‘Vakantieparken lokken consument met te lage prijzen’
Veel aanbieders van vakantiehuisjes in Nederland hanteren onduidelijke prijzen, waardoor de huisjes duurder blijken dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de bond ‘verstoppen’ de aanbieders bijkomende kosten zoals bedlinnen, reserveringskosten en toeristenbelasting. Hierdoor betalen klanten meer dan de lage prijs waarmee ze zijn gelokt.
Veel consumenten kiezen vanwege corona voor een vakantie in eigen land. Vakantieparken en campings zaten tijdens de afgelopen meivakantie en pinksterweekend goed vol en ook voor de zomerperiode zijn deze accommodaties in trek. Door de grotere vraag gaan de prijzen ook omhoog. Volgens vergelijkingswebsite Parkvakanties.nl zijn de prijzen gemiddeld genomen zo’n 8 tot 13 procent gestegen in het afgelopen jaar, en de prijzen blijven oplopen. Voor de Consumentenbond aanleiding het boekingsproces en bijkomende kosten van zestien vakantieparken onder het vergrootglas te leggen.
Uit het onderzoek blijkt dat alle bedrijven extra kosten in rekening brengen, zoals reserveringskosten, kosten voor de eindschoonmaak, bedlinnen en toeristenbelasting. Elf bedrijven nemen deze kosten niet op in de beginprijs. Hierdoor betalen klanten soms tot wel 160 euro meer dan de oorspronkelijke prijs.
12 procent extra
Zo lijkt de huur voor een huisje voor vier personen op vakantiepark De Eemhof van Center Parcs 1312 euro per week te kosten. Maar bij dat bedrag komen ook nog reserveringskosten (29,50), toeristenbelasting (95 euro) en bedlinnen (37 euro). Onderaan de streep betalen de klanten dus nog 161 euro (12 procent) extra.
En ook bij park Hoog Vaals van Landal betalen consumenten door bijkomende kosten plotseling fors meer. Uit het onderzoek blijkt dat daar de weekendprijs van een huisje stijgt met 123 euro naar 452 euro. ,,Dat is maar liefst 37 procent meer dan de 329 euro die het huisje eerst leek te kosten’’, concludeert de consumentenorganisatie.
,,Bijzonder klantonvriendelijk’’, vindt Sandra Molenaar, directeur bij de Consumentenbond. ,,Bedrijven spiegelen de prijzen veel te gunstig voor. Daardoor weten consumenten niet waar ze aan toe zijn en is het veel te moeilijk voor ze om prijzen met elkaar te vergelijken. Het is ook nog eens tegen de wet, want die verplicht aanbieders om de vaste onvermijdbare kosten op te nemen in de eerste prijs die ze laten zien.’’
All-in prijzen
Van de zestien aanbieders komen er volgens de bond vijf wel goed uit de test. Vakantiepark Beekse Bergen (Libema), Topparken, Droomparken, De Leistert en Bungalow.net werken met all-inprijzen. ,,Deze aanbieders maken direct duidelijk wat de totale kosten zijn.’’
In een reactie op de bevindingen erkennen Recreatie Centra Nederland (RCN) en Landal dat er ruimte is voor verbetering. Beide bedrijven beloven beterschap. Bij Center Parcs staan op de site de extra (reserverings)kosten in kleine lettertjes wel meteen in het overzicht van de accommodatie die wordt gereserveerd. De Consumentenbond blijft dit misleiding vinden aangezien de totaalprijs niet meteen duidelijk is voor de klant.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
Inbraken gebeuren in allerlei soorten woningen en buurten: zo laat je je huis veilig achter
-
PREMIUMGeld & Geluk
Rianne (29) woont bij haar moeder Pauline: ‘Kostgeld hoeft ze niet te betalen’
Als Rianne het huis uit gaat, krijgt ze van moeder Pauline een wasmachine, net als haar broer. Alleen lukt het nog niet een huurwoning te vinden. ,,Ik kan qua huur tot 800 euro per maand gaan”, vertelt Rianne in de Mezza-rubriek Geld en Geluk. -
PREMIUM
Huilen: teken van zwakte of genetisch bepaald? ‘Traankanaal zit lager bij mannen’
Huilen, janken, wenen, snikken en snotteren. Niks fijner dan ongecontroleerd de tranen laten stromen. Maar wat is nu de precieze functie van al die tranen? En waarom huilt de ene persoon al bij een tv-commercial en kan de ander geen traan laten op een begrafenis? Hoogleraar Ad Vingerhoets: ,,Het hormoon testosteron maakt het moeilijker om te huilen.’’ -
PREMIUMEnergierekening
Frank: ‘De elektrische auto verbruikt per maand net zoveel als ons huis in de wintermaanden’
Frank Deleij (44) uit Alphen aan den Rijn investeerde flink en ging van het gas af: ,,Het geeft soms bijna een soort schuldgevoel.’’ Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. -
PREMIUMGeldflaters
11-jarige zoon Sanne schafte games aan zonder haar toestemming: ‘Week lang zijn telefoon ingenomen’
Sanne’s zoon (11) schafte online games aan met haar tegoed: ,,Hij voerde in dat we het wachtwoord waren vergeten en maakte een nieuwe aan.” Iedereen maakt wel eens een fout waar kleine of soms grote financiële gevolgen aan kleven. In deze reeks vertellen mensen over hun geldflater.
-
PREMIUMlezersreacties
‘Op vakantie? Nou nee, wij blijven gewoon thuis’
-
-
-
PREMIUM
Amber (22) verkocht haar huis en trekt straks in zelfgebouwde camper door Europa
Wonen in een kleine, zelfvoorzienende woning blijkt populair, maar wat doe als je ook nog eens de wereld wilt verkennen? Dan bouw je gewoon een eigen camper, dacht Amber de Bruin (22). Met haar omgebouwde bestelbus wil zij vanaf deze zomer Europa doortuffen. ,,Het bouwproces kostte wat tranen.’’ -
PREMIUM
Drukte bij de energievergelijkingssites: vast contract afsluiten of toch nog even wachten?
Drukte bij de energievergelijkingssites. Vandaag is de laatste dag dat je onder gunstige voorwaarden een vast contract kunt afsluiten. Vanaf morgen geldt de hogere opzegboete. Twee experts geven advies wat nu verstandig is om te doen: nog even wachten of toch een contract afsluiten?