Volledig scherm
© Thinkstock

Gemeenten Hilvarenbeek en Altena reageren (veel) te traag op vragen van burgers

Ruim acht op de tien gemeenten geven binnen twee werkdagen antwoord op vragen van burgers. Twee dagen is de termijn die overheidsorganisaties zichzelf hiervoor hebben opgelegd. In Brabant geven bijna alle gemeenten binnen die termijn antwoord, behalve Hilvarenbeek, Meierijstad, Altena, Halderberge, Rupchen, Waalre en Sint-Anthonis. Dat meldt belangenorganisatie Wij Verdienen Beter woensdag.

Van genoemde gemeenten was ook na een week nog geen antwoord ontvangen. 

De gemeenten scoren dit jaar beter dan in 2018, toen zes op de tien gemeenten binnen de gestelde termijn antwoord gaven.

Webformulier

Initiatiefnemer Peter van de Wijngaart onderzocht voor het vierde jaar op rij de online bereikbaarheid van Nederlandse gemeenten. Hij vroeg per e-mail – of wanneer het niet anders kon per webformulier – alle 355 Nederlandse gemeenten om de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) op te sturen. Dit viel op:

• 50 gemeenten (14 procent) wist de vraag niet binnen twee dagen te beantwoorden en was dus niet op tijd. Dit zijn de gemeente Hilvarenbeek, Meierijstad, Altena, Halderberge, Rupchen, Waalre en Sint-Anthonis. Deze gemeenten hadden ook na een week nog niet gereageerd.

• Bij 38 gemeenten moest de vraag na vier weken herhaald worden omdat nog geen antwoord was ontvangen, waaronder de gemeenten Hilvarenbeek en Meierijstad, Rucphen, Waalre en Sint Anthonis.

• Van zeven gemeenten werd in het geheel geen antwoord ontvangen op de eerste of tweede e-mail. Onder andere Haaksbergen, Baarn en Zutphen stuurden geen reactie.

• 77 gemeenten (22 procent) zijn überhaupt niet bereikbaar via mail, maar werken met een invulformulier. Onder andere grote steden als Tilburg, Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht werken op deze manier.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Privacy

Naast de reactietijd keek Van de Wijngaart ook naar de manier waarop burgers een vraag kunnen stellen aan hun gemeente. Dit jaar groeide het aantal gemeenten dat niet meer bereikbaar is per e-mail, maar enkel via een invulformulier, wat het lastiger maakt om direct te communiceren. 

Bij de gemeenten Tilburg, Oss, Uden, en Den Bosch troffen de onderzoekers geen e-mailadres aan op de website.

Voor het eerst vroeg geen enkele gemeente naar een Burgerservicenummer. ‘Het is goed om te zien dat gemeenten zich bewuster worden van de privacy van burgers’, schrijft Van de Wijngaart in een persbericht.

Wel vroegen de gemeenten Tilburg en Uden naar informatie die ze niet nodig hadden om de vraag te kunnen beantwoorden.

Genderneutraal

Een groot deel van de gemeenten gebruikten in hun antwoord geen genderneutrale aanhef.  

Tilburg e.o.