Volledig scherm
© REUTERS

Wat weten we na twee testweken over de kansen van Verstappen?

Kou en sneeuw teisterden de eerste testweek, de tweede testweek kon iedereen wel vol gas. Wat weten we na twee testweken over de kansen van Max Verstappen?

Nabeschouwing

Volledig scherm
© Getty Images
Volledig scherm
© Getty Images
Volledig scherm
© Getty Images
Volledig scherm
© AFP
Volledig scherm
© Getty Images

Door Arjan Schouten

Het mooiste van Formule 1-testdagen? Iedereen wordt er nog wereldkampioen. Iedereen heeft de beste auto. Iedereen gelooft vol in een goede seizoensstart. En iedereen is nog vol vertrouwen. Althans, dat roepen coureurs en teambazen graag in elke microfoon die ze onder hun neus krijgen. En overenthousiaste perschefs bombarderen het journaille met goednieuws mails en twitteren dag in dag uit positieve statements in het rond. Toegeven dat je nog zorgen hebt voor de start in Melbourne over twee weken? NATUURLIJK NIET. Teken van zwakte, onbestaanbaar in deze miljoenenwereld.

Lastig, want al die cijfertjes vertellen ook niet alles. Rondetijden. Topsnelheid. Aantal rondes. Gebruikte banden. Vlekkeloze pitstops. Track-time. Race-pace. Leuk, maar zolang de teams angstvallig geheim houden met hoeveel brandstof en vermogen ze racen, weet je nog niks. Of bijna niks. Iedereen werkt z'n eigen programma af, wat vergelijken min of meer zinloos maakt. Van testweken wil je namelijk vooral zelf wijzer worden. Niet anderen wijzer maken.

Dus kijk je naar de gezichten in de paddock. Daar bespeur je wederom zorgelijke blikken bij McLaren, waar die hele Honda-Renault switch nog weinig beterschap heeft gebracht. Blije eieren bij Toro Rosso, waar ze die vermaledijde Honda-motor meteen aan de praat hebben gekregen. En vrolijke gezichten bij Red Bull Racing. In de hospitality werd gelachen, joviaal op schouders geslagen en er was alle tijd om met belangrijke gasten te praten.

Hoe anders was dat een jaar terug, toen de blikken er somber stonden met de RB13, een wagen die bij de wintertests in Spanje om de haverklap terug de pits in moest met technische problemen. Een voorbode van een rampzalige eerste seizoenshelft.

Als opvolger overtuigde de RB14 veel meer. Op een brandstoflek en een zelf veroorzaakte spin na, werd Max Verstappen helemaal niet beroofd van kostbare 'tracktime'. Twee keer was de RB14 de snelste wagen van de dag. De omvang die Verstappen en Daniel Ricciardo de laatste dagen draaiden was imposant. En het tempo op race-pace volgens de rekenwonders weliswaar nog iets achter de Mercedes maar dicht tegen Ferrari aan. Of zelfs er net voor. Verstappen sprak de hoop uit dat het gat straks bij de kwalificatie in Melbourne nog maar twee á drie tienden van een seconde is met Mercedes. ,,Dan doen we in de race mee."

Ricciardo durft voorafgaand aan zijn thuisrace nog wel wat verder te gaan. Hij verwacht dat ze zich in de titelstrijd gaan mengen. ,,Mercedes zal nog wel iets voor ons zitten, maar Ferrari dat denk ik niet."

En daarin krijgt de Australiër bijval uit het Mercedes-kamp. ,,Red Bull gaat meedoen voor alle races en misschien zelfs wel het kampioenschap. Die hebben een heel sterk pakket'', aldus teambaas Toto Wolff.

Misschien nog wel de belangrijkste indicatie van twee weken test. Het hoofd van Jos Verstappen. Daarop geen twijfels en zorgelijke blikken. Dat die RB13 geen wonderwagen was, zag hij als ultieme connaisseur vorig jaar meteen al op de eerste dag dat z'n zoon instapte. Nu is hij hoopvoller gestemd over de RB14 die ook volgens hem veel beter is. Gelooft hij dat het gat met de top niet meer zo groot is als vorig jaar.

Het belooft veel voor komend seizoen. Maar meer ook niet.

Volledig scherm
© Getty Images

LIVEBLOG

 geen nieuwe berichten

Het zit erop in Catalonië. Alonso zorgde vlak voor het einde van de laatste testdag voor vuurwerk, maar zijn tijd werd vanwege een stuurfout niet bijgeschreven. Wij sluiten dit liveblog, bedankt voor het volgen!

Alleen Grosjean en Bottas rijden nog een ronde. Nog twee minuten te gaan.

Alonso! De Spanjaard duikt voor het sluiten van de markt nog even onder de 1.17: zijn 1.16.720 is een nieuw baanrecord. Wat een tijd!

Het moment van opwinding is snel voorbij. Alonso heeft de chicane afgesneden, zijn tijd wordt geschrapt.

Weer een snelle tijd voor Alonso. Met 1.17.784 kruipt hij naar de tijd van Raïkkonen toe. Verschil is een halve seconde.

Sainz snoept nog een tiende van zijn snelste tijd af en vindt het dan welletjes. Ook Raïkkonen en Ricciardo zijn weer binnen.

Alonso tovert nog een supersnelle ronde uit de hoge hoed: 1.17.981. De Spanjaard van McLaren stijgt met stip, van 8 naar 2.

De snelste tijden (met tussen haakjes het aantal rondes) met nog een klein halfuur op de klok:

1. Räikkönen 1.17.221 (155)
2. Sainz 1.18.164 (37)
3. Ricciardo 1.18.327 (80)
4. Grosjean 1.18.412 (167)
5. Bottas 1.18.825 (91)

Sainz is sneller dan Ricciardo maar langzamer dan Raïkkonen: zijn 1.18.164 is de tweede tijd van vandaag.

Alonso en Stroll pakken ook nog wat rondes mee. Stroll heeft er pas 10 gereden vandaag. Alonso verbetert zijn beste tijd en schuift op naar p8.

1.18.327 voor Ricciardo op supersofts, zijn snelste ronde van vandaag. De Australiër van Red Bull is sneller Grosjean en moet alleen Raïkkonen nog voor zich dulden.

Ricciardo laat zich nog eens zien op de baan. Ook Raïkkonen keert terug.

Leclerc perst er nog een snelle ronde (1.19.450) uit en is nu ook sneller dan Hamilton, die al lang en breed binnen is. De tijd van de Monegask is goed voor plek 9.

Nog één uurtje testrijden op het Circuit de Catalunya.

McLaren on Twitter

Making the most of the last hour on track. #F1Testing https://t.co/YYK8TDhPwO

Leclerc verbetert zijn tijd naar 1.20.090 en gaat daarmee naar de 10de plek. Ricciardo staat nu elfde en heeft alleen Lance Stroll onder zich. De Canadees is echter pas sinds een uur of 15.00 in actie en reed tot nu toe 10 rondes.

Ricciardo (71 rondes) staat al tijden in de pitstraat. Leclerc (46) en Sainz(15) konden vandaag weinig aan de bak dus rijgen nu de rondjes aaneen. Alonso (59) deed dat ook, maar staat nu weer even in de pits.

De Renault van Carlos Sainz is gemaakt dus de Spanjaard begint aan zijn rondjes. Hij kon vanochtends slechts vier keer rond voordat zijn versnellingsbak het begaf.

Ricciardo reed sinds de vorige update nog drie rondjes in de Red Bull, maar staat sindsdien al weer even in de pitstraat.

Veel andere teams rijden wel aardig door. Zo heeft Räikkönen er al 131 rondes opzitten en staat Hartley zelfs op 156 rondes.

Bottas is pas sinds een uur of 1 op de baan te vinden, maar heeft nu al 43 rondes gereden. Ricciardo komt over de gehele dag gezien tot 68.

Lance Stroll mag zich ook op de baan melden voor de laatste paar uurtjes van de testdagen.

Het rondeoverzicht:

Hartley 138
Sirotkin 105
Grosjean 110
Raikkonen 105
Ocon 103
Hamilton 97
Ricciardo 68
Bottas 43
Alonso 34
Leclerc 27
Sainz 4

laad oudere berichten
BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement