Meer deurverkoop van energie verwacht: ‘Dit wordt een puinzooi’
videoEnergiemaatschappijen zullen meer inzetten op deurverkoop nu ongevraagde telemarketing verboden wordt. Deurverkoop is echter amper te controleren en levert nu al honderden klachten op van gedupeerden. ,,Dit wordt een puinzooi’’, waarschuwen kenners uit de verkoopbranche.
Delen per e-mail
Nu telefonische verkoop aan banden wordt gelegd, willen we niet de sluizen openzetten voor verkopers die klanten te makkelijk kunnen misleiden
Tal van betrokkenen uit de sector verwachten een toename van de deurverkoop, al worstelen bedrijven nog met de werving van personeel: ,,Het is lastig om goede verkopers te vinden”, zegt een ingewijde. Vattenfall (voorheen Nuon) werft volgens een memo – in bezit van deze krant – nu al jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe klanten op de stoep. In een interne e-mail van na de zomer rept het bedrijf over ‘onze focus op door-to-door (deur tot deur)’.
Kenners en politici vrezen voor de positie van consumenten. Het gebrek aan controle op deurverkoop leidt geregeld tot misstanden. Zo kreeg deze krant inzage in honderden klachten, onder meer over Vattenfall-verkopers die zich voordoen als ‘tariefcontroleur’ of ‘netbeheerder’. Ze spiegelen geregeld verbruikskosten bewust lager voor. ,,Dit wordt een puinzooi”, meldt de bron binnen de deur tot deur-verkoop, die er, net als andere kenners, op wijst dat het juist aan de deur gemakkelijk is te rommelen.
Energiebedrijven als Vattenfall ontkennen desgevraagd dat ze de deurverkoop uitbreiden, maar in de politiek – zowel landelijk als lokaal – klinkt een roep om maatregelen. In verschillende gemeenten pleiten partijen voor een verbod op deurverkoop, desnoods via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ook Tweede Kamerfracties zijn kritisch.
Lees verder onder de foto
Verder in het nieuws
-
Hudson’s Bay schikt met vastgoedverhuurder
Hudson’s Bay Company (HBC) heeft een schikking getroffen met een Nederlandse vastgoedverhuurder. Daarbij is de verhuurgarantie vervangen in een betaling, zo valt op te maken uit een handelsbericht over het derde kwartaal van de Canadese warenhuisketen. -
Acties tegen bezuinigingsplannen Tata Steel IJmuiden
‘Banen schrappen is geen werk’ en ‘Stop de afbraak van Tata Steel in IJmuiden’. Met onder meer dit soort teksten op spandoeken laat het personeel van het staalconcern weten zich ferm te verzetten tegen plannen van de onderneming om 1600 banen te schrappen. -
‘10 procent van ouderen kan niet internetbankieren’
Voor ouderen blijft contant geld van cruciaal belang. Meer dan 10 procent van de ouderen in Nederland kan niet internetbankieren, ook al hebben ze een computer en zijn ze online actief. Dat meldt de ouderenbond ANBO na onderzoek onder bijna 10.000 ouderen. -
zorgverzekering Ander ziekenhuis, zelfde behandeling, bijna drie keer zoveel kwijt
Prijzen van dezelfde ingrepen in ziekenhuizen en medische klinieken kunnen enorm uiteenlopen. Er bestaan verschillen tot wel 1400 euro. Toch lijken consumenten zich dat vaak niet bewust. -
‘Onze zorg behoort tot de beste van Europa’, maar is dat wel zo?
We mopperen in Nederland best veel over de zorg. Maar is het gras groener bij de buren? Onze gezondheidszorg in internationaal perspectief.
-
Zorgverzekering in 2020: de belangrijkste veranderingen op een rij
Elk jaar verandert er wel iets in de zorgverzekering. Die wijzigingen kunnen invloed hebben op de hoogte van je premie of de inhoud van je pakket. Alles wat je moet weten over je zorgverzekering. -
zorgverzekering Last van uitstelgedrag? Even netflixen in plaats van die verzekering regelen
Afgelopen jaar bleef 93 procent van de Nederlanders bij hun zorgverzekeraar van 2018. Hoewel overstappen vaak gunstiger is en velen niet weten waarvoor ze wel en niet zijn verzekerd. Wat verklaart die weerstand, en wat doe je eraan? -
Overstappen? Zo kies je de zorgverzekering die bij jou past
Maar liefst 9,8 miljoen premiebetalers hebben een basispolis waarvoor een goedkoper alternatief bestaat. Begin in ieder geval met lezen, dan weet je of je bij hen hoort. Zo niet, sla dan dit artikel over.