Qatar Airways voert vluchten van 9 minuten uit, Kamerleden willen verbod

videoRegeringspartijen D66 en ChristenUnie willen een einde aan vrachtvluchten die Qatar Airways uitvoert tussen Maastricht en Luik, twee luchthavens die hemelsbreed slechts 38 kilometer uit elkaar liggen. Een vlucht met een Boeing 777 van welgeteld 9 minuten.

Tweede Kamerleden Jan Paternotte en Eppo Bruins hebben minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gevraagd te onderzoeken of een verbod mogelijk is. Qatar Airways vliegt met goederen van hoofdstad Doha naar Mexico, met een tussenstop in Luik. 

Belgische media meldden onlangs dat Qatar sinds kort met enige regelmaat een tussenlanding maakt in Maastricht. Dit om een lading af te leveren voor een Nederlandse klant. De eerste zending werd een paar weken geleden afgeleverd, 3 november volgde de laatste en 10 november staat een nieuwe vrachtvlucht van Qatar gepland op Maastricht. 

‘Onzinnig’ 

Paternotte en Bruins vinden het ‘onwenselijk en onzinnig’ dat voor zo’n afstand over land een groot vrachttoestel wordt gebruikt. ,,Wie zou volgens u sneller deze afstand overbruggen: Tom Dumoulin op de fiets, of de Qatar Airways-vlucht inclusief veiligheidscontrole, boarden van de crew en taxiën?”, willen zij van de bewindsvrouw weten.

Een woordvoerder van Maastricht Aachen Airport vraagt zich af wat er precies ‘onwenselijk en onzinnig aan de vlucht is’. ,,Er wordt op verzoek van een Nederlands bedrijf een lading afgeleverd. Het toestel had bij wijze van spreken ook leeg kunnen doorvliegen naar Frankfurt. Deze optie lijkt mij dan nog vrij efficiënt”, reageert een zegsvrouw.

De betrokken luchthavens hebben sowieso niet de bevoegdheid om hier iets aan te veranderen. Bij een cargovlucht is het de transporteur die beslist en aan de luchtvaartmaatschappij aangeeft waar deze moet landen in opdracht van de klant. ,,Tegen dit model kan je moeilijk iets beginnen, maar de luchthaven van Luik draagt geen enkele verantwoordelijkheid”, zei de Belgische minister Jean-Luc Crucke. 

De Nederlandse Kamerleden denken aan een verbod op groothandelsvliegverkeer over afstanden kleiner dan 100 kilometer over land. Als dat niet mogelijk blijkt, kunnen zulke korte vluchten wellicht worden ontmoedigd door luchtvaartmaatschappijen er hogere havengelden voor te laten betalen, oppert Paternotte.

Volledig scherm
© AFP
  1. Boerenblokkade leidt na één dag al tot lege schappen; vandaag kort geding supermarkten
    PREMIUM

    Boerenblok­ka­de leidt na één dag al tot lege schappen; vandaag kort geding supermark­ten

    De brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zet alles op alles om de blokkade van distributiecentra van supermarkten door actievoerende boeren te voorkomen. Vandaag dient bij de rechtbank in Lelystad een kort geding waarmee het CBL de blokkades tracht te voorkomen. Het CBL vreest een miljoenenschade voor de supermarkten, lege schappen en niet-verkrijgbare producten voor consumenten als actievoerende boeren woensdag distributiecentra gaan blokkeren.