Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen
In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.
Echte zwangerschapslijven mogen gezien worden, vindt de Australische Kristy Chong. Ze is de oprichter van Modibodi, een merk in menstruatieondergoed. Toen ze het merk wilde lanceren, merkte ze hoe weinig afbeeldingen ze vond die pas bevallen mama’s realistisch weergaven. ,,De meeste postpartumfoto’s waren beelden van moeders die bang of gefrustreerd waren”, zegt ze. ,,En aan de andere kant van het spectrum zag je stralende celebrities die net mama waren en nergens last van leken te hebben.”
Vrouwen voelen zich zo minder voorbereid op hoe het echt zal zijn, zegt Chong. Als moeder van vier voelde ze zelf ook de druk om de moeilijkere momenten te verbergen. ,,Intense gevoelens van geluk en grenzeloze liefde deelde ik wel. De moeilijke ervaringen als kersverse moeder, zoals eenzame momenten, lekkende tepels, bloedingen, vermoeidheid en urineverlies, hield ik geheim.”
Lees verder onder de foto.
,,Bij Modibodi willen we gesprekken over het lichaam en de gezondheid van vrouwen normaliseren. Of het nu gaat om menstruatie of incontinentie. Nu doen we hetzelfde voor het leven na de bevalling”, zegt ze.
Ode aan het Moederlijf: Bekijk eerlijke foto’s van moeders na de bevalling door fotograaf Sanne Ravensbergen op Kek Mama.
Daarom creëerde het merk samen met Getty Images op de website van Getty een galerij met de naam ‘Embodied: Postpartum Unfiltered’. Die staat vol onbewerkte beelden van moeders met hun pasgeboren baby’s in de eerste twaalf maanden na de bevalling. De foto’s willen de emotionele en de fysieke realiteit laten zien van mama-zijn en de mooie en minder mooie kantjes van alle belangrijke aspecten ervan, zoals borstvoeding geven of je lichaam zien veranderen.
Lees verder onder de foto.
De campagne kwam tot stand na een onderzoek van Getty waaruit bleek dat het aantal zoekopdrachten naar ‘eerlijke’ foto’s van zwangere vrouwen met 116 procent was toegenomen in het Verenigd Koninkrijk. En het aantal wereldwijde zoekopdrachten naar ‘postpartum’ nam het afgelopen jaar met 84 procent toe.
Vraag naar authentieke beelden
,,We zijn heel trots op de beelden van onze fotografen voor deze prachtige campagne”, zegt Svetlana Zhukova van Getty Images. ,,We vieren de talloze ongefilterde emoties die vrouwen na hun bevalling ervaren. Die zien we te weinig in de media en in advertenties.”
Lees verder onder de video.
Ouders worden ook uitgenodigd om op sociale media hun eigen realistische foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered. Modibodi is zich er wel van bewust dat dat misschien niet altijd even makkelijk zal zijn, aangezien waarheidsgetrouwe afbeeldingen van menstruatie of postpartum op sociale media vaak verboden zijn. Maar dat ziet Chong als een extra reden om te vechten voor meer zichtbaarheid.
,,Een sociale verandering teweegbrengen voor pas bevallen moeders is een uitdaging”, zegt Zhukova, ,,maar wel een belangrijke. Borstvoeding en postpartumlichamen zijn natuurlijk, normaal en mooi. Waarom zouden we die prachtige tijd in het leven van een moeder verbergen of stigmatiseren?”
,,We willen dat vrouwen zich voorbereid, gezien, begrepen en trots voelen op hun reis na de bevalling, hoe die er voor hen ook uitziet, door met ongefilterde beelden zowel de moeilijke tijden als de triomfen van die belangrijke fase van het moederschap te erkennen”, besluit Zhukova.
Wat vind jij?
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen door rechts bovenaan op onze site op ‘Login’ te klikken.
Bekijk onze openhartige serie van Leonie ter Braak over alles wat we liever niet willen weten over het ouderschap, met bekende en onbekende ouders:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Drie keer zwanger maar geen baby: ‘Ik kreeg zijn naam niet over mijn lippen’
Eva Mouton richtte ‘de Buskesclub’ op, een club die vrouwen met een onvervulde kinderwens wil verenigen. Zoals Annelien (29). Al van kinds af aan wil ze moeder worden, maar steeds gaat het mis. Tot driemaal toe. De laatste keer heeft ze zelf een hartverscheurende beslissing moeten nemen: een zwangerschapsonderbreking na dertig weken. ,,Het is onwezenlijk om babykleertjes te moeten kopen voor de geboorte- en sterfdag van je baby die je op dat moment nog voelt trappelen.” -
column
Om vijf uur ’s ochtends je bed uit, net als Obama: waarom we graag succesvolle mensen nadoen
Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: routines van succesvolle mensen -
Als je kind niet slaapt: 'Als ouder overleef je op stresshormonen, waardoor je nog vermoeider raakt’
Doorkomende tandjes, snotneuzen, verlatingsangst… Er zijn een heleboel redenen waarom kinderen ’s nachts niet kunnen slapen. Je kunt er als ouder op een gegeven moment behoorlijk door op je tandvlees lopen. Want als je kroost niet slaapt, dan slaap jij ook niet. Maar hoeveel slaap heb je als ouder nodig om te kunnen functioneren? Slaapcoach Mark Schadenberg legt uit: ,,Vaak zoekt een kind gewoon geborgenheid.” -
PREMIUM
Leven van Jarno speelde zich jarenlang af in het ziekenhuis, nu helpt hij andere kinderen met kanker
Jarno Roubos was amper 4 jaar toen hij leukemie kreeg. Waar leeftijdsgenootjes elke dag naar de basisschool gingen, had hij jarenlang andere prioriteiten: in leven blijven. Een groot feest barstte los toen hij kankervrij was. Nu strijdt de inmiddels havoscholier voor andere zieke kinderen: ,,Zodat ook zij beter worden.” -
Rijstevlaai en soezen: dit kan iedere beginnende thuisbakker maken
Iedereen is gek op zoetigheid. Natuurlijk kan je hiervoor naar de bakker bij jou om de hoek gaan, maar veel bakrecepten kun je heel makkelijk zelf maken. Twee patissiers geven inspiratie voor de makkelijkste bakrecepten waar iedereen mee aan de slag kan.
-
Skivakantie: hier zijn winterbanden en sneeuwkettingen verplicht
Heel wat Nederlanders gaan binnenkort weer met de auto op skivakantie. Maar hoe zit het met de verplichting tot winterbanden? En hoe bevestig je sneeuwkettingen? Dit zijn de belangrijkste regels. -
-
-
Baby’s weten dankzij dit (vieze) trucje of mensen een hechte relatie hebben
Het idee dat je van dezelfde lolly moet likken als een vreemde roept waarschijnlijk veel afkeer op. Speeksel uitwisselen, dat doen we enkel met mensen die we héél graag mogen. Dat weten zelfs baby’s. Volgens wetenschappers van de Harvard Universiteit gebruiken baby's en dreumesen het als trucje om te achterhalen wie ze kunnen vertrouwen. -
PREMIUM
Anesthesioloog wil af van taboe op pijnbestrijding bij bevalling: ‘Veel misverstanden over ruggenprik’
We moeten af van het taboe op pijnbestrijding tijdens de bevalling, stelt anesthesioloog Xandra Schyns van het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. ,,De ruggenprik bijvoorbeeld, kent veel minder nadelen dan vrouwen vaak denken. Met betere voorlichting kunnen we sommige traumatische ervaringen voorkomen.’’
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer