Volledig scherm
© Kees Martens

Eindhoven: Geen 105 miljoen voor verkeersproblemen maar slechts 5 miljoen

EINDHOVEN - 105 miljoen euro had Eindhoven gevraagd, om de komende jaren de verkeersproblemen op de randweg ten noordwesten van de stad mee op te kunnen lossen. Maar de stad blijft voorlopig goeddeels met lege handen staan: er komt slechts een nieuw onderzoek naar manieren om die problemen in de toekomst op te lossen.

Dat is vrijdagochtend bekendgemaakt door de Brabantse verkeersgedeputeerde Christophe van der Maat (VVD). Dat onderzoek maakt onderdeel uit van een pakket aan afspraken diet de regering gemaakt heeft met de provinciebesturen in de zogenoemde Meerjarenplanning Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).

Wel komt er vanuit Den Haag en Den Bosch een bedrag van 5 miljoen euro voor maatregelen die de doorstroming op de A2 en de N2 (de randweg) moeten bevorderen. Het gaat daarbij om een aantal malen al eerder aangekondigde plannen voor onder meer snelfietspaden en ‘mobiliteitshubs’, om maatregelen die de aansluitingen op de rijksweg moeten verbeteren en om het ‘vluchtstrookgebruik van bussen’.

‘Niet terecht’

Gedeputeerde Van der Maat laat via zijn woordvoerder weten dat het Eindhovense verzoek om in totaal 105 miljoen euro voor de A2/N2 nu onderdeel uitmaakt van de besprekingen van volgend jaar over het verdelen van het geld voor nieuwe wegen. ,,Het is daarom niet terecht dat nu al de link gelegd wordt tussen die verleende 5 miljoen euro en de gevraagde 105 miljoen euro.”

De Eindhovense verkeerswethouder Monique List (VVD) erkent dat ze liefst meer had gezien,maar benadrukt dat ze blij is met het aangekondigde onderzoek komend jaar. ,,Daar hebben we al veel voorwerk voor verricht. Ik hoop dan ook dat we eind volgend jaar wel spijkers met koppen kunnen slaan.”

Randstad

Uit de vrijdag bekendgemaakte MIRT-plannen blijkt verder dat het kabinet wel de knip trekt voor het oplossen van verkeersproblemen en knelpunten in de Randstad. Het NS-station Schiphol wordt voor 237 miljoen euro opgeknapt en in de regio Utrecht wordt een bedrag van maar liefst 380 miljoen euro geïnvesteerd in spoor en in wegen.

In Noordoost-Brabant is er wel geld voor het aanpakken van de fileproblemen op de A50, de snelweg tussen Nijmegen en Eindhoven. Voor meer dan 100 miljoen euro wordt snelweg van twee keer twee naar twee keer drie rijstroken verbreed, maar dan wel tussen de knooppunten Ewijk, Bankhoef en Paalgraven.

Teleurstelling

De Astense wethouder van ruimtelijke ordening Theo Martens reageert via Twitter teleurgesteld op het nieuws. ,,Brabant moet het weer doen met een fooi, de files blijven zo nog wel even. Snelfietspaden en ‘mobiliteitshubs’ lossen ons probleem niet op”, stelt de Astense CDA-bestuurder.

Werkgeversorganisatie BZW-VNO, die eerder aandrong op snelle maatregelen tegen alle opstoppingen in de regio, was niet voor commentaar bereikbaar.