Volledig scherm
© ANP

Virtuele winkel V&D laat op zich wachten

De opening van de nieuwe V&D-webshop is pas dit najaar. Roland Kahn en zijn twee zakenpartners hebben meer tijd nodig. Dat laat de CoolCat-baas aan deze krant weten.

Quote

We dachten dat de techniek van de site in orde was, dat bleek niet zo te zijn

Roland Kahn

Kahn bezit sinds juni alle merkrechten van het failliete Vroom & Dreesmann; samen met voormalig HEMA-directeur Ronald van Zetten en Jaco Scheffers van zijn eigen investeringsmaatschappij Cool Investments. Bedoeling was om de webwinkel van het gereanimeerde V&D 'zo snel mogelijk live te hebben voor de Nederlandse consument'.

Dat lukt dus niet. De drie werken momenteel hard aan de lancering, maar alles verloopt langzamer dan verwacht, meldt Kahn.

Die vertraging heeft niets te maken met het uitstel van betaling die Kahns grootste formule MS Mode afgelopen vrijdag moest aanvragen. De problemen betreffen de techniek achter de website. ,,We dachten dat die in orde was, maar dat bleek niet zo te zijn."

Als gevolg daarvan kan niet vóór september begonnen worden. Kahn: ,,We moeten alles opnieuw bouwen, maar krijgen wel het allermodernste." Verwachting is dat de drie zakenpartners - waarbij Van Zetten de leading man is en de operationele leiding heeft over V&D 2.0 - uiterlijk in oktober zullen lanceren. Zo kunnen ze het uiterst lucratieve Sinterklaas- en kerstseizoen mee pakken.

Volledig scherm
© ANP

Huismerken
Kahn & co kocht niet alleen de rechten op het roemruchte uit 1887 stammende V&D, ook bezit het het intellectuele eigendom op huismerken Liv, Soho, Schoolcampus en op de actienaam Prijzencircus. Onder de koop vallen verder de klanten- en leveranciersbestanden.

Anderhalve week geleden ontvingen alle Nederlanders die zich eens op de wekelijkse nieuwsbrief van V&D hadden geabonneerd bericht van curatoren Kees van de Meent en Hanneke De Coninck-Smolders dat hun e-mailadressen worden overgedragen aan Retail Ventures, het investeringsvehikel waarin Kahn & co V&D heeft ondergebracht.

Als zij dat niet wilden, konden zij zich via een bijgevoegde link afmelden. Hoeveel mensen zich voor de V&D-nieuwsbrief hadden aangemeld is onduidelijk. Waarschijnlijk zijn het honderdduizenden personen.

Contract
Kahn, Scheffers en Van Zetten betaalden 500.000 euro voor de merkrechten op V&D. Daarbovenop dragen ze de helft van de winst af die tot 1 november wordt geboekt.

Nu de nieuwe V&D-webshop noodgedwongen later wordt geopend, zal deze termijn waarschijnlijk met zes maanden worden verlengd. In het contract is namelijk de voorwaarde opgenomen dat als de met V&D behaalde winst op 1 november onder de 2 miljoen euro ligt, de winstdeling voor nóg een half jaar geldt.

,,We zijn vol plannen om van V&D weer een sterk en gezond merk voor alle Nederlandse consumenten te maken'', zei ex-HEMA-baas Van Zetten in juni bij de aankoop. ,,Eerst online, maar op termijn wellicht ook weer in het Nederlandse straatbeeld."