Volledig scherm
Anton van Tuijl bij een van de oude Langstraatspoorbruggen tussen Waalwijk en Drunen. © beeldwerkt

Hoop voor critici plan fietsbrug tussen Waalwijk en Drunen; alternatief in de maak

DRUNEN/WAALWIJK - Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een nieuw ontwerp voor een fietsverbinding in de Baardwijkse Overlaat, tussen Waalwijk en Drunen.  Dat is te danken aan de kritiek van stichting Federatie Behoudt de Langstraatspoorbruggen (FBL) op de oorspronkelijke plannen. Secretaris Anton van Tuijl: ,,We hebben weer hoop."

Op zich kunnen de plannen voor een snelle fietsfietsroute tussen Waalwijk en Den Bosch rekenen op steun van de federatie. Maar de uitvoering die tot nu toe op tafel lag, kan de goedkeuring allerminst wegdragen. Vooral als het gaat om het afgraven van de dijk van het Halve Zolenpad, waar het fietspad overheen loopt; vervolgens zou een compleet nieuwe en brede fietsbrug aangelegd moeten worden. ,,De oude spoorbruggen in de Baardwijkse Overlaat zouden dan alleen nog door voetgangers gebruikt gaan worden. Wij hebben de bruggen juist gered door voetgangers én fietsers", aldus Van Tuijl.  

Alternatief

Naast kritiek kwam FBL ook met een alternatief. De dijk hoeft daarbij niet afgegraven te worden. Naast de bestaande spoor-fietsbruggen komen dan wel extra, maar in vergelijking met de oorspronkelijke plannen wat smallere, fietsbruggen. 

De pijlers daarvoor zijn vrijwel overal al aanwezig, aldus Van Tuijl. Ze zijn ooit aangelegd voor een extra spoorbrug, die er echter nooit is gekomen. Die nieuwe fietsbruggen kunnen dan voor de fietsers in de ene richting zijn, de bestaande spoorbrug voor fietsers in de andere richting. 

Onlangs sprak de stichting met vertegenwoordigers van de provincie, omdat de plannen onderdeel zijn van de Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL). Van Tuijl: ,,Gedeputeerde Van Merrienbooer zag onze bezwaren wel in en wil graag tot een plan komen dat breed gedragen wordt. Vandaar dat IPV Delft opdracht heeft gekregen met een nieuw ontwerp te komen."