Maarten: ‘Op de negenmaandenbeurs knapte er iets, álles draait altijd om de mama's’
Daddy IssuesIn de serie Daddy issues leggen we het moderne vaderschap onder de loep. Hoe gelijkwaardig zijn beide ouders in onze moederschapscultuur? Deze week Maarten, die zich ergert aan het feit dat babyproducten zich alleen richten op moeders.
Al jaren komt vader Maarten Fest (40) op de negenmaandenbeurs. Eerst als vader van jonge kinderen, en nu zijn kinderen al wat ouder zijn (9 en 6) als oprichter van ‘Papa’s wereld’, een blog voor vaders. Ieder jaar valt hem weer hetzelfde op. Iets wat hem behoorlijk pissig maakt. ,,Echt bijna álles op de beurs is gericht op de mama’s. De papa’s blijven achter.”
Dat is ook waarom hij in 2015 zijn blog begon. De bladen in de schappen, de blogs, de verschillende Facebook-groepen, fora; ze praten en schrijven allemaal over ‘mama en kind’. Zodra er ook maar iets is wat met baby’s te maken heeft, dan wordt de moeder aangesproken, niet de vader, zegt Fest. ,,Neem de blije boos, het cadeaupakket voor kersverse ouders. Op alles staat I love mama, maar bijna nooit I love papa.”
Als er een keer een vader in een reclame verschijnt, is het vaak een sulletje die het allemaal niet zo goed weet wat de opvoeding betreft
Tijdens de laatste editie van de negenmaandenbeurs was voor Fest de maat vol. Er knapte iets toen hij voor de stand van een groot luiermerk stond. ,,Daar stond de brandmanager, een dame van in de twintig, een verhaal te houden waarin het alléén maar ging over ‘mama dit, mama dat’. Niet één keer noemde ze de vaders. Bovendien hing de stand vol met foto’s van moeders met hun kind”. Fest werd zo pissig dat hij het niet kon laten haar de waarheid te zeggen, vertelt hij. ,,‘Ja hallo’ zei ik, ‘ik sta hier niet voor Jan met de korte achternaam. Waar worden de mannen vertegenwoordigd? Denk je soms dat ik nog nooit een luier heb verschoond?’ Zo’n grietje heeft zelf nog nooit een luier aangeraakt. Het was voor mij echt de druppel.”
De brandmanager reageerde verbaasd en enigszins geschrokken, begon haar verhaal vervolgens opnieuw, maar het lukte haar maar niet om ‘ouders’ of ‘mama én papa’ te zeggen, vertelt Fest zuchtend. Gelukkig ziet hij het babyproductlandschap wel enigszins veranderen de afgelopen jaren. Vooral de nieuwere babymerken lijken het beter te doen. ,,Zo richt Thule, een draagzakmerk, zich expliciet ook op de vaders in hun marketing”, zegt Fest. ,,Maar over het algemeen blijven de meeste merken zich op de moeder richten én als er al een keer een vader in een reclame verschijnt, is het vaak een sulletje die het allemaal niet zo goed weet wat de opvoeding betreft”. Wanneer laten we dat idee nou eens los dat de moeder de zorgende rol op zich neemt, vraagt hij zich af.
Caithlin voelde haar zoon ineens niet meer trappelen en trok aan de bel: haar placenta was aangetast door corona en haar zoon moest meteen worden gehaald. Lees haar verhaal op Ouders van nu.
Vaders tóch belangrijk
Naïf is zo’n relatief nieuw merk, dat zich sinds 2013 richt op de verzorging van baby’s en kinderen (en inmiddels ook volwassenen) en is opgericht door twee vaders. Een duurzaam babymerk opgericht door twee mannen, die moeten vaders toch wel als belangrijke doelgroep hebben, toch? ,,Ik moet eerlijk zeggen: toen wij negen jaar geleden begonnen zeiden we heel expliciet dat we ons alleen wilden richten op jonge vrouwen tussen de 20 en 45 jaar. De man speelt helemaal geen rol, dachten wij toen nog”, vertelt medeoprichter Jochem Hes (42). Zijn eigen vrouw doet immers ook veel meer in de opvoeding, zegt hij. ,,Mijn vrouw is altijd één stap verder dan ik als het gaat om het reilen en zeilen van ons gezin.”
Toch heeft Naïf inmiddels en bewuste ommezwaai gemaakt en zijn de moeders niet langer de enige doelgroep. Zo spreekt het skincaremerk nu in communicatie- en marketinguitingen niet meer van jonge vrouwen en moeders, maar van jonge ouders. Uit online data bleek bovendien dat al veel mannen de babyproducten bestelden, vertelt Hes. En ook uit consumentenonderzoeken van Naïf kwam duidelijk naar voren dat vaders sterk betrokken waren bij de verzorging van hun kind. Hes: ,,Vaders spelen een veel grotere rol spelen in het gezin dan wij in eerste instantie dachten.”
Bekijk hier al onze video's over het gezinsleven en ouderschap:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zo maak je lezen weer leuk voor je kind
Bekend fenomeen: vooral bij beginnende lezers (groep 3 t/m 6) daalt tijdens de schoolvakantie het leesniveau. Althans, als je kind geen fanatieke lezer is. Hoe erg is zo’n zomerleesdip? En vooral: hoe maak je lezen in de vakantie dan wél leuk? -
PREMIUM
Nationaal watertekort: ‘Je hoeft niet je hele tuin te sproeien om je tuin te redden’
Door de aanhoudende droogte heeft Nederland officieel een watertekort. We moeten dus zuiniger omgaan met ons drinkwater. Maar we willen niet dat onze tuinplanten bij bosjes neervallen omdat het zo droog is. Toch hoef je niet elke avond met de tuinslang, gieter of sproeier in de weer, zeggen deskundigen. ,,Dan ben je vooral bezig je tuin in leven te houden. Maar dat hoort Moeder Natuur zelf te doen.’’ -
PREMIUMKoken & Eten
Blijft bier beter in blik of in glas? En hoe tap je een perfecte pint? Expert geeft haar beste tips
Hoe tap je een perfect biertje? En als je geen tap hebt: hoe kan je je bier het best in een glas schenken zodat je een mooie schuimkraag krijgt? Waarom is een schuimkraag zo belangrijk?De Vlaamse biersommelier Sofie Vanrafelghem geeft de antwoorden op de Dag van het Bier. -
Daddy Issues
‘Ik weet alles van mijn zoon, waarom word ik als vader gezien als tweederangsouder?’
In de serie Daddy Issues leggen we het moderne vaderschap onder de loep. Hoe gelijkwaardig zijn beide ouders in onze moedercultuur? -
Zo weet je of de airco van je auto aan onderhoud toe is
De airconditioning in je auto draait bij deze zomerse temperaturen overuren en is daardoor eerder toe aan onderhoud. Maar hoe weet je precies wanneer het tijd is om je airco bij te laten vullen?
-
Column
Eerst was er de aap, op de voet gevolgd door mij, dan een hele tijd niks en dan mijn zoon
Roel Abraham is 50 jaar maar wil dat niet weten, heeft zes kinderen en slechts één vrouw. Rijdt Trabant, stuntelt door het leven en deelt op deze plek zijn belevenissen als vader van een groot gezin. -
PREMIUMUit-tips
Verveel je je? Met deze originele uitjes kom je de hele zomer door
Zin om op pad te gaan? Met deze negen bijzondere, avontuurlijke, romantische en rustgevende uitstapjes heb je ongetwijfeld een leuke dag. -
Waarom een kinderpodcast opzetten een goed idee is
Podcasts zijn allang niet meer alleen voor volwassenen. Series speciaal gemaakt voor kinderen verschijnen steeds vaker op de luisterlijsten, van hoorspelen tot wetenschapspodcasts en zelfs misdaad en mysterie. Ouders luisteren vaak stiekem mee.