Volledig scherm
© EPA

Mannelijke Uber-chauffeur verdient meer dan vrouwelijke collega (omdat hij sneller rijdt)

Vrouwelijke Uber-chauffeurs verdienen per uur 7 procent minder dan mannelijke collega’s. Niet omdat vrouwen worden achtergesteld, zo toont een studie aan. Vrouwelijke chauffeurs rijden trager, bouwen minder ervaring op en werken op minder interessante uren. 

Uber staat niet bepaald bekend als een vrouwvriendelijk bedrijf. Nadat een oud-werknemer in een blog de seksistische bedrijfscultuur blootlegde, volgde een stortvloed aan berichten over seksueel misbruik, gedoe om privacy, seksisme, klachten over gebruiksvriendelijkheid en te dure ritjes. 

De taxidienst had ongetwijfeld gehoopt dat een nieuwe studie zou aantonen dat het bedrijf geen inkomensverschillen kent tussen mannelijke en vrouwelijke chauffeurs. Toch blijkt die loonkloof wel degelijk te bestaan. Mannen verdienen per gewerkt uur 7 procent meer. 

Alleen, dit verschil is niet te verklaren door discriminatie, aldus onderzoekers van de universiteit van Stanford en Chicago en Uber zelf, die de ritgegevens van ruim 1 miljoen Uber-chauffeurs analyseerden. 

Het computeralgoritme van Uber maakt geen onderscheid op geslacht bij toewijzing van ritjes, dus dat sluit mogelijke discriminatie uit. Ook kunnen chauffeurs en passagiers het geslacht van de ander niet zien. 

Sneller 

Hoe is die loonkloof dan wel te verklaren? De onderzoekers hebben drie verklaringen. De belangrijkste: de mannelijke chauffeurs rijden sneller dan vrouwen. En hoe sneller een ritje is afgewerkt, hoe sneller de chauffeur weer aan een volgend ritje kan beginnen. Volgens de onderzoekers verklaart dit gegeven al de helft van de loonkloof.

Een andere verklaring is dat vrouwen minder ervaring op het platform opdoen dan mannen. Een halfjaar na de eerste opdracht rijdt 35 procent van de mannen nog voor Uber, bij vrouwen is dat gedaald naar 24 procent. Wie langer werkt, bouwt meer ervaring op, én op basis van die ervaring kan de chauffeur beter inschatten welke ritjes het meeste opleveren, welke passagiers er waarschijnlijk annuleren, of op welke plek hij het beste kan starten. Die ervaring verklaart een derde van het inkomensverschil.

Tot slot: de laatste verklaring is dat mannen op lucratievere tijdstippen en plaatsen rijden. Uber betaalt méér wanneer schaarste dreigt, zoals op nachtelijke uren. Meer mannen dan vrouwen kiezen voor die tijden. En ze rijden dan meer ritjes naar de luchthaven - ook dat levert meer op. 

Klusjeseconomie 

De onderzoekers denken dat dit de eerste keer is dat oorzaken van een loonkloof zo precies beschreven zijn. ,,Zelfs in de genderneutrale omgeving van de klusjeseconomie kunnen verschillen in voorkeuren tot een loonkloof leiden”, luidt hun conclusie.  ,,Dit toont aan dat de loonkloof niet meteen zal verdwijnen, tenzij ook dingen in de samenleving veranderen, en mannen en vrouwen andere keuzes maken.”

Quote

Dit toont aan dat de loonkloof niet meteen zal verdwijnen, tenzij ook dingen in de samenle­ving veranderen, en mannen en vrouwen andere keuzes maken