naar Wenen komt neer op ongeveer 2 euro, terwijl voor een vlucht van Amsterdam naar Shanghai ongeveer 11 euro aan compensatie betaald moet worden. 

Tot dusver leek er niet heel veel animo voor de mogelijkheid om het aandeel in de CO2-uitstoot te compenseren. Vorig jaar kruisten 88.000 passagiers bij het boeken van hun vlucht het C02ZERO-initiatief aan. Omgerekend gaat het dan om zo’n 0,25 procent van het totaal aantal reizigers; de maatschappij vervoerde vorig jaar bijna 35 miljoen mensen.

Interesse 

KLM komt nu met dit initiatief, omdat meer mensen interesse zouden hebben. Uit een KLM-poll onder 400 mensen gaf zelfs ruim 39 procent van de passagiers aan van plan te zijn om volgend jaar CO2 te gaan compenseren.  ,,We willen het mensen op deze manier eenvoudiger maken", schrijft de maatschappij. 

De luchtvaartsector is een van de meest vervuilende sectoren wereldwijd. Onlangs besloot easyJet,  de nummer twee van Europa, als eerste luchtvaartmaatschappij in Europa de CO2-uitstoot van kerosine te compenseren voor al zijn passagiers. Die rekening zal niet worden afgewenteld op de passagier, beloofde de Britse maatschappij. Die trekt daar zelf het eerste jaar ruim 29 miljoen euro voor uit, onder meer voor de financiering van duurzame projecten op gebied van bosbouw, hernieuwbare energie en lokale initiatieven van gemeenschappen. 

KLM juicht het initiatief van easyJet toe, maar lijkt zelf niet van plan om de rekening zelf te betalen. ,,We werken hard aan het reduceren van de CO2-uitstoot van de operatie, omdat we ervan overtuigd zijn dat dat de meeste impact heeft”, laat de luchtvaartmaatschappij weten.