Drukte rond Eindhoven bij herdenking Market Garden

Bevrijding 75 jaar + videoEINDHOVEN - De colonne met historische legervoertuigen die vandaag tussen 11.00 en 16.00 uur dwars door de regio trekt, gaat naar verwachting honderdduizenden belangstellenden op de been brengen. Iets na elven kwam de herdenkingstocht de grens over bij Valkenswaard. Dat levert file op de N69 op tussen Neerpelt en Eindhoven.

Het is voor de derde keer dat de Operatie Market Garden op deze wijze wordt herdacht. In totaal 360 voertuigen uit WOII, bemand door deelnemers uit elf landen, rijden in het konvooi mee. Zaterdagmorgen om 9.00 uur vertrekt de colonne in Leopoldsburg (B) om rond 16.00 uur op het basiskamp in Schijndel aan te komen. De vorige editie bracht in 2014 naar schatting zo’n half miljoen mensen op de been. Ook deze keer verwacht de organisatie eenzelfde massa kijkers.

Enkel geallieerde trucks, motoren en tanks maken deel uit van de stoet. Voor Duitse voertuigen zijn wel aanvragen ingediend, weet bestuurslid Henk Boons van de organiserende stichting, maar die werden afgewezen. ,,Het zou een beetje vreemd zijn als die mee zouden rijden.” Wel zijn, om het ‘plaatje compleet te maken’, op het basecamp in Schijndel Duitse voertuigen te zien. Ook wordt hier en veldhospitaal ingericht en staan er vliegtuigen en tanks. Het basecamp is de hele week voor publiek toegankelijk (entree vijf euro).

Volledig scherm
Route Leopoldsburg - Veghel van de colonne met historische legervoertuigen op zaterdag 14 september 2019. © RV

Vertragingen

Weggebruikers moeten zaterdag rekening houden met de nodige hinder en vertragingen. Vanwege de doortocht van de colonne -zo’n drieënhalve kilometer lang- worden kruisingen tijdelijk afgesloten. Het duurt ruim drie kwartier voor de hele stoet voorbij is. De John F. Kennedylaan in Eindhoven, waar een urenlange stop is gepland, zal een groot deel van de dag dicht zijn.

Henk Boons verwacht dat kruisingen maximaal zo’n anderhalf uur afgesloten zullen zijn. ,,Een aantal kruispunten krijgt een calamiteitendoorgang voor de hulpdiensten. Het gewone verkeer kan hier géén gebruik van maken.” Een verkeerschaos verwacht hij niet. ,,Maar je ontkomt er niet aan dat er overlast ontstaat.”

Kennedylaan 

Rond 12.30 uur is een koffiestop ingepland op de Kennedylaan. Tot 14.00 uur zijn de militaire voertuigen hier van dichtbij te bekijken; daarna gaat het konvooi verder richting Son en Breugel. De Kennedylaan gaat vanaf 11.00 uur in beide richtingen dicht. De weg in zuidelijke richting geldt als calamiteitenroute. Deze gaat rond 15.30 uur weer open. De weg richting Son is tot uiterlijk 18.00 uur dicht. Hinder van de colonne heeft ook het verkeer op de Randweg Eindhoven: op de N2 wordt de afrit Waalre (33) tussen 10.30 en 13.30 uur afgesloten.

Ook Liberation Task Force herdenkt bevrijding

De stichting OMG2019 is niet de enige club enthousiastelingen die met oude voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog de nagedachtenis aan de bevrijders in ere wil houden.

De Liberation Task Force (LTF) -een van oorsprong Britse organisatie- opereert aan het zelfde front. Met dit verschil dat deze groep met zijn 250 authentieke Engelse legervoertuigen pas ná het weekend in deze regio opduikt. Ook rijden zij in de dagen daarna niet in één grote colonnne noordwaarts, maar splitst het konvooi zich in ploegen van 25 om gemeenten in de omgeving van de Market Garden-route te kunnen bezoeken.

Twee vergelijkbare grootschalige herdenkingsactiviteiten met honderden militaire voertuigen, in dezelfde periode. Hadden de twee groepen niet samengevoegd kunnen worden? Volgens Henk Boons van OMG2019 was dat inderdaad wenselijk geweest, maar zijn de twee organisaties het niet eens kunnen worden: ,,Wij hebben ze van het begin af aan gevraagd met ons mee te doen, maar dat werd elke keer geweigerd. Jammer; het was veel mooier geweest als we in één grote colonne met zeshonderd voertuigen hadden kunnen rijden.” 

Volgens logistiek manager Ernest Donders werd LTF echter juist tegengewerkt: ,,De Engelsen waren niet welkom”, zegt hij. Tegelijkertijd hadden de re-enactors van LTF moeite met de door OMG ingezette voertuigen, waaronder ook Amerikaanse. Donders: ,,Die waren er helemaal niet bij in september ‘44. Bovendien rijden er ook moeders, opa’s, oma’s en kinderen mee. In onze ogen wordt het daardoor meer een carnavalsoptocht. Wij rijden met de originele voertuigen en gaan allen gekleed in de authentieke uniformen van toen.”

Maandag vertrekt de Liberation Task Force vanuit Lommel naar Valkenswaard. Hier zijn de voertuigen, waaronder een twintigtal tanks en vijftig pantservoertuigen, de hele dag te zien op de Markt en in het Wilhelminapark. De 650 deelnemers overnachten hier ook, om de volgende ochtend in kleinere groepjes van 25 naar diverse plekken in de regio af te reizen. ,,We overnachten op dezelfde manier als de bevrijders van toen, in tentjes en onder zeiltjes”, zegt Donders.

Liberation Task Force, met deelnemers uit negen verschillende landen, wordt zondag 22 september afgesloten in Nijmegen.

Volledig scherm
In 2014 bracht de colonne met historische legervoertuigen een grote massa mensen op de John F. Kennedylaan op de been. © Rene Manders
Volledig scherm
De colonne van Operatie Market Garden in Valkenswaard, vijf jaar geleden. © René Manders