Volledig scherm
PREMIUM
Manager Sanjay in zijn winkel. © Boaz Timmermans

Winkeliers hebben het zwaar: ‘Anti Netflix’ staat er groot op de pui

De buitenlandse middenstandDe meeste Nederlanders waaieren deze dagen uit naar het buitenland. Op zoek naar zon, zee, cultuur, ontspanning en avontuur. Lokale winkels laten we dan vaak links liggen. Een gemiste kans. Onze correspondent wijst je de weg in deze zomerserie ‘de middenstand’. Vandaag deel zes: In Sint-Gillis woont van alles en nog wat, van rijk tot arm, van Belgisch tot bijna alle andere nationaliteiten. En die hebben zo ongeveer allemaal hun eigen winkeltje.

Daar is een meneer die een kwart meloen komt kopen. Hij heeft zijn pantoffels nog aan, betaalt precies gepast, maakt een praatje over de hitte (,,Verschrikkelijk!”), en sloft weer terug naar huis. En dat is nou precies wat Sanjay bedoelt. ,,Ik verkoop spullen die je net nog even nodig hebt”, zegt hij. ,,Een ui, een stukje worst of een meloen.”

  1. Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’
    PREMIUM

    Bestaan onze winkels over 5 jaar nog? ‘Ja, maar directe verkoop of voorraad wordt zeldzaam’

    De winkelleegstand neemt voor het eerst in jaren weer toe, terwijl de online verkoop juist tegen de klippen opgroeit. Om te overleven is het noodzakelijk dat niet alleen de ketens, maar ook zelfstandige winkeliers meeprofiteren van e-commerce. Maar hoe? De bedenkers van Winkelstraat.nl hebben het antwoord naar eigen zeggen gevonden. ,,De combinatie van de ervaring van de winkeliers met een online marktplaats voor exclusieve mode is een gouden formule.’’