F1 Battle: ‘Eén vrije training op Imola is een beetje dom’
Voorafgaand aan elke grand prix discussiëren de Formule 1-verslaggevers van AD Sportwereld over een actuele stelling. Vandaag deel 5: Arjan Schouten en Rik Spekenbrink over de vraag of de Formule 1 er verstandig aan heeft gedaan om bij de nieuwe grand prix op het circuit van Imola, op 31 oktober en 1 november, twee van de drie vrije trainingen te schrappen.
Delen per e-mail
Rik: ,,Max Verstappen noemde het dom, slechts één vrije training op een nieuw circuit. Ik vind het wel iets hebben. Dit is nu eenmaal een gek jaar, met een bizarre kalender. Overal klinkt de roep om juist nu te experimenteren met een ander en vooral sneller format. Een raceweekeinde van twee dagen, daar zie ik wel iets in. Ik was vorig jaar in Japan toen de tyfoon Hagibis er ook een tweedaagse van maakte. Volgens mij was iedereen enthousiast.”
Arjan: ,,Ik snap Verstappen wel. Experimenteren is prima. Maar je doet dit seizoen meerdere dubbele races op circuits waar de coureurs ettelijke malen zijn geweest, zoals Spielberg en Silverstone. Doe het dan daar. Op Imola heeft alleen Kimi Räikkönen geracet. Dáár experimenteren zou ik ook een beetje dom noemen.”
Rik: ,,Wees om te beginnen blij dat je daar kán racen dit jaar. Mijn hoop is dat je een iets gelijkwaardiger speelveld krijgt als je de ruimte voor trainen beperkt. Juist de meest pure coureur zou boven moeten komen drijven op een baan die voor iedereen relatief nieuw is. Hoe langer je het weekeinde maakt, hoe groter de kans is dat de ‘normale’ verhoudingen boven komen. En juist die voorspelbaarheid is iets waar iedereen nu alweer over klaagt. Bovendien biedt de simulator uitkomst.”
Arjan: ,,Als dat er achter zou zitten, meer spanning, zijn ze op zoek naar effectbejag. Terwijl daar natuurlijk veel effectievere mogelijkheden voor zijn, zoals een reverse-grid. Ik denk dat die ene training niet zo gek veel verschil gaat maken. Maar denk ook aan de veiligheid. Je kan eindeloos racen op de sim, maar je moet het toch voelen als coureur. Knip desnoods die ene sessie op in twee keer drie kwartier, zodat je als team tussendoor nog wat kan veranderen en proberen.”
Rik: ,,Sebastian Vettel zei: het is wat het is, het is voor iedereen gelijk. En dat is het ook. Al snap ik dat punt van de veiligheid. Misschien was de stap van drie naar twee vrije trainingen, op zaterdag, een betere oplossing geweest. Tegelijkertijd denk ik: probeer het maar gewoon. Bevalt het niet, dan was het meteen de laatste keer.”
Arjan: ,,Het lijkt bijna wel of de sport zich gedwongen voelt om opeens te experimenteren. Terwijl ze daar de afgelopen jaren genoeg mogelijkheden voor hebben gehad. En als je het dan toch doet, plan het dan goed. Op een oud in plaats van nieuw circuit. Waarom ze dit op Imola gaan proberen, is volkomen onduidelijk.”
De Formule 1 is te volgen bij Ziggo Sport. Bekijk hieronder alle Formule 1-video’s:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Beitske Visser: ‘Formule 1 is klaar voor een vrouw’
Als succesvol coureur in de W Series ziet de Nederlandse Beitske Visser de autosport, ooit een pure mannenwereld, van binnenuit veranderen. ,,Op alle niveaus. In en naast de auto’s zie je steeds meer vrouwen.’’ -
vrije training 2
Vierde tijd Verstappen: ‘Wordt in kwalificatie close met mannen achter ons’
De tweede vrije training bij de 70th Anniversary Grand Prix was niet een heel productieve voor Max Verstappen. Hij reed veruit de minste rondes van het veld en eindigde uiteindelijk achter Lewis Hamilton (1.25,606), Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo op de vierde plaats. Voor Sebastian Vettel eindigde de training dramatisch met motorproblemen. -
PREMIUMVijf vragen en antwoorden
100.000 man lijkt al uitgesloten in Zandvoort, de race zelf dus ook?
Vier medisch specialisten waren in deze krant ronduit somber gestemd: vergeet het maar met die uitpuilende sportzomer. Hoe zit het met de Formule 1-race in Zandvoort, is daar nog wel hoop voor? Vijf vragen en antwoorden. -
Formule 1 keert terug in Azerbeidzjan, maar zonder publiek
De Grand Prix van Azerbeidzjan in de Formule gaat op 6 juni door. Fans zijn echter nog niet welkom op het circuit van Bakoe, vanwege corona. -
Rookie Schumacher kan niet wachten: ‘Het zal heel spannend worden
Mick Schumacher kan niet wachten tot hij zijn Formule 1-debuut mag maken. De Formule 2-kampioen, komend seizoen rijder bij Haas, reed op donderdag en vrijdag op het testcircuit van Ferrari in Fiorano testrondjes in een drie jaar oude Ferrari SF71H.
-
Norris en Ricciardo presenteren nieuwe bolide McLaren: ‘Nog scherper om goed te presteren’
Als eerste renstal heeft McLaren de nieuwe racewagen voor het komende seizoen in de Formule 1 gepresenteerd. McLaren MCL35M lijkt voor een groot deel op de bolide waarmee het team afgelopen seizoen als derde in het ploegenklassement voor constructeurs eindigde, achter Mercedes en Red Bull maar nog voor Ferrari. Grote veranderingen zijn dit jaar ook niet toegestaan. Wel heeft de motor van Renault plaatsgemaakt voor een krachtbron van Mercedes. -
Video
Grosjean na eerste test sinds F1-crash: ‘Voelde geen angst, het was geweldig’
Amper drie maanden na zijn ontsnapping uit een vuurzee in Bahrein reed Romain Grosjean gisteren weer op snelheid in een racewagen. In Alabama proefde hij aan zijn nieuwe IndyCar-avontuur. ,,Het voelde als thuiskomen.’’ -
Honda verlaat Formule 1, maar stapt niet helemaal uit motorsport
Honda trekt zich aan het einde van dit jaar terug uit de Formule 1, maar de Japanse fabrikant blijft wel actief in de MotoGP. Honda heeft zich voor nog eens vijf jaar verbonden aan de belangrijkste klasse in het motorracen. ,,We doen al sinds 1959 mee aan het WK en hebben afgelopen jaar onze achthonderdste grand prix gewonnen”, zegt directeur Noriaki Abe van de motortak van Honda.