Volledig scherm
Bij het ongeval op 30 april op de Rueckertbaan in Tilburgkwamen twee inzittenden om het leven en raakte de derde zwaargewond. © Toby de Kort De Kort Media

Vele dodelijke ongevallen sinds 1 april 'bizar' en 'hele botte pech'

KaartjeNOORD-BRABANT - ,,Dit is bizar en vooral heel triest", is het eerste dat verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit Zaltbommel kwijt wil over het grote aantal dodelijke ongelukken in en vlakbij Noord-Brabant. Afgelopen maand vonden er elf dodelijke verkeersongevallen plaats, waarbij in totaal vijftien personen overleden.

Volledig scherm
Aantal verkeersdoden in Noord-Brabant in de jaren 2010 tot en met 2017 © CBS

,,Dat zijn er echt heel erg veel en het is logisch om een verband te zoeken. Je denkt dat elf dodelijke ongevallen teveel is om toeval te zijn. Maar er is geen lijn tussen de ongevallen te trekken", aldus Tertoolen. ,,Dat maakt het alleen nog maar frustrerender. Noord-Brabant doet zo zijn best om verkeersveiliger te worden. En nu dit." 

De periode van het jaar - april - is niet bijzonder gevaarlijk, weet Tertoolen. ,,Bij sommige periodes in het jaar kun je wel redenen bedenken voor een hoger aantal ongelukken. Bijvoorbeeld wanneer het weer donkerder wordt of wanneer de zon lager gaat staan. Maar dat is nu niet het geval." 

Tertoolen verwijst naar de verschillen tussen de ongelukken. De oorzaak verschilt vaak. Hij somt op: ,,Stenen op de weg, aanrijdingen, een eenzijdig ongeval, frontale botsingen. Daarnaast verschillen de locaties veel. Twee ongevallen (Zaltbommel, red.) vielen zelfs net buiten Brabant plaats."

'Hele botte pech'

Ruud Hornman, verkeersdeskundige bij de NHTV in Breda, spreekt van 'hele botte pech'. ,,Er zit inderdaad geen enkele lijn in. Maar wat mij heel erg stoort is dat we te weinig te horen krijgen over de toedracht.'' 

Want wie gaat er iets met de toedracht doen, en wat dan, vraagt hij zich af. ,,We hebben de mond vol over big data. Volgens mij hebben we heel veel gegevens. Maar wat doen we daarmee? Ik zie met lede ogen aan dat de overheid 50 miljoen wil gaan steken in het obstakelvrij maken van provinciale wegen omdat mensen vaak in de berm belanden. Maar wie geconcentreerd autorijdt, raakt niet van de weg.'' 

Volgens Hornman moeten er vraagtekens worden gezet bij de methode om de veiligheid van wegen vast te stellen aan de hand van bepaalde criteria. ,,Wegen krijgen een aantal sterren, een rating. Hoe veiliger de weg, hoe meer sterren en hoe hoger de rating. Maar dat zegt niets over de praktijk. Volgens mij wordt er te weinig gekeken naar het aantal ongevallen en er een verband is met een lage rating.'' 

BD gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

poll

Adrie Koster moet met Willem II:

  • Blijven aanvallen (85%)
  • Defensiever spelen (15%)
2613 stemmen