Zestig procent minder passagiers voor burgerluchtvaart in 2020
Als gevolg van de coronapandemie zagen de luchtvaartmaatschappijen in 2020 wereldwijd het aantal passagiers met 60 procent dalen. En er lijkt op korte termijn niet veel beterschap in zicht. Dat heeft de ICAO, de burgerluchtvaartorganisatie van de Verenigde Naties, vrijdag gezegd.
Delen per e-mail
Vanwege de reisbeperkingen die sinds het uitbreken van de coronacrisis in veel landen van kracht zijn, vervoerden de maatschappijen vorig jaar zo’n 1,8 miljard passagiers, waarmee de burgerluchtvaartindustrie terugvalt naar het niveau van 2003. In 2019 was er nog sprake van 4,5 miljard passagiers, aldus de ICAO in een verklaring. De daling van de vraag zal zich bovendien ,,in het huidige kwartaal doorzetten en misschien zelfs nog versnellen’’, waarschuwt de organisatie.
Procentueel gezien werd er in 2020 een daling geregistreerd van 50 procent voor wat betreft de binnenlandse vluchten. De internationale vluchten kampten met een afname van liefst 74 procent. Het resultaat is een cumulatief verlies van 370 miljard dollar voor de luchtvaartmaatschappijen. Ook de luchthavens en de leveranciers van luchtvaartnavigatiediensten leden verlies: respectievelijk 115 en 13 miljard dollar, aldus de ICAO.
De huidige situatie bedreigt volgens de VN-burgerluchtvaartorganisatie de financiële levensvatbaarheid van de industrie en kan wereldwijd miljoenen banen kosten. Het herstel van de industrie hangt af van het succes van de vaccinatiecampagnes, die inmiddels in diverse rijke landen zijn begonnen, aldus de ICAO.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Staat moet beleggers SNS Reaal ruim 800 miljoen betalen
De Nederlandse overheid moet onteigende beleggers van de genationaliseerde bank en verzekeraar SNS Reaal nog meer dan 800 miljoen euro uitbetalen. Volgens de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam hebben ze nog recht op die schadeloosstelling, omdat ze eerder onterecht met lege handen achterbleven. -
PREMIUM
KLM-topman Elbers: ‘Het wordt op Schiphol weer net zo druk als in 2019'
De coronacrisis zorgde voor het meest rampzalige jaar in de geschiedenis van KLM. Pieter Elbers loodst zijn troepen er doorheen, met royale financiële steun van de belastingbetaler. Nu blikt hij terug. ,,Er kwam een vloedgolf over ons heen.” -
PREMIUM
Britse vrijhavens vormen de trots van de brexiteers
Tien vrijhavens moeten de pronkstukken van het Verenigd Koninkrijk na de brexit worden. Deze belastingparadijzen fungeren als vliegwiel van de economie in verarmde regio’s. -
PREMIUMvideo
Boeren in de Noordzee, kan dat wel?
Een spectaculair plan van Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland: leg een eiland aan in de Noordzee, zodat er meer ruimte beschikbaar komt om te boeren. Hoe realistisch is dat? We vragen het Bas Jonkman, hoogleraar Waterbouw aan de TU Delft. -
Toezichthouder kijkt naar loonsverhoging bij supermarkten
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) praat met supermarkten over de loonsverhoging die zij hebben doorgevoerd. Grote supermarktketens hebben deze maand de salarissen van honderdduizenden werknemers verhoogd met 2,5 procent, maar dat is mogelijk een overtreding van de wet.
-
PREMIUM
Veel winkeliers open voor bestellingen maar kijken met ergernis naar supermarkten: ‘Niet te bevatten’
Een broek, lamp of batterijen bestellen en die vier uur later ophalen bij de winkel om de hoek. Sinds gisteren mag het. Bij driekwart van de ondernemers kan het, schat brancheorganisatie INretail. En de animo bij de klanten is er ook, merken de winkeliers. -
Ook bij -10 graden mogen klanten de niet-essentiële winkel niet in
Ook al gaat het hard vriezen, het is en blijft verboden voor niet-essentiële winkels om hun klanten vanaf woensdag ín de zaak te ontvangen. Voor het afhalen van hun bestelling moeten klanten buiten blijven staan. Dat zegt een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken. Volgens haar verandert het winterse weer niets aan de strenge voorwaarden die het kabinet eerder deze week bekendmaakte over het zogeheten click & collect-systeem. -
Deze winkel missen we het meest
Van alle winkels die op dit moment gesloten zijn door de lockdown, missen consumenten Action het meest. Ook Hema en Ikea staan hoog op het lijstje van winkels waar mensen graag weer naartoe willen. Dat blijkt uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Q&A onder ruim 4500 Nederlanders.