Volledig scherm
Max Verstappen © AP

Ferrari ruikt prijs, Verstappen terug in de inhaalmodus

Wordt het vooralsnog weinig boeiende Formule 1-seizoen vandaag weer wat opgeschud? De 50ste Grand Prix van Canada heeft er vooraf alle ingrediënten voor. Met een Ferrari voor het machtige Mercedes op pole position, hopen de Italianen op de langverwachte ommekeer. En de teruggeslagen Max Verstappen mag weer eens laten zien hoe goed hij in kan halen.

Door Arjan Schouten

Als vanavond 20.10 uur Nederlandse tijd de lichten doven boven Circuit Gilles Villeneuve dan weet Max Verstappen wat hem te doen staat. Inhalen, inhalen, inhalen. En dat vooruitzicht is iets waar de hele Formule 1-wereld zich op lijkt te verheugen. Extreem constant was Verstappen de laatste maanden geworden. Degelijk, altijd leverend. Bijzonder knap, maar inherent aan zo’n ontwikkeling is dat het ook wat minder flitsend wordt. Hoe verder naar voren je start, hoe minder je nu eenmaal in hoeft te halen.

De laatste inhaalshow van Verstappen was in Austin, vorig jaar herfst. Van plaats 18 op de grid trok hij helemaal door naar de tweede plaats achter Kimi Räikkönen. ,,Ik denk niet dat ik de snelheid heb om daar weer toe in staat te zijn, maar terug naar de vijfde plaats is zeker realistisch’’, zo verwacht Verstappen, die op P9 belandde door een combinatie van een mislukte gok en vervolgens pech. Op de mediumbanden kwam hij de tweede kwalificatiesessie niet door, waarna hij gehinderd werd in zijn rondje ‘op safe’ op de softs door een crash voor zijn neus.

Bekijk hieronder de crash van Kevin Magnussen tijdens de kwalificatie:

Een geluk bij een ongeluk, Verstappen kan nu zelf kiezen op welke banden hij wegrijdt. ,,Dat zullen wel de mediums worden en dan moet ik al die gasten op softs voor m’n neus zo snel mogelijk voorbij.‘’

Die gasten zijn Lando Norris, Nico Hülkenberg, teamgenoot Pierre Gasly en ex-teammaat Daniel Ricciardo. Gevechten met die laatste twee zijn op voorhand al dingen om je als volger op te verheugen, al gelooft Verstappen er niet in dat dit voor veel vertraging gaat zorgen. ,,Een gevecht? Ik mag toch hopen van niet. Ik ben steeds sneller geweest, daar zou ik toch gewoon doorheen moeten gaan.‘’

Logische woorden uit zijn mond, maar eerst moet hij maar eens uit de chaos van de start zien te blijven, zo midden in het veld. En komt hij de McLaren, twee Renaults en Red Bull rap voorbij, dan begint zijn 88ste Grand Prix eigenlijk pas écht. Met twee Mercedessen en Ferraris voor zijn neus, de auto’s waar hij heel dit seizoen mee vecht.

Quote

Laten we hopen op een mooie show

Lewis Hamilton

,,Gebeurt er niks dan word ik gewoon vijfde’‘, gelooft Verstappen. Maar zo vaak biedt Canada juist spektakel. Een powercircuit met lastige exits van de bochten, al genoeg coureurs raakten bijvoorbeeld de Wall of Champions de laatste dagen. En met eindelijk weer een Ferrari voorop met Sebastian Vettel en meteen daarachter Lewis Hamilton, gevolgd door de tweede Ferrari van Charles Leclerc, belooft het een boeiende start te worden. ,,Ferrari terug in het gevecht, zo moet racen zijn. Laten we hopen op een mooie show’’, zo verheugt Hamilton zich.

Volledig scherm
Sebastian Vettel. © AFP

Gaat hij in bocht één meteen een Ferrari voorbij? Wordt het daarna bij de hairpin dringen? Blijft iedereen heel? Of Ferrari gewoon voorop? Het zijn de vragen die boven deze race hangen. Een race waarin Vettel vanaf pole position weer alles te bewijzen heeft. De laatste keer op P1 was elf maanden terug voor de Duitser. In eigen land parkeerde hij vervolgens zijn bolide op de Hockenheimring in het grind. In België won hij daarna voor het laatst. En na de verrassende winst van Räikkönen in Amerika won Ferrari al negen races op rij helemaal niet meer.

Wat Ferrari, dit seizoen én de Formule 1 nu nodig hebben is een zege voor de Italiaanse supermacht, na zes races voor het dominerende Mercedes. ,,Het wordt heel spannend’‘, denkt Vettel. ,,Een close battle. We kennen onze krachten, onze zwaktes. Natuurlijk zijn wij heel snel op de rechte stukken en ik denk dat inhalen best nog lastig is hier. Maar de klus is nog lang niet geklaard. Er wacht een heel lange race en we hebben een perfecte dag nodig om weer eens te winnen.‘’