Volledig scherm
Bart van der Ven woont aan de Julianastraat in Rijen en vertelde eerder in deze krant over de trillingen. © Johan Wouters / Pix4Profs

Rijen Trilt en ProRail lijnrecht tegenover elkaar over schade door trillingen van spoor

Rijen Trilt en ProRail staan lijnrecht tegenover elkaar waar het de schade door trillingen van het spoor betreft.

ProRail kan weinig met de boodschap die Rijen Trilt deze week de wereld instuurde aangaande schade aan huizen en overlast door trillingen van het spoor.

Onder het motto 'Vuilnisman, kan deze zak ook mee?' sprak de belangengroep haar verontwaardiging uit over het feit dat er nog nooit een schadeclaim is uitgekeerd. ProRail zegt met handen en voeten gebonden te zijn.

Claimen

Jos Uitterhoeve van Rijen Trilt vertelt: ,,ProRail vindt altijd wel een andere mogelijke oorzaak voor de ontstane schade. Die moet je dan bij die andere mogelijke veroorzaker claimen. Die verwijst uiteraard naar de eerste of weer naar een ander.''

Rijen Trilt probeert de trillingsoverlast door spoorverkeer en de gevolgen voor de omwonenden binnen 300 meter van het spoor zo goed mogelijk in kaart te brengen. Uitterhoeve: ,,Want het vertrouwen is echt minimaal. Het wordt tijd dat ProRail en de regering hun verantwoordelijkheid nemen en gedupeerde burgers beschermt en helpt en ook trillingsreducerende maatregelen toepast.''

Quote

ProRail vindt altijd wel een andere mogelijke oorzaak van de schade

Jos Uitterhoeve

ProRail-woordvoerder René Vegter zegt de zorgen van mensen die overlast ervaren of schade hebben te begrijpen, maar verwijst naar het TNO-protocol.

,,Dat moeten we wettelijk gezien toepassen. Mensen leveren dan gegevens bij ons aan over hun woning en dan huren wij een onafhankelijk bureau in dat na gedegen onderzoek een bouwkundig rapport opstelt. Het klopt dat er zelden of nooit uitkomt dat de schade door het treinverkeer op het spoor is veroorzaakt. Maar wij worden dan niet geloofd en ook de onafhankelijkheid van de bureaus die wij in de arm nemen, wordt in twijfel getrokken. Mensen zijn gewoon niet tevreden met het antwoord dat ze krijgen. Dat begrijp ik, maar het is zoals het is. Maar dan zou ik zeggen: ga eens praten met een onafhankelijke deskundige van bijvoorbeeld de TU Delft of Eindhoven. Die kan zeker meer vertellen over trillingen.''

Geen budget

Aan het vooralsnog uitblijven van trillingsreducerende maatregelen kan ProRail zelf weinig doen, aldus Vegter: ,,Daar hebben deze mensen een punt. Maar dit heeft te maken met het regeringsbeleid. Er is nog geen landelijke wetgeving als het gaat om trillingen. Wij worden 100 procent gefinancierd vanuit het rijk, maar krijgen geen budget om iets aan trillingsoverlast te doen. Op bepaalde tracés gebeurt het wel, maar dat zijn aparte besluiten. De staatssecretaris is er mee bezig dus wellicht komt daar binnenkort nieuws over.''

Tilburg e.o.