Volledig scherm
Jim Bakkum en Vajèn van den Bosch schitteren in de musical On Your Feet! Pianist Bernard Goovaerts 'zakte' voor de auditie omdat hij onder andere 'te jazzy' zou spelen. © ANP Kippa

Pianist wint zaak: Stage Entertainment van Albert Verlinde moet 80.000 euro betalen

CROMVOIRT - Joop van den Endes Stage Entertainment moet toetsenist Bernard Goovaerts bijna 80.000 euro betalen. Het musicalbedrijf, waar Albert Verlinde uit Cromvoirt de directeur van is, heeft ernstig verwijtbaar gehandeld, oordeelt de rechtbank Den Haag vanmorgen in een snoeiharde uitspraak.

Volledig scherm
Het Paleis van Justitie in Den Haag, waar de Haagse rechtbank zitting heeft. © anp

Stage Entertainment wilde van Goovaerts af, die al sinds 1995 keyboard speelt in talloze hitmusicals, waaronder The Bodyguard, The Lion King, Joe, Chicago en Evita.

Volgens het musicalbedrijf zijn de verhoudingen onherstelbaar beschadigd nadat de muzikant vorig jaar in korte tijd bij audities van The Lion King en On Your Feet! werd afgewezen. Ook vaste muzikanten dienen voor elke nieuwe productie auditie doen.

Goovaerts stelt dat Stage Entertainment hem expres heeft laten zakken en dat het alle vaste muzikanten wil inruilen voor flexkrachten. ,,Ik ben de eerste niet, diverse collega’s trof hetzelfde lot”, vertelde hij op de zitting drie weken geleden. 

Lovende recensies

De toetsenist wijst er op dat hij duizenden voorstellingen heeft gespeeld en altijd lovende recensies heeft gekregen. Vorig jaar kreeg hij ineens het verwijt dat hij 'te jazzy' zou spelen, ook miste hij ‘groove’, oftewel het juiste ritmegevoel.

Stage Entertainment vroeg ontslag aan bij het UWV, maar de instantie zag daar geen reden toe en weigerde een ontslagvergunning. Daarop stapte het bedrijf naar de rechtbank Den Haag. 

Kantonrechter BC Vink oordeelt vanochtend dat Stage Entertainment ernstig verwijtbaar heeft gehandeld en dat Goovaerts recht heeft op 50.000 schadevergoeding. Daarboven op krijgt de muzikant de normale transitievergoeding van 27.778 euro, omdat hij 21 jaar in vaste dienst is geweest. In totaal ontvangt Goovaerts dus bijna 80.000 euro (77.778 euro).

Quote

Ernstig verwijt­baar handelen doet zich slechts in uitzonder­lij­ke gevallen voor. Dat is hier het geval

Kantonrechter BC Vink

Uitzonderlijke situatie

Volledig scherm
Toetsenist Bernard Goovaerts speelde onder meer in musical The Bodyguard, waarin Romy Monteiro één van de hoofdrollen had. © ANP Kippa

De Haagse rechtbank oordeelt hard over Stage Entertainment. ,,Uit de wetsgeschiedenis volgt dat ernstig verwijtbaar handelen of nalaten van de werkgever zich slechts zal voordoen in uitzonderlijke gevallen," schrijft de rechtbank in zijn uitspraak.

,,Bijvoorbeeld als een werkgever grovelijk de verplichtingen niet nakomt die voortvloeien uit de arbeidsovereenkomst en er als gevolg een verstoorde arbeidsverhouding ontstaat of als een werkgever een valse grond voor ontslag aanvoert, met als enig oogmerk een onwerkbare situatie te creëren. Een dergelijke uitzonderlijke situatie doet zich hier  voor."

Volgens de rechtbank is niet gebleken dat pianist Goovaerts vaktechnisch niet over de juiste vaardigheden beschikt om deel te nemen aan musicals van Stage Entertainment. ,,Hij heeft dat immers al eerder gedaan." 

Quote

Niet gesteld of gebleken is dat werknemer vaktech­nisch niet over de benodigde vaardighe­den beschikt

Rechtbank Den Haag

Audities

De rechter maakt gehakt van het auditeersysteem dat Stage Entertainment gebruikt. ,,Op zich staat het de werkgever vrij op basis van audities medewerkers te selecteren voor een productie. De wijze waarop dient echter zodanig te zijn dat het resultaat van een auditie op een bepaalde wijze meetbaar is." 

Dat is bij Goovaerts niet gebeurd, er is geen objectieve weging geweest, maar slechts een subjectief oordeel met vage argumenten. ,,Ter zitting heeft werkgever [Stage Entertainment] zonder omhaal erkend dat een en ander niet objectief meetbaar is, maar dat het een subjectief oordeel betreft."

De rechter noemt het logisch dat Goovaerts zich gekwetst voelde door het oordeel dat hij 'te jazzy' speelde of 'groove miste'. ,,Werknemer had na audities gelet op zijn lange dienstverband en goede staat van dienst niet op deze wijze mogen worden 'afgeserveerd'" schrijft kantonrechter BC Vink. ,,Dit acht de kantonrechter ernstig verwijtbaar aan de werkgever."

Bij de hoogte van de schadevergoeding neemt de rechter mee dat Stage Entertainment een monopolie bezit in Nederland qua musicals ,,waardoor de kansen van werknemer op een baan in die sector beduidend lager zijn''.

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
Joop van den Ende is met 40 procent van de aandelen één van de twee eigenaren van Stage. Durfinvesteerder CVC houdt 60 procent. Albert Verlinde (rechts) leidt de Nederlandse tak van het musicalbedrijf © anp

Goovaerts advocaat Mariska Aantjes laat het AD weten 'tevreden te zijn met het vonnis'.

Tweederangs

Volledig scherm
Een tweede rechtszaak waarin Stage Entertainment is verwikkeld draait om twaalf werknemers aan de musical Billy Elliot, die draaide in 2014 en 2015 in het Circustheater te Scheveningen. © Gratis

De zaak van Goovaerts staat niet op zich, meent de Kunstenbond van de FNV. Bij de bond zijn afgelopen jaren diverse zaken binnengekomen rond Stage Entertainment. ,,Stage behandelt zijn personeel als tweederangs werknemers,” zegt bestuurder Pepijn ten Kate. ,,Alleen voor de hoofdrollen ligt dat anders, de sterren krijgen veel betere voorwaarden dan de mindere goden.”

Momenteel is Stage Entertainment in nog een andere rechtszaak verwikkeld. Twaalf werknemers van de in 2014-2015 draaiende musical Billy Elliot – dansers en ook een ervaren actrice - eisen 2.000 tot 6.000 per persoon voor structureel onbetaald overwerk, met een uitschieter van 23.000 euro. 

Hun advocaat Coby Van den Berg noemt Stage een vreselijke werkgever. ,,Artiesten moeten opdraven op onmogelijke tijden en alles doen wat Stage zegt.”

'Blij met vaste muzikanten'

Zelf ontkent Stage Entertainment, dat momenteel een beursgang onderzoekt, het geschetste beeld. Ook weerspreekt het musicalbedrijf van zijn vaste muzikanten af te willen. ,,Wij zijn heel blij met de orkestleden in vaste dienst'', liet woordvoerder Eline Reijmer eerder aan het AD weten. 

Tegelijk erkent Stage wel degelijk met steeds minder muzikanten te werken. ,,Door de technische veranderingen van de afgelopen jaren zijn de orkesten kleiner geworden."

Hetzelfde zei executive producer Barbara Wittebol – verantwoordelijk voor alle Nederlandse producties - tijdens de zitting. ,,Er is minder behoefte aan pianisten of keyboardspelers, we werken meer met orkestbanden en combootjes.”