Verstappen: Hard werken gaat zich uitbetalen
Max Verstappen verwacht geen wonderen van de nieuwe motor die voor de Grote Prijs van Frankrijk in zijn Red Bull wordt gebouwd. ,,Maar alle kleine beetjes helpen.”
Delen per e-mail
Door Rik Spekenbrink
In een loeiheet hoekje van het Red Bull-onderkomen klonken bij de Nederlander vanmiddag op het circuit van Paul Ricard andermaal reële teksten. Zeker, de nieuwe Honda-motor en updates aan zijn auto gaan helpen. Maar Verstappen weet dat het gat met Ferrari en Mercedes niet ineens gedicht is. ,,We doen kleine stapjes vooruit. Honda wil ook geen risico nemen. We willen niet het risico lopen dat de motor kapot gaat. Dus wat we van ze krijgen, daarvan weten we dat het normaal gezien heel blijft.”
Verstappen geeft toe dat zijn team iets achterblijft op wat hij het ‘normale niveau’ noemt, dat van vorig seizoen bijvoorbeeld. Qua auto én qua motor. ,,Maar Mercedes is ook wel veel beter dan iedereen had verwacht. Ons sterke punt was de voorvleugel. En daar is het voor ons nog een beetje zoeken. Ten opzichte van Ferrari hebben we, denk ik, de betere auto. Maar als je meer dan een seconde toegeeft op de rechte stukken, wordt het lastig.” Of het gat met de beide topteams dit seizoen kan worden gedicht, weet hij ook niet. ,,Ik heb geen glazen bol hè. Wat wij moeten doen is keihard blijven werken. Normaal gesproken gaat zich dat vanzelf uitbetalen. Iedere update is welkom, want alle kleine beetjes helpen.”
Pas op donderdagochtend vlogen Verstappen en zijn vriendin met de helikopter van zijn woonplaats Monaco naar Le Castellet, het dorpje tussen Marseille en Toulon waar het circuit is gelegen. Vanuit de lucht zag hij andermaal de vele blauwe strepen op het asfalt, bedoeld om wagens die buiten de baan schieten af te remmen. Veel fans en coureurs vinden die futuristische lay-out storend, Verstappen hield zich op de vlakte. ,,Als je eenmaal aan het rijden bent, valt het mee. Het is vooral een circuit dat anders is dan anders. Je hebt hier wijde bochten, die je wat anders aansnijdt. We zijn hier pas één keer geweest, dus het zal morgen in de eerste training weer even paar rondjes duren om op gang te komen.”
Beluister onze Formule 1-podcast Pitstop: Over filerijden in Frankrijk naast Gasly, de vraag of Vettel nog wel de juiste man voor Ferrari is en de F1 als turnsport.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Red Bull akkoord met Honda over overname motor
Red Bull heeft een akkoord bereikt met Honda om na volgend seizoen de krachtbron van de Japanse motorfabrikant te blijven gebruiken. De Oostenrijkse renstal zal dan in de eigen fabriek in Engeland de motoren onderhouden, zegt topman Helmut Marko van de Formule 1-renstal van Max Verstappen. -
F1-panel ‘Als Max rijdt, is uitslapen er niet meer bij’
In aanloop naar elke Formule 1-race blikken we dit seizoen vooruit op het raceweekeinde met een fanatieke volger van Max Verstappen, afkomstig uit de sportwereld. Voorafgaand aan de GP van Frankrijk vandaag: schaatsster Irene Schouten, die Max Verstappen onlangs ontmoette in Zandvoort. -
Podcast | ‘De laatste is mooi, maar Max wil straks vooral de eerste winnen’
Het F1-seizoen zit erop. Max Verstappen won de laatste Grand Prix in Abu Dhabi met overmacht. Hij eindigde als derde in de WK-stand achter Hamilton en Bottas. In deze Pitstop praten Arjan Schouten en Etienne Verhoeff over de waarde van deze overwinning, de rentree van Hamilton op de grid, de toekomst van McLaren, de rol van Albon, de proefrondjes van Alonso en een Nederlander in een Mercedes. -
Pérez opvolger Teleurgestelde Albon geeft niet op: ‘Pijnlijk, maar in 2022 wil ik terug zijn’
Alexander Albon heeft voor het eerst gereageerd op het verliezen van zijn stoeltje bij Red Bull Racing. De Thai werd eerder deze week vervangen door Sergio Pérez, al blijft hij wel aan als testcoureur. -
Alpine komt met eerste ontwerp voor nieuwe Formule 1-auto
Het Formule 1-team Alpine, de opvolger van Renault, heeft in een spectaculair filmpje de eerste beelden vrijgegeven van de bolide voor komend seizoen. De A521 is overwegend zwart, met aan de achterzijde de kleuren van de Franse vlag. Het gaat volgens Alpine F1 om de ‘winterlook’, waarmee voorlopig gewerkt wordt. Voor de start van het nieuwe seizoen presenteert de renstal de definitieve kleurstelling.
-
PREMIUM
Zandvoort likt zijn wonden: ‘Alles gaat met 50 procent korting tegen inkoopprijs weg’
Het moest het grootste Nederlandse sportevenement van 2020 worden, maar natuurlijk ging ook de Grand Prix in Zandvoort niet door. Een verhaal uit het racedorp, over gemiste inkomsten, twijfels, perspectief en hoop. ,,De Formule 1 komt hier sowieso terug, maar een jaartal durf ik er niet meer op te plakken.’’ -
Track record Max op Paul Ricard: één prettige herinnering
Voorafgaand aan alle 21 races duikt AD Sportwereld per circuit in het track record van Max Verstappen en kijkt naar de prestaties van Honda van vorig jaar. Deel 8 van 2019: het circuit Paul Ricard. -
Voormalig F1-kampioen Button terug bij Williams
Voormalig Formule 1-coureur Jenson Button keert in de rol van ‘senior adviseur’ terug bij Williams. De 41-jarige Brit begon zijn raceloopbaan in 2000 bij de Britse renstal.