Volledig scherm
© REUTERS

Unilever stopt met adverteren op pornosites

Unilever stopt met adverteren op pornosites. Dat meldde de producent van verzorgingsproducten en levensmiddelen aan de Britse nieuwszender BBC, nadat er in het Verenigd Koninkrijk ophef is ontstaan over de reclames van Unilever-dochter Dollar Shave Club op Pornhub, een soort YouTube voor seksvideo’s.

De Britse krant Sunday Times zette eerder vraagtekens bij de reclames op Pornhub. De pornosite zou onvoldoende doen om illegale content tegen te gaan. Unilever zegt tegen de BBC zich ernstig zorgen te maken over de kwestie en floot Dollar Shave Club daarom terug. De Amerikaanse scheermesjesverkoper die in 2016 werd overgenomen, slijt zijn producten via internet direct aan consumenten en was tot nu toe vrij om zijn marketing zelfstandig in te richten.

Geen weet gehad

Unilever zegt geen weet te hebben gehad van de reclamecampagne van Dollar Shave Club. Het moederbedrijf belooft dat geen enkel merk van Unilever nog op pornosites zal worden aangeprezen. Eerder noemde de directie van Dollar Shave Club de advertentiecampagne op Pornhub ‘strategisch, met lage kosten en een groot bereik’. Pornhub heeft dagelijks 110 miljoen unieke bezoekers. Daarvan is 71 procent man.

Eerder kwam het Amerikaanse levensmiddelenconcern Kraft Heinz onder vuur te liggen vanwege zijn advertenties op Pornhub. Diepvriesmerk Devour werd door de onderneming als ‘foodporn’ weggezet. Kraft Heinz verdedigde zich door te zeggen dat die term een cultureel fenomeen is bij foto’s van eten op Instagram.

Unilever dreigde eerder advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als die sociale media voor verdeeldheid zorgen, aanzetten tot haat of onvoldoende maatregelen nemen om kinderen te beschermen.