Volledig scherm
PREMIUM
Aan de keukentafel bespreekt iemand van het wijkteam met een inwoner hoe hij of zij, met of zonder extra zorg, weer verder kan. In Eindhoven vallen wijkteams onder WIJeindhoven. © Marc Bolsius

Wijkteams in Eindhoven zien frustratie groeien: scootmobiel kwam toen mevrouw al was overleden

EINDHOVEN - De afgelopen weken heeft de gemeente Eindhoven een eindspurt ingezet om de achterstanden van haar zorgindicatie-afdeling weg te werken. Ondertussen worden de wijkteams van WIJeindhoven geconfronteerd met teleurgestelde cliënten.

Dat blijkt uit onderzoek dat WIJeindhoven heeft laten uitvoeren door Markteffect. Het Eindhovense bureau hield in september telefonische interviews met 75 cliënten over hun ervaring met medewerkers van WIJeindhoven. Zij helpen tienduizenden Eindhovenaren per jaar met uiteenlopende problemen als dementie, autisme, opvoedproblemen, schulden en werkloosheid. De onderzoekers concluderen dat de organisatie nog steeds een ruim voldoende scoort, maar dat veel inwoners gefrustreerd zijn. Niet door WIJeindhoven, maar door de nieuwe afdeling (‘servicebureau’) van de gemeente die sinds 1 januari over zorgindicaties beslist.