Volledig scherm
Zacht- of hardgekookt, dat is de vraag. © Shutterstock

Hardgekookt of juist zacht ei: hier zie je wat het gezondst is

Koken & etenMet Pasen eten we meer gekookte eieren dan normaal. Dan is goed om te weten wat gezonder is: een zachtgekookte, met een dooier die zacht is of een hardgekookt. Of maakt dat niet uit?

Wie gezondheidssites mag geloven, is er gauw uit. Een zachtgekookt eitje is beter dan een hardgekookte. De zachte variant zou lecithine bevatten, een stof die opgeslagen vet omzet in energie en zo de vetverbranding stimuleert. En als je je ei te lang kookt, verdwijnt de lecithine uit het ei en hiermee deze vetafbrekende eigenschap.

Bovendien zou een zachtgekookt eitje beter zijn voor je cholesterolwaarde. Een ei langer koken verhoogt de kans op atherosclerose, een ziekte waarbij vetten in de slagaderwand worden afgezet.

Maar klopt die informatie wel? Kun je bij je paasontbijt beter een zacht exemplaar eten? Het Voedingscentrum geeft het oordeel: beide beweringen zijn onwaar. Er is geen significant verschil in termen van voedingswaarden tussen een zacht- en hardgekookt ei. Ook lecithine neemt niet af als je je eitje langer kookt. Je kunt dus kiezen welke je zelf het liefst eet.

Vet oplossen

Volledig scherm
Toch beter om eitjes niet te kort te koken, vindt het Voedingscentrum. Zeker kinderen, ouderen en mensen met een zwak gestel lopen zo minder risico op een salmonellabesmetting. © Shutterstock

Hoe zit dat in elkaar? Over dat stofje lecithine meldt het Voedingscentrum dat het vaak in afslankpillen en -preparaten zit. Handig, want deze zouden de schildklierwerking stimuleren, vet oplossen, laxerend of eiwitsplitsend werken. Het is alleen nooit wetenschappelijk aangetoond dat afslankpillen of andere vermageringspreparaten werken, meldt de woordvoerder van het Voedingscentrum. ,,Er is geen gedegen onderzoek bij mensen gedaan. Het onderzoek dat verricht is naar de werking betreft vrijwel altijd alleen laboratoriumonderzoek of onderzoek bij dieren. In beide gevallen zijn hoge doseringen van bepaalde stoffen gebruikt.”

Bovendien: cholesterol oxideert bij het koken van een eitje niet. Voor oxidatie zijn temperaturen nodig die veel hoger zijn dan in een normaal kookproces. Een hardgekookt ei bevat dus ook niet meer geoxideerd cholesterol. ,,Je kunt niet zeggen dat een zachtgekookt ei minder gezond is dan een hardgekookt ei”, aldus de woordvoerder van het Voedingscentrum.

Er is één groot verschil tussen beide soorten eieren. Want wie zijn ei niet lang genoeg kookt , loopt risico op een besmetting met salmonella, meldt het Voedingscentrum. Voor een  zachtgekookt ei is 3 á 4 minuten goed. Bij een groot ei, kun je het best de bovengrens dus 4 minuten aanhouden. ,,Ongeveer 3 op de 10.000 eieren zijn besmet met salmonella. Van een besmetting kan je flinke maag-darmklachten krijgen", aldus de woordvoerder. ,,Goed verhitten en langer koken van het ei maakt salmonella onschadelijk. Om voedselinfecties te voorkomen adviseren wij daarom om een eitje volledig te koken. Dit advies geldt zeker voor hele jonge kinderen, zwangeren, ouderen en mensen die vanwege ziekte of medicijnen een verminderde weerstand hebben.” 

Een perfect gekookt eitje? Julius Jaspers legt uit hoe je dat doet:

  1. ‘Cocktails maken is geen hocus pocus, iedereen kan het’
    Video

    ‘Cocktails maken is geen hocus pocus, iedereen kan het’

    De passie spat er vanaf als je met Tess Posthumus praat over cocktails. Ze vertelt enthousiast over het vinden van de juiste mix tussen alcohol, kruiden en fruit. Of over welk glas en welke garnering je het beste kunt gebruiken. Laat het maar aan de Amsterdamse (30) over, ze is niet voor niets de beste vrouwelijke bartender ter wereld. De favoriete cocktailrecepten van Tess zijn verwerkt in haar nieuwe boek Masterclass: Cocktails.