Volledig scherm
© Ed Oudenaarden

Maisbrood zonder mais van Jumbo 'meest misleidende' product

Het Jumbo Goudeerlijk boerenmaisbrood dat gebakken wordt zonder enige vorm van mais is gekozen tot het 'Gouden Windei', het meest misleidende product van 2017. Dat meldt voedselwaakhond foodwatch vanochtend. Mais wordt alleen gebruikt ter decoratie van het brood.

Van de 15.000 mensen die aan de publieksverkiezing hebben meegedaan, stemde 31 procent voor dit brood van Jumbo. Het maisachtig geel kleurtje komt door de toevoeging van de specerij kurkuma. Jumbo was het enige bedrijf van alle genomineerden dat het etiket of de ingrediënten van het genomineerde product niet wilde aanpassen. Volgens Foodwatch zou dit zomaar de reden kunnen zijn voor de 'winst' van de grootgrutter.

Tweede in de windei-verkiezing (21 procent van de stemmen) is de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi geworden. Unilever staat met zijn Conimex Ketjap manis gold op de derde plek. Volgens de consumentenorganisatie is dit ,,gewoon schenkstroop met ketjapsmaak''. Ook fabrikant Innocent met het drankje 'Superjuice Framboos & kers' en 'Muesli vezelrijk' van Albert Heijn kregen veel stemmen.

Inmiddels hebben veel fabrikanten laten weten dat de producten aangepast zijn of nog worden aangepast. Zo haalt Aldi het varkensvlees uit de leverworst en vervangt het met echte kalfslever met één Beter Leven-keurmerk. De Duitse keten gaat ook de verdunde citroensap vervangen met echt citroensap. Unilever halveert het suikergehalte in de Ketjap manis en Innocent had de etiketten op de producten al aangepast.

Het is de achtste keer dat het Gouden Windei is toegekend. Foodwatch hoopt ermee te bereiken dat de overheid strengere regels maakt voor bedrijven die voedsel maken en verkopen. In 2016 ging Healthy People Blauwe bosbes en framboos er met de prijs vandoor. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van de Albert Heijn.