Prijsvrij Vakanties neemt D-reizen over, honderden medewerkers verliezen baan
videoPrijsvrij Vakanties neemt een groot deel van D-reizen over. De reisorganisatie heeft gisteravond een deal gesloten met de curatoren. De komende weken wordt pas duidelijk welke winkels van D-reizen worden heropend. Prijsvrij Vakanties wil eerst gesprekken voeren met de ondernemingsraad, personeel en verhuurders van de reisbureaus.
D-reizen, met 285 reisbureaus en ruim 1100 medewerkers een van de grootste reisorganisaties van Nederland, werd vorige maand failliet verklaard. Door de coronacrisis kwamen er nauwelijks inkomsten binnen, waardoor het bedrijf in financiële problemen kwam. Ook de vertraging van het voucherfonds leidde tot een onoverkomelijke situatie.
Prijsvrij-directeur Marc van Deursen zegt dat hij 100 tot 150 reiswinkels wil heropenen. De doorstart heeft daarnaast grote gevolgen voor het personeel. Van de 1100 medewerkers neemt Prijsvrij er maximaal 450 over, de overige werknemers zijn hun baan kwijt. ,,Ik kan nog niet zeggen wie blijft en wie niet. Dat geldt ook voor de reiswinkels. We hebben een inventarisatie gemaakt, maar zullen eerst iedereen op de hoogte brengen van onze plannen.’’
Naam
De naam D-reizen blijft volgens Van Deursen bestaan, hoewel hij wel een voorbehoud maakt. ,,Als in de praktijk blijkt dat de naam te veel imagoschade heeft opgelopen door het faillissement, gaan we over tot rebranding. Dan is het logisch dat de naam verandert in Prijsvrij.’’
Al snel na het faillissement bleek dat er voldoende belangstelling was uit de reisbranche om het bedrijf over te nemen. Van Deursen: ,,Toen ik 20 jaar geleden als ict-ondernemer begon, was D-reizen mijn eerste klant. Dat eerste vertrouwen dat ze mij als het grootste reisbedrijf van Nederland toen gaven, heeft vervolgens de deur geopend bij onder andere KLM en veel andere reisbedrijven. Ik heb veel aan D-reizen en de familie Van den Broek te danken. D-reizen is een waanzinnig mooi bedrijf met een rijke historie en een grote groep zeer enthousiaste en loyale medewerkers. Dat was in 2001 zo en datzelfde voel ik nu nog steeds.’’
Onzekerheid
Het is volgens Van Deursen triest dat de coronacrisis D-reizen heeft geveld en veel gezinnen in onzekerheid heeft gebracht. ,,Het bedrijf ging winstgevend de coronacrisis in, maar is helaas niet heelhuids tot de eindstreep gekomen. Het is nu aan ons om met het nieuwe D-reizen aan een gezonde toekomst te bouwen. We gaan er met de nieuwe collega's alles aan doen om D-reizen zo snel mogelijk door te starten.’’
De afwikkeling van het faillissement is een behoorlijke klus voor de curatoren. Uit hun verslag blijkt dat D-reizen vouchers met een waarde van 43 miljoen euro uitgaf aan klanten die hun reis moesten uitstellen door corona. Om de belangen van de schuldeisers en werknemers van D-reizen te beschermen, is er een speciale commissie in het leven geroepen. Deze commissie bestaat uit een afvaardiging van branchevereniging ANVR (namens de reisorganisaties), de Belastingdienst en vakbond FNV.
Er zijn miljoenen aan terugbetalingen zoek, die door luchtvaartmaatschappijen en touroperators aan D-reizen zijn overgemaakt, maar die de uiteindelijke klanten niet hebben bereikt. Gedupeerde klanten kunnen hun claims niet neerleggen bij de nieuwe eigenaar Prijsvrij, aangezien het gaat om een vordering op een failliete onderneming. Van Deursen: ,,Het is aan de curatoren om dit af te handelen. Je kunt het vergelijken met het kopen van een auto. Als jij mijn auto koopt dan blijft de verantwoordelijkheid van de bekeuringen die ik heb gereden ook bij mij.’’
Volgens de Prijsvrij-topman had de doorstart al veel sneller een feit kunnen zijn. ,,Maar we beleefden een valse start met het bestuur van D-reizen toen bleek dat de merknaam en ook een deel van de technologie buiten de overnamedeal zouden vallen. Die stap schaadde het vertrouwen en zette het verkoopproces op een laag pitje. Uiteindelijk is het goed gekomen en hoort gelukkig ook de naam D-reizen weer bij de inventaris. Maar dit gedoe heeft het proces wel weken vertraagd, zeker voor de medewerkers is dat een hard gelag.’’
Hilman
Prijsvrij Vakanties neemt niet alle reisbureaus D-reizen over. Vijftig tot zestig reisbureaus gaan zo goed als zeker verder onder de naam Hillman Travel. Het bedrijf maakte maandag bekend dat het daarvoor een akkoord heeft bereikt met pandeigenaren over het huren van winkels. Over vier tot zes weken moeten de eerste reiswinkels weer open gaan. Hilman heeft rechtstreeks zaken gedaan met de pandeigenaren, de curatoren van D-reizen zijn hier niet bij betrokken.
Ook TUI, markleider in de Nederlandse reissector, had interesse om delen van D-reizen over te nemen, maar de touroperator besloot na een eerste inventarisatie en analyse niet verder te gaan in het biedingsproces.
Praat mee
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Uitlegvideo
Door deze onverwachte kostenpost wordt je bier alsmaar duurder
-
Merknaam ‘D-reizen’ weer in eigen handen, snel duidelijkheid over doorstart
De merknaam ‘D-reizen’ is weer in handen van het failliete D-reizen. Dat melden de curatoren in hun eerste faillissementsverslag. Over een eventuele doorstart verwachten ze later deze week duidelijkheid te kunnen geven. -
UPDATE
Miljoenen euro's spoorloos bij D-reizen: curator gaat uitzoeken of er stiekem geld is weggesluisd
Tientallen miljoenen euro’s aan vooruitbetaalde vakanties zijn spoorloos bij D-reizen, de reisorganisatie die begin april ten onder ging. Zo is van touroperator TUI zo'n 9 miljoen euro ‘kwijt’. Ook kleinere reisbedrijven zijn de klos. De jacht op het zoekgeraakte geld is in volle gang. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger. -
PREMIUM
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn.
-
TUI trekt zich terug en wil toch geen doorstart met D-reizen
-
-
-
PREMIUMEnergierekening
Harmen: ‘Mijn huis had energielabel C, maar dat was misschien een beetje optimistisch’
Harmen Visser (28) uit Eindhoven heeft twee verschillende energiecontracten omdat dit voor hem voordeliger is. Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
Friezen meest prijsbewust in de supermarkt en Utrechters het minst
Vanwege de gestegen prijzen in de supermarkten pasten bijna 7 op de 10 Nederlanders hun boodschappenroutine aan. In Friesland zijn mensen het meest prijsbewust en in Utrecht het minst.Utrecht, Leeuwarden
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer