Campagne Boeren houden van koeien meest misleidend: ‘Sector moet eerlijke verhaal vertellen’
wakker dierBoeren houden van koeien is verkozen tot de de meest misleidende campagne, en is door Wakker Dier uitgeroepen tot Liegebeest 2022. De campagne van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt kreeg 63 procent van de stemmen.
Het is goed om te zien dat de consument de mooie praatjes van de zuivelsector niet langer pikt, zegt directeur Anne Hilhorst van Wakker Dier. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie geeft de commercial een veel te rooskleurig beeld. Er lijkt weinig mis met het leven van koeien. Ze kunnen ‘lekker chillen als ze dat willen’ en worden ‘met zorg gemolken’. Hilhorst: ,,Klinkt prachtig natuurlijk. Maar helaas zorgen veel boeren vooral goed voor hun eigen hachje. Het is goed om te zien dat de consument de mooie praatjes van de zuivelsector niet langer pikt.”
Luister ook onze podcast Politiek Dichtbij:
In de praktijk staan koeien vaak op harde vloeren in vieze stallen, meent Wakker Dier. Met ontstoken wonden als gevolg, ziet Hilhorst. ,,En nooit eerder gaven koeien zo veel melk: gemiddeld 9200 liter per jaar. Dat is zo hard werken, dat ze na gemiddeld zes jaar uitgeput worden afgevoerd. Het wordt tijd dat de zuivelsector het eerlijke verhaal vertelt.”
‘Melkveehouders houden van hun koeien’
De campagne is een initiatief van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK), een belangenorganisatie voor jonge boeren, met steun van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO). ,,Het is jammer”, reageert NAJK-bestuurder Ruben Klein Teeselink op de uitslag. ,,Als jonge boeren merken we dat we soms in de media negatief worden neergezet. Met onze campagne hebben we willen laten zien dat melkveehouders van hun koeien houden en dat dat ook niet anders kan; als wij goed voor de koeien zorgen, zorgen de koeien goed voor ons. Het zorgen en houden van de koeien zit daarmee in het dna van de melkveehouders. Dat wilden we vertellen en uitstralen.” De NAJK is niet van plan om aanpassingen te doen aan hun uitlatingen, aldus Klein Teeselink. ,,Deze prijs is voor ons vooral een aanmoediging om door te gaan met de campagne.”
Dit Liegebeest had sowieso gewonnen
Drie genomineerden hebben leven gebeterd
De Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier, die al veertien jaar wordt gehouden, is bedoeld om bedrijven te ontmaskeren die klanten met hun slogans of verpakkingen om de tuin leiden. Het blijkt effectief, want er zijn ieder jaar bedrijven die stoppen met de misleidende claims nadat ze zijn genomineerd voor deze ‘prijs’.
Dit jaar zijn maar liefst drie van de vijf genomineerden uit de verkiezing gehaald, omdat ze hebben beloofd hun campagne aan te passen. Snackproducent Van Dobben stopt met het gebruik van plofkip in hun kroketten, nadat ze eerder hadden beweerd alleen maar ‘eerlijke ingrediënten’ te gebruiken. Supermarkt Plus past de reclame aan voor ‘vrij rondlopende’ kalfjes en Jumbo verwijdert een claim van zijn website over ‘natuurlijk gedrag’ van tilapia.
,,We hebben dit jaar opvallend veel kandidaten mogen terugtrekken”, zegt Hilhorst. Het percentage dat gestemd heeft op Boeren houden van koeien is echter gebaseerd op alle uitgebrachte stemmen, inclusief de stemmen die zijn uitgebracht voordat die drie kandidaten werden getrokken. ,,Dit Liegebeest had sowieso gewonnen.”
Lichtpuntjes in de veehouderijsector
De enige overgebleven andere kandidaat in de verkiezing voor het Liegebeest is dus op de tweede en laatste plaats beland. De campagne Ontdek de geit, die 20 procent van de totale hoeveelheid stemmen kreeg, beweert dat geiten in Nederland ‘optimaal welzijn’ genieten. Ten onrechte, meent Wakker Dier. ,,In de praktijk overlijden veel babygeitjes binnen twee weken, onder meer door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en hebben geen plek om te klimmen; een basisbehoefte voor geiten.”
De twee overgebleven campagnes zijn allebei gestart door de veehouderijsector, en daarin is veel mis, zoals Wakker Dier regelmatig laat zien. Ziet Hilhorst ook lichtpuntjes? ,,De lichtpuntjes zijn boeren die bewust kiezen voor een radicaal andere aanpak en zich hier ook over uitspreken. Zoals de vele leden van Caring Farmers die de laatste maanden hun verhaal doen. Zij laten zien dat het anders kan én dat je op hun manier iedereen erop vooruitgaat. De dieren, de natuur en ook de boer.”
Bekijk hier onze video’s over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Koken & Eten
Hygiëne in de keuken: maak ook je kruidenpotjes af en toe goed schoon
Veel gevallen van voedselvergiftiging ontstaan thuis, aldus het RIVM. De meeste bacteriën in de keuken denk je waarschijnlijk te vinden in de keukenhanddoek, vuilnisbak of snijplank, maar uit een nieuwe studie blijkt dat kruidenpotjes nog grotere bacteriemagneten zijn. -
wakker dier
Deze vijf campagnes zijn meest misleidend: ‘We doen dit om makers wakker te schudden’
Welk bedrijf maakt zich het meest schuldig aan misleidende uitspraken over dierenwelzijn? Wakker Dier heeft de kandidaten voor de jaarlijkse Liegebeestverkiezing 2022 bekendgemaakt. Mensen kunnen vanaf vandaag via de website van Wakker Dier stemmen. -
PREMIUM1
Meer uren per dag werken in minder dagen, kan het?
Meer tijd voor ons sociale leven, minder files en minder drukte bij de kinderopvang. Om de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken, komt internist en hoogleraar Marcel Levi met een opmerkelijk voorstel: ga hetzelfde aantal uren werken in minder dagen. -
video
‘Keurslager misleidt klant: er ligt plofkip in de vitrine’
Slagersvereniging Keurslager is door Wakker Dier uitgeroepen tot Liegebeest van 2021. De Keurslager kreeg 6800 van de 17.000 stemmen, oftewel 40 procent van het totaal. ,,Ze hebben claims over welzijnseisen, maar verkopen gewoon plofkip", zegt Kenny Oostrik van Wakker Dier. -
Koken & Eten3
Koffie heeft grote impact op het milieu, maar je kunt de schade beperken
Koffie heeft een grote impact op het milieu. Als consument is het soms moeilijk te bepalen hoe je milieubewust koffie kan drinken. De experts noemen vier belangrijke dingen om op te letten.
-
interview
Paniek om een dringend mailtje van de baas: waarom ons brein soms worstelt met werk
Kenniswerk is zwaar voor onze mentale gezondheid, ziet Christianne Vink, psycholoog en auteur van Het grote hoe ik werk boek. Ze ontmoet in haar praktijk werkenden die worstelen met vermoeidheid en stress, en zich tegelijkertijd moeilijk kunnen concentreren. Wat kun je daaraan doen? -
-
-
Koken & Eten
Minder je met brood en pasta, dan passen deze vijf recepten goed bij jouw eetwijze
Afgelopen maand zochten we weer meer naar diëten. Ook koolhydraatarme recepten staan in de belangstelling. Eet jij ook minder koolhydraten, probeer dan zeker deze recepten van Eatertainment. De meeste zijn makkelijk en snel klaar te maken. -
PREMIUMKoken & Eten
Bitterballen in alle smaken: deze bar heeft klassieke maar ook met tomaat en mozzarella
Rotterdam heeft een heuse bitterballenbar. Inderdaad, een bar met ballen. Gevuld met rundvlees, kaas of garnaal. Of biet, tomaat, mozzarella, spinazie, gorgonzola, chili of truffel. En nog veel meer. De bar is sinds een paar weken open. ,,Waarom bitterballen? Waarom niet?’’