Volledig scherm
© ANP

KLM volgt Brussel en biedt groep klanten weer geld terug

KLM gaat klanten van wie de vlucht geannuleerd wordt, de mogelijkheid bieden om hun geld terug te krijgen. Daarmee komt de luchtvaartmaatschappij tegemoet aan de nadrukkelijke boodschap van de Europese Commissie om klanten hun geld terug te geven als zij een voucher weigeren. 

Het gaat alleen om passagiers van wie de vlucht de komende periode geannuleerd gaat worden. Zij krijgen de keuze tussen een voucher of cash. ,,Gegeven echter de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen zal de verwerkingstijd langer zijn. Wij vragen begrip hiervoor", schrijft KLM op zijn website. 

Voor klanten die al een voucher in bezit hebben, geldt deze maatregel niet. De luchtvaartmaatschappij belooft voor die groep met een plan te komen om de vouchers aantrekkelijker te maken in de vorm van extra waarde. Ook daar drong Brussel gisteren op aan. 

Volgens het Europees passagiersrecht moet een reiziger kunnen kiezen of hij zijn geld terugkrijgt of omboekt bij een geschrapte vlucht. Verschillende Europese landen hebben de afgelopen tijd het gebruik van een voucher als enig alternatief toegestaan. Ook Nederland. Dat is in strijd met de wet, benadrukte de Europese Commissie. 

Naar aanleiding van de uitlatingen kondigde de verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen gisteravond aan om haar gedoogsteun voor het gebruik van de coronavoucher als enig alternatief in te trekken. Zij had de toezichthouder op de luchtvaart, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), eerder gevraagd om tot en met 30 juni niet te handhaven maar daar komt nu dus verandering in.

Beleid

KLM kan daarmee bijna niet anders dan zijn beleid aanpassen. De afgelopen tijd verstrekte de maatschappij op grote schaal vouchers aan klanten van wie de vlucht niet doorging. Als zij de bon niet verzilveren, krijgen zij pas na 12 maanden hun geld terug. ,,We hebben begrip voor de onzekerheid, die dit voor klanten met zich meebrengt, maar vragen ook begrip voor ons schipperen tussen vele factoren", aldus KLM. 

Volgens KLM is het financieel niet te doen om alle gedupeerde reizigers terug te betalen. Als iedereen zijn geld zou terugeisen, dan zou het meer dan 3 miljard euro kosten, werd eerder becijferd. De Consumentenbond begrijpt dat er ‘een probleem is als iedereen zijn geld gaat terugkrijgen’ maar vindt dat de maatschappij de voucher dan maar aantrekkelijker moet maken voor klanten. 

,,Doe er dan bijvoorbeeld een bepaald percentage bovenop of zorg dat mensen de garantie hebben dat zij hun geld terugkrijgen", aldus zegsvrouw Joyce Donat. Dat KLM alleen passagiers van wie de reis nog geannuleerd gaat worden, tegemoet komt, kan volgens de Consumentenbond ‘niet de bedoeling zijn’. Donat: ,,KLM moet nu geen verstoppertje gaan spelen.” 

Ook Aviclaim spreekt van discriminatie tussen passagiers. ,,Het is netjes dat KLM zich aan de regelgeving houdt, jammer alleen dat het beschikbaar is voor vluchten die nog geannuleerd worden", aldus Remco Kuilman van de claimstichting. Bij Aviclaim hebben zich in korte tijd duizenden mensen gemeld die via een juridische procedure hun geld willen terugvorderen. Met de aankondiging van KLM zal daar niets aan veranderen, vult Kuilman aan.

Of dochtermaatschappij Transavia ook klanten de mogelijkheid gaat bieden om geld terug te krijgen bij geannuleerde vluchten, kan een woordvoerster nog niet zeggen.

Bekijk hieronder de playlist van onze video's over de coronacrisis:

  1. Flinke domper voor verpleegkundigen: 'gratis vliegticket-actie' loopt niet volgens plan

    Flinke domper voor verpleeg­kun­di­gen: 'gratis vliegtic­ket-ac­tie' loopt niet volgens plan

    Een gezamenlijke actie van KLM en beroepsvereniging V&VN om verpleegkundigen en verzorgenden te bedanken voor hun harde werk tijdens de coronacrisis is niet helemaal volgens plan verlopen. Hulpverleners die behoefte hebben aan vakantie konden zich verspreid over drie dagen opgeven om kans te maken op een gratis vliegticket. Maar door de overweldigende belangstelling moesten twee inschrijfmomenten op het laatste moment worden geschrapt. Verpleegkundigen reageren teleurgesteld.
  2. KLM in de fout: extra schadevergoeding voor ontslagen begeleidster van vips

    KLM in de fout: extra schadever­goe­ding voor ontslagen begeleid­ster van vips

    Luchtvaartmaatschappij KLM moet een ervaren werkneemster die beroemde artiesten en pornosterren begeleidde bij vertrek en aankomst op Schiphol een extra schadevergoeding ter waarde van 75.000 euro betalen. De vrouw, die als vip-begeleidster werkte, werd begin vorig jaar als gevolg van een arbeidsconflict ontslagen. Haar werkgever heeft daarbij ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld, oordeelde het Amsterdamse gerechtshof gisteren in hoger beroep.