Volledig scherm
© REUTERS

Oplichting via WhatsApp explosief gestegen

Oplichters gebruiken steeds vaker met succes WhatsApp om iemand geld afhandig te maken. De Fraudehelpdesk ziet een explosieve toename. Was de schade in 2016 nog 4200 euro, vorig jaar was het al 257.000 euro, met december als recordmaand.

De fraudeurs doen zich vaak voor als een familielid en benaderen de slachtoffers met het verhaal dat ze dringend geld nodig hebben. De oplichters nemen de tijd en gaan gewiekst te werk. Ze halen bijvoorbeeld informatie van sociale media als Facebook „Ze benaderen je met een profielfoto van het familielid dat ze nadoen en hebben ook gelet op hoe jullie elkaar aanspreken. Ze steken er tijd in’’, zegt woordvoerster Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk tegen BNR. ,,Ze vragen niet direct om geld, daar trapt niemand in.’’

Vorig jaar tuinden 122 Nederlandse slachtoffers in het verhaal. Hen werd steeds tussen de 2000 en 3000 euro afhandig gemaakt - in totaal raakten ze 257.000 euro kwijt. Een explosieve stijging: in 2016 kreeg de Fraudehelpdesk de eerste twee meldingen, goed voor een schadepost van 4200 euro, een jaar later was het aantal meldingen gestegen naar twaalf meldingen en de schade naar 20.000 euro. 

Achterdocht

Niet iedereen trapte erin. De Fraudehelpdesk kreeg vorig jaar ruim 650 meldingen van poging tot oplichting via deze methode, het merendeel afgelopen december. Wees achterdochtig, is het advies van Wijngaarde. ,,Sociale media bieden veel gemak, maar maken het de oplichters ook gemakkelijk. Daar staan we niet altijd bij stil.’’

Bij een verzoek om geld adviseert ze om te bellen met het ‘oude’, bij jou bekende, nummer naar het familielid in kwestie. Of probeer te bellen met het nieuwe nummer. Vaak verzinnen fraudeurs een smoes dat bellen niet mogelijk is, zodat hij of zij zijn stem niet hoeft te laten horen. Als iemand ook geen gesproken bericht wil sturen via WhatsApp, is de kans groot dat het niet écht je zoon of dochter, broer of zus is die om geld vraagt. 

Volledig scherm
Voorbeeldje van een gesprek © Fraudehelpdesk
  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’