Volledig scherm
Wethouder Willem Starreveld op het station in Rijen. De plannen voor de spoorzone zijn totaal veranderd, mogelijk komt er een tunnel onder de spoorwegovergang. foto BN DeStem

Nieuw plan: spoorwegovergang in centrum Rijen verdwijnt

GILZE EN RIJEN - De spoorwegovergang in het centrum van Rijen wordt afgesloten of wordt een tunnel. Dat zijn de meest ingrijpende voorstellen voor een totaal ander plan voor de spoorzone in Rijen. Nodig omdat straks meer dan 24 treinen per uur door het dorp rijden. Een project van 80 miljoen euro. 

Het plan voor de reconstructie van het spoor zoals dat er tot begin dit jaar lag, staat helemaal op zijn kop. Tot dusver ging de gemeente uit van de aanleg van een veredelde voetgangerstunnel ten oosten van de spoorwegovergang Julianastraat/Stationsstraat, verwijderen van het wachtspoor, plaatsen van geluidschermen en verbeteren van de veiligheid door de overgang te versmallen. 

De tunnel gaat nauwelijks gebruikt worden

,,In overleg met ProRail en andere deskundigen is gebleken dat de tunnel nauwelijks gebruikt gaat worden", vertellen wethouder Starreveld en behandelend ambtenaar Sandra Diepstraten. ,,De kans dat partners als ProRail, provincie en ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dan nog meebetalen is erg klein. Daarmee wordt het te duur.'' 

Dus is gezocht naar een oplossing. Die werd gevonden in het onderzoek van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen, dat vijf varianten aangeeft hoe de spoorwegovergang in Rijen veiliger kan. Ingrijpen is sowieso noodzakelijk. ,,Nu passeren per uur 8 intercity's en 4 sprinters. Dat kan over enkele jaren oplopen naar 12 intercity's én 12 sprinters per uur. De vrachttreinen zijn daar niet bij opgeteld. Dus dan is het spoor een half uur per uur gesloten." 

Verkeerstunnel

In overleg met de gemeente, ministerie en provincie onderzoekt ProRail vier varianten. Bij twee daarvan wordt de overweg afgesloten voor alle autoverkeer met een tunnel voor langzaam verkeer bij óf de huidige perrons, óf bij de overweg. In de derde variant komt er een tunnel voor alle verkeer onder de overweg. In de vierde variant blijft de overweg open en komt er een voetgangerstunnel onder de huidige perrons. ,,Opmerkelijk is dat juist ProRail heeft voorgesteld om ook de aanleg van een tunnel voor alle verkeer te onderzoeken'', aldus Starreveld. Die optie was eerder afgevallen, omdat woningen aangekocht en gesloopt moesten worden. ,,Deze variant is niet eens zo veel duurder dan een voetgangerstunnel'', stelt Diepstraten. 

Een plan met grote gevolgen voor verkeer, voor de wijken, voor winkelgebied De Laverijen. Wat die gevolgen zijn wordt eind dit jaar duidelijk uit een onderzoek.

Ook onderzoek naar andere ondertunneling

Het onderzoek naar een andere ondertunneling loopt al. De provincie komt medio volgend jaar met een rapport over een tunnel onder het spoor op de Oosterhoutseweg (N631) bij de Nassaulaan in Rijen-West en heeft daar al geld voor opzij gezet. De aansluiting op de Nassaulaan, de enige ontsluiting voor Rijen-West, zou mogelijk zijn als deze iets verdiept wordt, blijkt uit een ander rapport, dat de provincie in haar studie meeneemt. Ook de snelfietsroute tussen Breda en Tilburg wordt meegenomen. Deze moet in Rijen van de noord- naar de zuidzijde van het spoor gaan. Onderzocht wordt wat de beste variant is. 

 Door al deze ontwikkelingen in een project te koppelen, inclusief plaatsing van geluidschermen en aanpak van trillingen, maar ook inwoners en bedrijven te informeren nadat alle rapporten er in maart 2018 zijn, kan de nieuwe gemeenteraad in juli een keuze maken. Die keuze wordt verder uitgewerkt. 

Uniek

,,Een uniek project'', benadrukken Starreveld en Diepstraten. ,,Vier partijen praten over afzonderlijke investeringen in één groot project van wel 80 miljoen.'' Het is zo bijzonder dat de gemeente op een landelijke gemeentelijke conferentie als voorbeeld werd gesteld. Dinsdag 28 november staat het onderwerp op de agenda van de commissie Ruimte.

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

Tilburg e.o.