Max Verstappen moet na geweldige inhaalrace alleen teamgenoot Sergio Pérez voor zich dulden
Met samenvattingMax Verstappen heeft in de Grand Prix van Saoedi-Arabië zoals verwacht een mooie inhaalrace laten zien. Maar memorabel werd zijn optreden in Djedda niet. Het lukte hem uiteindelijk niet om zijn teamgenoot Sergio Perez in te halen, maar door een uitstekend laatste rondje bleef hij wel de leider in het wereldkampioenschap.
Hij was in de eerste 18 ronden van de Grand Prix van Saoedi-Arabië kalm, maar met rasse schreden naar voren gereden. Vanaf plek 15 op de startgrid, een positie waar hij terecht was gekomen doordat zijn aandrijfas tijdens de tweede kwalificatiesessie brak, nam hij geen risico. Hij koos zijn inhaalmomenten bewust, nam er de tijd voor om op te rukken in het veld.
Wetende dat hij momenteel de snelste auto heeft, hoefde hij niet te overhaasten. Enigszins speculerend op een safetycar-situatie misschien wel helemaal niet. Het smalle, razendsnelle stratencircuit in Djedda kon namelijk nog weleens incidenten veroorzaken. En hoewel niet veroorzaakt door crash, kwam die safetycar er na 18 ronden toen de auto van Aston Martin-coureur Lance Stroll stil viel.
Verstappen had daar een beetje geluk mee. Want het verschil met de leider in de race, zijn teamgenoot Sergio Perez was inmiddels opgelopen tot 21 seconden. Begrijpelijk, aangezien de Mexicaan vooraan alle ruimte had om snelle rondetijden te rijden, terwijl de wereldkampioen zich door de drukte moest manoeuvreren.
En dus had de Nederlander vanaf plek vier ineens weer alle kans op de zege in Saoedi-Arabië. Maar daar stak zijn teamgenoot een stokje voor. Perez had een uitstekende herstart na de safetycar-situatie en reed eenvoudig weg bij Aston Martin-coureur Fernando Alonso. Verstappen had een paar rondjes nodig om Mercedes-coureur George Russell en Alonso in te halen en kwam vervolgens in zijn jacht op Perez maar mondjesmaat dichterbij.
Uiteindelijk kwam hij zelfs amper dichterbij terwijl hij over de boordradio sprak over een onverklaarbaar probleempje aan de auto dat hem enigszins hinderde. Een strijd om de zege van de grand prix kwam er daarmee dus niet meer. Een strijd om de leiderspositie in het wereldkampioenschap bleef over. Want aangezien Perez in Bahrein tweede werd achter Verstappen en beide Red Bull-coureurs daar niet de snelste rondetijd reden, zou degene die nu het rapste rondje zou noteren een punt meer hebben dan de ander.
Bekijk de beelden van de finish.
En dat snelste rondje kwam richting de slotfase in handen van Perez, waar Verstappen in de laatste fase van de race minder snel ging rijden. Dat deed hij om zijn banden een beetje te sparen om in de laatste ronde nog een poging te wagen dat puntje van zijn teamgenoot af te pakken. Dat lukte hem en daarmee werd de Mexicaan de winnaar van de Grand Prix van Saoedi-Arabië, maar bleef Verstappen de leider in het wereldkampioenschap.
,,Ik besloot er in die laatste ronde nog eens helemaal voor te gaan”, reageerde Verstappen in het interview naast de baan. Hij kon uiteindelijk goed leven met de tweede plaats. ,,Het was niet zo makkelijk om door het veld te komen. Maar toen ik ze één voor één wegwerkte, kwam ik in een goed ritme en natuurlijk ben ik erg blij om hier op het podium te staan.”
Alonso raakt podiumplaats kwijt
Achter de Red Bull-coureurs finishte Alonso als derde, maar na de race bleek dat hij een eerdere tijdstraf niet goed had ingelost. De Spanjaard moest zijn podiumplaats daardoor afstaan aan Mercedes-coureur George Russell.
Nyck de Vries rukte tijdens de race van plek 18 op naar de veertiende plaats. Het gebeurde allemaal in de schaduw van weer een weekend vol Red Bull-geweld. Want na twee races is meer dan duidelijk dat het team van Verstappen en Perez met kop en schouders boven de rest uitstijgt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Allerlaatste dag voor de acceptgiro. Maar je hoeft niet, zoals velen denken, per se online te bankieren
-
Met video's
‘Megablije’ Max Verstappen wint spannende kwalificatie: ‘Adrenaline gierde door mijn lijf’
Het werd een enerverende kwalificatie in Monaco, waar Max Verstappen uiteindelijk alsnog pole position wist te grijpen. Het was de 23ste uit zijn Formule 1-carrière en na afloop benadrukte de tweevoudig wereldkampioen meermaals hoe blij hij daarmee was. Ook Nyck de Vries was tevreden. -
Podcast Formule 1 | ‘Het is Red Bull tegen het soepie in de Formule 1’
In Miami veranderde het beeld in de Formule 1 niet. Ondanks de hoop van Mercedes, de dromen van Ferrari en de ambitie van Aston Martin was er maar één team dat dominant was: Red Bull. En in het bijzonder Max Verstappen. De Nederlander won in Amerika vanaf plek 9 en verstevigde zijn leiderspositie in het WK-klassement. Over die race praten AD F1-watcher Marijn Abbenhuijs en presentator Etienne Verhoeff na in een nieuwe aflevering van Pitstop. -
PREMIUM
Hoe ontstaat MS? ‘Meeste mensen krijgen eerste verschijnselen rond hun 30ste’
Vandaag is het Wereld MS Dag. Wat zijn de symptomen van MS - voluit multiple sclerose - en kun je ooit genezen van deze chronische auto-immuunziekte? Prof. Dr. Guy Laureys, neuroloog in het Universitair Ziekenhuis Gent, geeft uitleg over het ziekteverloop. ,,Er is een genetische component, maar ook omgevingsfactoren kunnen het risico op MS vergroten.” -
PREMIUMMet samenvatting
Verstappen geeft duidelijk signaal af aan Pérez, Alonso en de rest: ‘Red Bull en Max domineren elke race’
In woord bleef Max Verstappen bescheiden na de Grand Prix van Monaco, maar in daad maakte hij korte metten met de hoop van zijn concurrenten. De Nederlander nam met een uitstekend weekend aan de Côte d’Azur een enorm voorschot op zijn derde wereldtitel.
-
PREMIUMMet video
Klushuis werd gemiddeld 111.000 euro meer waard, maar is het nu nog de moeite?
-
-
-
PREMIUM
Waarom Monaco zomaar de eerste Grand Prix van het seizoen kan worden zonder zege voor Red Bull
Wordt de Grand Prix van Monaco de eerste race van dit seizoen die Red Bull niet wint? Max Verstappen weet dat hij op dit nivellerende circuit kwetsbaarder is dan hij tot nu toe is geweest. -
Honda blijft behouden voor Formule 1 en gaat motor Aston Martin leveren
Honda blijft behouden voor de Formule 1. De Japanse fabrikant, die in het verleden de motor van Max Verstappen bij Red Bull leverde, gaat vanaf 2026 de krachtbron van Formule 1-team Aston Martin verzorgen.