Volledig scherm

Frisse Start quizmaster: wat kun je het beste eten voordat je gaat duursporten?

In de maand januari maken we een Frisse Start. Hierbij willen we bewuster eten, maar vooral blijven genieten. Test je kennis over voeding door onze Frisse Start-quizvragen te beantwoorden. Vandaag: welk ontbijt kun je het beste nemen voor het duursporten? Kwark met blauwe bessen, bananenpannenkoekjes met havermout of een wit broodje met ei en spek?

Het goede antwoord: bananenpannenkoekjes met havermout. Voordat je gaat duursporten is het belangrijk dat je 2 tot 3 uur van tevoren iets hebt gegeten. Dit hoeft niet een grote maaltijd te zijn, in tegendeel, maar kan wel je prestaties tijdens het sporten en het herstel erna verbeteren. 

Pas op dat je geen moeilijk verteerbare producten als wit brood, vette ingrediënten als spek of te veel eiwitten eet. Deze blijven lang in je maag aanwezig waar je tijdens het sporten last van kan krijgen. Bananenpannenkoekjes zorgen ervoor dat je voldoende fruitsuikers hebt (een bron van energie), die je gedurende het sporten kan blijven gebruiken. Een handje havermout door de pannenkoekjes zorgt ook voor voldoende energie en valt niet te zwaar op de maag.

Let op: zorg ook dat je altijd voldoende drinkt voor en na het sporten. 

In samenwerking met 24Kitchen.