Volledig scherm
De trein van Amsterdam naar Berlijn gaat nu nog via Twente. © Marieke Amelink

Snelle trein naar Berlijn toch via Arnhem? ‘Nederland lobbyt in Ruhrgebied’

Zowel Enschede als Arnhem wil in de toekomst dolgraag als halteplaats fungeren voor de snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Voor Arnhem lijken de kaarten steeds gunstiger te liggen.

‘Hoge vertegenwoordigers’ van NS Internationaal zijn onlangs namelijk op bezoek geweest bij het verkeersministerie van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, om daar te lobbyen voor een sneller traject dat vanaf Amsterdam via Arnhem door het Ruhrgebied naar Berlijn voert. Dat meldt de Rheinische Post en wordt tegenover deze site bevestigd door een goed ingevoerde bron. Een woordvoerder van de NS kan nog niets over het bericht zeggen. 

De trein naar Berlijn is erg populair: in de eerste helft van dit jaar groeide het aantal reizigers met 18 procent. De NS verwacht dat in 2030 jaarlijks 1,6 miljoen Nederlanders de trein naar de door Harrie Jekkers in Over De Muur bezongen stad nemen. 

Grote investeringen

Nederland wil de reistijd tussen onze hoofdstad en die van Duitsland graag verkorten van 6,5 naar 5 uur. Nu voert de route via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo richting Duitsland. Om de reis te versnellen, zijn grote investeringen nodig. 

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
Foto ter illustratie. © REUTERS

Uit onderzoek door de bureaus AT Osborne en Royal Haskoning bleek vorige maand dat een traject via Arnhem voor zo’n snellere verbinding ‘het meest kansrijk’ is. De huidige route door Twente ‘lijkt door de slechte inpasbaarheid in Nederland’ minder realistisch, stellen de onderzoekers. 

De route met een halteplaats in Twente zou aan het einde van de rit wel iets sneller kunnen zijn, maar het prijskaartje daarvoor is hoog. De kosten voor spooraanpassing bedragen bij die optie 4,7 tot 6,9 miljard euro, voor het traject via Arnhem zou dat 1,6 tot 2,2 miljard euro zijn.

Betuweroute

Volgens ‘goed geïnformeerde bronnen’ bij het verkeersministerie van Noordrijn-Westfalen, was de afvaardiging van NS Internationaal in Düsseldorf om daar steun te zoeken voor de Arnhem-optie. De deelstaatregering zou open staan voor het idee, dat ook aan de oostkant van de grens investeringen vraagt. Als de Duitsers de Betuweroute niet voltooien - en zover zijn ze nu nog lang niet - is de snelle trein via Arnhem naar Berlijn bijvoorbeeld sowieso een utopie.

Voor Nederland zou de optie via het Ruhrgebied om meerdere redenen gunstig zijn. Toeristen uit het bevolkingsdichte Duitse industriegebied kunnen met de nieuwe verbinding snel in Amsterdam komen. En ook zouden Schiphol en de luchthavens in het Ruhrgebied met de snelle lijn beter met elkaar verbonden zijn.

Een eventuele keuze voor Arnhem zou een flinke streep door de rekening zijn voor Onno van Veldhuizen, de burgemeester van Enschede. Die stelde eind juli tegenover Tubantia dat hij er zeker van was dat de snelle trein via Twente zou gaan rijden. ,,Ik durf te stellen dat we Arnhem van het spoor hebben gejaagd”, wees Van Veldhuizen op het lobbywerk dat door Twente in Duitsland was verricht.